Shanghai

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av blystan, 06. sept 2015.

  1. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Sitter og ser på tur til Shanghai. ca 10-12 dagers lengde.
    Hvordan er visumregler inn i Kina? Jeg vet at jeg må ha visum, men jeg kjenner ikke til søknads prossedyre, behandlingstid osv. Sett at det er selskaper som gjør dette, men synes 1000 kr høres i meste laget ut.
    Noen som har lyst til å hjelpe meg med fremgangsmåte og ventetider?
     
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gjorde det selv. Ligger skjema på nett, men du må fysisk møte på ambassaden i Oslo, eller få noen andre/bekjente til å levere for deg. Så lenge de har kvitteringen kan de eller noen andre hente ut passene når de er ferdige og sende rekommandert til deg i posten. Jeg leverte selv, og fikk min bror til å hente og sende. Er den samme tjenesten disse andre selskapene tilbyr. Tar 3-7 virkedager. Når en leverer får en hentedato av dem. Det koster 500kr for visum uansett. De andre 500+200 i porto er det firmaet tar i tillegg om du velger å bruke dem.
     
  3. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Ahh. Er det kun pass, søknads skjema, billett og hotell bestilling man trenger?
     
  4. MarcoP

    MarcoP Ivar Aasen Jr.

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    33
    vel,, hvis det ikke har skjedd noe dramatisk de siste ukene, så tar det alltid en uke pga den politiske situasjonen Norge - Kina.. Har ikke hør om noen som har fått det på tre dager siden 2010, selv om det står på websiden. Jeg reiser til Shanghai ofte
     
  5. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Må gjerne sende meg en liten PM om "what to see and not to see"
    Aldri vært i Asia før i det heletatt.
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Tenker på den ekspresservice-pakken de online-firmaene tilbyr. Men da er den infoen tydeligvis feil.
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Shanghai? The bund er jo en opplevelse i seg selv.
    Du MÅ ta maglev toget. En ting er at det er en rå opplevelse i seg selv, men en annen sak er trafikken i kina, det er voldsomt. Toget er dessuten billig i forhold til å ta drosje.
     
    luftbusspassasjer liker dette
  8. Dragen

    Dragen Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Var nettopp i Shanghai i juli ca 10 dager.
    Visa prosessen var ikke noe problem, tok vel ca en uke å få på plass. Husk flybillett, hotellreservasjon etc, det står på søknaden.
    Kjøp deg en Guide book (Lonely planet er veldig bra) - brukte den mye.
    Som andre sier, Maglev må oppleves. Å kjøre 400+ km/t er ganske gøy.

    Hvor tenker dere å bo? Bodde selv på Marriott City Centre.

    Ved ankomst til hotell få tak i businesskort, slik at du alltid har hotellets adresse på kinesisk. Greit å vise når en er i taxi med en som kun snakker kinesisk.

    Be alltid taxi sjåføren skru på takstameteret, slik at du ikke blir lurt.

    Ta gjerne en dobbelt decker sightseeing buss den første dagen for å bli orientert om retninger. Det er også mulig å bestille privat buss/bil fra hotellet. Koster vanligvis ikke mye.

    The Bund er et must både på dagtid og kveld. I den ene enden er det en høy skulptur, og like ved en gammel bro som skifter farger Waibaidu bridge. Litt kult
    I andre enden av Bund, og opp til høyre, kommer dere til Yuyuan Gardens. Ta gjernen taxi dit, og gå ned mot Bund. Da går dere igjennom et strøk med gamle hus og massevis av småsjapper.
    Besøk baren i Penninsula, øverste etasje.

    En annet utested som kan være gøy er M1NT, veldig hipt utested/club, kanskje litt dyrt, men artig var det.

    De hippeste barene og enkelte restauranter ligger i French Concession. Ganske moderne og reint ift å spise.
     
    luftbusspassasjer liker dette
  9. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Når skal du til Shanghai? Skal dit selv i januar. Hvis du finner om.andre kan ordne visum på vegne av deg, kan jeg godt ordne det for deg free, er i område titt og ofte. :)
     
    Insomnia4u liker dette
  10. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Dato er ikke bestemt ennå. Men tipper på april eller noe. 30 års dag i Shanghai :p
     
    Franco63 and yukho like this.
  11. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Kult! Jeg skal også ferie burdagen min i Shanghai. :)
     
  12. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Konge. Bestemte meg vel egentlig for å ta en liten reise pause. Og smelle til med en 4-5 turer på neste VIP når det kommer hehe
     
    yukho liker dette
  13. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Drosjene har ulik farge hvor de hører til. De røde funket innenfor en 2-3 mils radius fra sentrum. Billig også, kr 200 for en 35 km tur fra China Town (herlig turistfelle) til PVG. Mye pirat utenfor hoteller og nattklubber, de er svindyre! Eksempel fra PVG til et flyplasshotel kostet 14, returen for å ta Maglev skulle piraten ha 100 for.

    Støtter Roadking, Maglev tur må til; 450 km/t på bakken er en kul opplevelse!

    Få med deg motorvei med blått underlys om kvelden. Mye god mat, styr unna streetfood med frityrstekt krabbe. En passe påkostet og brodert kimono av silke til fruen kan anbefales.

    Var der i mars på en MR, kort og hektisk - men utrolig flott!

    Tar med kona til HKG på fredag, som en direkte konsekvens av det flotte oppholdet i Shanghai.
     
  14. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Spoiler alert: Brunello la ut en flott video av Shanghai, fra https:// vimeo.com/63635193

    Gled deg!
     
    Last edited: 07. sept 2015
  15. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor sende PM i stedet for å ta det i tråden slik at det er til nytte for alle?
     
  16. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Tenkte bare at det OT. Men folk må gjerne fylle på her så alle kan se :)
     
  17. MarcoP

    MarcoP Ivar Aasen Jr.

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    33
    Etter min erfaring er det ingen av de seriøse visa-service selskapene som sier de klarer det på under en uke. I så fall er dette førstsideoppslag i DN
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Apropos. Det er kreative sjeler i drosjebransjen i Shanghai som ellers. Anbefaler at du avtaler fixed pris, noe som kan bli vanskelig om du ikke snakker kinesisk. De vil gjerne prøve seg med at det er påbudt med taxameter, men det er bare tull. Grunnen til at det lønner seg med fixed pris, er fordi du ellers står en god sjanse for å få deg en rundtur på motorveisystemet i Shanghai. En kar jeg satt på med en gang priset seg lykkelig over å ha en plastboble rundt setet sitt, da han tenkte han var lur og jeg var ukjent turist.

    Et helt greit alternativ er å bestille transport fra hotellet. Da vi gjorde det sist, tok vi fra/til Maglev stasjonen utenfor sentrum. Vi ble møtt allerede ute på flyplassen og hjulpet gjennom billettkjøp og på toget. I bilen var det wifi, så det var jaggu verdt hver en krone.

    Merk at ikke alle avgangene kjører i 450. Det er dyrt, så det er bare hver tredje tror jeg det var. I praksis er det ikke noe poeng å time når man kommer, men for returen, be concierge på hotellet sjekke hvilke avganger som er full fart og be om transport for å matche dette.

    :), vi har også HKG på lista... Må man ha kina visum der og, eller er det fortsatt slik at man kan få på flyplassen? Vi har en CT vi håper vi med litt flaks kan brenne av på en spontan F tur i julen. :)
     
  19. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Trenger ikke Visum til HK.
     
    RoadKing liker dette
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Der ble det straks mer interessant :)
     

Del denne siden