Så dette har vært et tema for flere her. Jeg har funnet ut at det (merkelig nok) fungerer på følgende måte, uten at man er nødt å kontakte KLM: Bestill reisen og legg inn Eurobonus nummer (EBG/DXXXXosv). Når du kommer til setevalg så vil det står at det koster penger for enten deler av turen eller alle legs (har hatt forskjellige opplevelser her). Bare ikke velg sete og bestill turen. Rett etterpå gå under "mine reiser" og velg sete - dette er nå gratis. Hvis bestiller har EBG/EBD er bestillingen gratis for hele reisefølge under samme booking. Jeg har og opplevd at man under bestillingsprosessen kunne bestille sete gratis på europeisk business, men ikke den internasjonale delen - også dette løser seg på samme måten. OBS - for meg så har valg av gratis sete "låst" bonusprogrammet, dvs. etterpå kan jeg ikke bytte til f.eks. flying blu eller annet. Masken er bare grått og mitt EB nummer er låst.
Jeg har strevet med dette, og kom i mål med et par småendringer, takk for tipset! For andre som enda sliter med det så var dette fremgangsmåten min på min eksisterende booking hvor jeg alt hadde EB nr til meg (diamant) og samboer (sølv) inne i bestillingen: 1. Fjernet EB nr på SAS nettsiden 2. La til EB nr på nytt på SAS nettsiden 3. Fikk deretter *ikke* valgt seter i KLM eller SAS app eller nettside - men i Air France appen fikk jeg valgt seter smertefritt, noe som ikke hadde gått tidligere 4. Skrive takkepost i forum
Fungerte for meg også med KLM nå! Endre bonusprogram til KML på sas.no. Bekrefte. Så legge tilbake til SAS EBD-nummer. Bekrefte. Reisen hadde nå forsvunnet fra KLM-app. Men når jeg la den tilbake, så kunne jeg gratis velge sete i business på AMS-DBX og tilbake. Usikker på om alle stegene er nødvendig, men dette funker.
Et utsagn som dessverre har vist seg å være sant. Jeg tror Deltas elites får velge pga deres nære samarbeid med Air France KLM (JV etc), så man kan håpe det blir bedre for Eurobonusnisser på sikt.