Seychellene eller Mauritius? Tips ønskes.

Tråd i 'Reisemål' startet av Satyv, 11. jan 2017.

  1. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har som dere sikkert skjønner ikke vært på noen av stedene før, men ønsker å ta med kjæresten min på en tur i slutten av februar. Tenker å fly Turkish fra Stockholm via Istanbul til enten Seychellene eller Mauritius. (Stockholm fordi jeg har lyst å starte turen med en overnatting der)

    Har inntrykk av at begge destinasjoner er fantastiske, men klarer ikke å finne "infoen" som gjør valget videre enkelt. Et viktig poeng er jo området vi bør på på de forskjellige øyene, ikke minst i forhold til vær. Minst mulig barn og bråk er også et ønske, og selvfølgelig finest mulig hotell for minst mulig penger. :)

    Det blir sannsynligvis mest strandliv, men er ikke fremmed for å reise noe rundt. Har også alltid hatt et ønske om å fange en sailfish! Har prøvd å fange det på Bali og 2 ganger på Cuba uten hell, men ønsker ikke å gi opp den drømmen. Ser at det er bra fiske på begge steder, men noen av turene er veldig dyre, så fint hvis noen har noe erfaring på slikt også. :)

    Ser også ut som begge steder tilbyr mye god mat og frukt, så der skiller det heller ikke så mye ut ifra hva jeg har lest.

    Anyways, alle innspill er velkommen, eventuelt hvis noen har link til noen bra reisebrev er jo det også gull. :)

    På forhånd takk.
     
    1884derby liker dette
  2. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    3,654
    Bonuspoeng:
    93
    Satyv liker dette
  3. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ikke vært på Seychellene, kun Mauritius.
    Alt i alt er Mauritius ett veldig fint sted. Det er stor kontrast mellom de typiske turiststeder og det som er de lokale områdene.

    De lokale områdene var den gangen preget av mye fattigdom, mens områdene for turister var rene paradiset. Flere av de finere hotellene lå mer avsidesliggende til og da med kanskje 1 lokalbutikk og vanvittige priser. Vi møtte ett par på flyplassen som hadde bodd helt syd på øya og hotellet lå 45 min (gange) unna annen sivilisasjon. De synes det ble for øde å være der og synes det ble for dyrt i lengden med begrensede muligheter for å handle.

    Selv valgte vi å bo i nærheten av hovedstaden, der er utvalget av butikker bedre. Det finnes butikker som selger mye replica når det gjelder klær, solbriller og vesker etc. Det finnes også shopping malls hvor de selger original vare. Strendene varierer veldig, det finnes både bystrender (åpen for alle) og private strender for hotellene. På de private strendene er det ikke tillatt for gateselgere å gå. Men på de offentlige strender blir du overfalt av selgere (perler, klokker, dvd, vesker etc), dog kommer også de som selger frukt. En nyskåret ananas på stranden i solskinn er rett og slett en opplevelse i seg selv, ananasen smelter på tungen.

    Vi booket med rutefly, mellomlandet i Paris (før jeg jaktet på bonuspoeng) og fikk hotellet til å hente oss på flyplassen. Vi hadde leid oss en villa ved stranden, 2 etg, stue, kjøkken, 2 stk bad og 3 soverom (vi var 2 stk på tur). Selv om jeg likte Mauritius og har fått opplevd noe i tillegg strandlivet, så vil jeg nok ikke reise tilbake. Men jeg har lyst å utforske andre øyer i nærheten ved neste anledning.

    Kan også nevne at vi leide en taxisjåfør en hel dag. Han kjørte oss rundt på øya og ventet på oss når vi testet ulike strender og tettsteder. Han kjørte oss rundt i 7 timer og vi betalte nesten ingenting for turen.

    Det er i alle fall lurt å tenke nøye igjennom hva slags type ferie man legger opp til, hva man ønsker å gjøre for så å bestemme seg for ett område man ønsker å bo.

    Vi vurderte en dag på sjøen med fiske, men som du sier var disse turene ganske dyre. Gubben valgte faktisk en dag på stranden, fremfor fiske?!?

    Lykke til med planleggingen J (det er 10 år siden jeg var der, så mye kan ha forandret seg til nå).
     
    Satyv, RoadKing and KRS like this.
  4. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Eventuelt kan du kombinere strandliv på Mauritius med litt mer jungel- og vulkanaction på Reunion.
     
    Angie liker dette
  5. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan er engelsk kunnskapene på Mauritsius? Er det fransk som gjelder eller kommer man seg rundt med engelsk?
     
  6. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Det er i hovedsak kreolsk og engelsk som snakkes på øya. Det offisielle språket en engelsk. De er veldig flinke språkmessig, både fransk (kreolsk er tett knyttet opp mot fransk) og engelsk. Dette gjør også at det er mange franske turister der.
     
    Jameson liker dette
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville valgt Mauritsius fremfor Seychellene, mye mer vennlighet på Mauritsius!!
    På Seychellene var det liksom vi var til bry, høye priser og svært dårlige vekslingskurser ...

    En kombinasjon av Mauritsius og La Reunion er en fantastisk vinner ..
    Flygninger mellom Mauritsius og La Reunion går det også, i tillegg til ATR72 også A340.. en WB flygning på 45 min ...
     
    Angie liker dette
  8. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for gode innspill og tips. Tror jeg går for Mauritius. (billigere fly til Seychellene, men for å dra dit må vi ta en overnatting i Istanbul på vei ned, det frister ikke så veldig) Dagene til rådighet blir mandag til fredag begge plasser. Antall dager der nede bringer meg over til La Reunion, som jeg ser flere av dere nevner. Jeg er redd det blir litt kort tid der nede til at vi vil prioritere en tur dit. Jeg lurer litt på å leie en bil isteden å reise litt rundt på Mauritius. Er det ok å kjøre der med tanke på trafikk? Jeg kan få 5 overnattinger her for ca 6500,- http://www.innlov.com/bon-azur-trou-aux-biches-mauritius/ for meg så ser det ut som et veldig bra alternativ. Har lest litt forskjellig om Trou Aux Biches, både positivt og negativt. Men tenker at med bil kan vi heller ta en dagstur eller 2 til noen andre fine strender.
     
  9. nerokid

    nerokid Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Mauritius er en flott plass at være på ferie,mange fine små strender uten så mye folk.
     

    Attached Files:

    RoadKing, Satyv and Stuttfeiten like this.
  10. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Flott strand!
    Flott strand. Hvor er dette? :)
     
  11. nerokid

    nerokid Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    For at være helt ærlig,så vet eg ikkje ka plassen heter,men vi kjørte i ca 40 min fra Port Luis til vi kom til den.
     

Del denne siden