Shell Mastercard og Trumf

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av morpheus77, 11. mars 2018.

  1. morpheus77

    morpheus77 Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Oppdaget til min forskrekkelse flere transaksjoner denne måneden på min shell konto som jeg ikke kjenner igjen. Til sammen over 13000 kr fra Nespresso Franc Paris og jeg har ikke vært på reise. Oppdaget da jeg ikke fikk brukt kortet i butikken. Ser at Ikano bank har sperret kortet.
    Hva slags rettigheter har jeg? Er det noen som har vært bort i lignende og kan si noe om hvordan Ikano bank håndterer det?
     
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke vært borti dette med ikano. Men du må bare reklamere på transaksjonene. Så behandler i kano det. Igjennom DnB tok dette 4-10 uker om jeg ikke husker feil. Fikk alt tilbake.
    Tror du må ringe dem. På DnB Mastercard kan du gjøre denne i nettbanken,men har min tvil til at ikano sin simple nettbank har den funksjonen.
     
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,461
    Likes mottatt:
    5,612
    Bonuspoeng:
    183
    Først vil jeg si at du ikke trenger å uroe deg noe. Det er neppe noe problem i en slik situasjon. Ikano har nok oppdaget "mistenkelige transaksjoner" selv og sperrer kortet ditt for å hindre skaden blir større. Jeg har selv opplevd det samme med BankNorwegian- og AMEX-kortet mitt. BankNorwegian-kortet mitt ble misbrukt i LA og AMEX-kortet mitt i London. I begge tilfellene mine ble jeg kontaktet kort tid etter at kortene ble sperret. Du blir nok kontaktet i morgen i forbindelse med disse transaksjonene. Hvis ikke, så tar du kontakt selv. Du trenger bare å bekrefte at du ikke kjenner til disse transaksjonene og fyller ut et skjema (som jeg ikke heter hva det heter) som du får av Ikano og de ordner opp resten.
     
  4. morpheus77

    morpheus77 Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for svar Xflipper og bombusfervidus. Skal ringe dem i morgen. Er litt bekymret pga følgende tekst på ikanobank sin side. Sitat:
    "Hva slags garanti har jeg ved misbruk av kortet?
    [​IMG]
    Det gis ingen garanti, men generelt blir transaksjoner som har blitt belastet et sperret kredittkort tilbakeført. Ikano Bank kan kreve en egenandel på hhv 1 200 kr eller 12 000 kr. Valg av egenandel er avhengig av hvilken aktsomhet og/eller mangel på aktsomhet som er vist i forbindelse med at kortet ble misbrukt."
     
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville ikke bekymret meg. De skriver dette for å ha mulighet til å kreve egenandel ved uaktsomhet. Kontakt de imorgen, du.
     
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,461
    Likes mottatt:
    5,612
    Bonuspoeng:
    183
    Denne teksten kjenner jeg også. :) Men du har i dette tilfellet ikke utvist noe uaktsomhet vel, tror jeg.
     
  7. morpheus77

    morpheus77 Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Har hatt kortet i en RFID beskyttende lommebok og den er hverken stjålet eller lånt bort.
     
  8. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Har opplevd lignende med DNB Mastercard ihvertfall fire ganger nå. Jeg får SMS hver eneste gang det belastes penger på kortet og nå sist gang fikk jeg plutselig to SMS om at kortet var belastet hos et reisebyrå i Brussel og et i Paris. Tok ca 30 minutter før jeg ble oppringt fra "svindelkontoret" i Mo i Rana med beskjed om at de hadde oppdaget mistenkelige transaksjoner og at kortet var sperret og jeg bare måtte ta kontakt med DNB for å få igjen pengene.

    Har sluttet å undre over hvor de får kortopplysningene mine fra, men i tillegg til bruke kortet fysisk verden rundt bruker jeg det også mye på nett og det har vist seg de siste årene at veldig mange store firmaer har elendig sikkerhet for IT systemene sine. Det er nesten bare å tenke på et firma og google det for kredittkortsvindel og det er stor sjans for at du får treff. Har ikke lov til å poste linker her ennå, men for et eksempel, søk på: ihg hacked site: bbc.com

    Hvis du vil lese mer om de som avdekker disse svindelforsøkene kan du søke på: mo i rana kreditkortsvindel
     
  9. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Ville ikke vært særlig bekymra her. Bevisbyrden ligger hos kredittusteder/bank for å dokumentere at forbruker har vært grovt uaktsom eller handlet svindelaktig.

    Så med mindre du har vært åpenlyst, grovt uaktsom ville jeg som de over her sier, kontakta kundeservice og regna med det ordner seg :)
     
  10. polvotten

    polvotten Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Må man knytte Trumfkontoen til kredittkortet på noen måte? I så fall, hvor gjør man det?
     
  11. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Skal bli knyttet når kortet utstedes, men kan være at de ev. har opprettet en ny Trumf-konto om du ikke ser det under dine kort eller hva den menyen heter.
     
    polvotten liker dette
  12. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Bare å logge seg inn på trumf.no og se om kortet er lagt til under din profil (sammen med evt andre bankkort).
     
    polvotten liker dette
  13. polvotten

    polvotten Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Ah, fant det. Takk for hjelpen.
     
  14. mariusea

    mariusea Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    136
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som vet om det går an å linke 2 forskjellige Shell mastercard til 1 Trumf-konto?
     
  15. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Du kan ihvertfall linke to trumfkontoer sammen. Tror det er det vi har gjort hjemme. All trumf havner på en konto.
     
  16. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Dette gjør jeg. Fungerer fint :)
     
  17. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    546
    Likes mottatt:
    1,594
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og fruen har hvert vårt shell mc knyttet til samme trumf konto.
     
  18. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, ny her på forumet og nylig bitt av bonusfeberen.
    Har gått til anskaffelse av trumf og knyttet mitt amex kort opp mot min trumfkonto, har ikke fått registrert noen av mine kjøp hos noen av NG og begynte og lese meg litt opp på FAQ til trumf.no, noe som førte til at jeg kom over dette avsnittet.

    Kan jeg registrere kredittkort?
    Nei, det er ikke mulig å registrere kredittkort på trumf. Unntaket er kredittkort med bank axept. Dette kan registreres og du vil få Trumf-bonus dersom du benytter debetdelen av kortet. Benyttes kredittdelen av kortet vil du imidlertid ikke få Trumf-bonus på dine kjøp.

    Betyr dette at jeg må lade mitt amex kort før hver handel hos en NG kjede?
    Eller vil alle kjøp bli registrert etter jeg har betalt min AMEX faktura?
     
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Amex gir ikke Trumf. Det gir EB.
     
  20. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jeg klar over, men inne på min trumf side kan man registrere kort.
    Slik jeg har skjønt det handler man med et trumfregistrert amex kort som da vil gi 1% av kjøpesum i trumf kr + 20eb/100kr
     

Del denne siden