Shenzhen, Kina

Tråd i 'Reisemål' startet av Blaa, 27. des 2020.

  1. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg våkner 1. juledag ser jeg på mobilen at jeg har fått en ny melding på WhatsApp.
    Det er noen som lurer på om jeg er Mike, noe jeg ikke er.

    Forteller personen beklager, og ønsker fortsatt god jul.

    Det viser seg at den som har sendt meldingen er Bella som bor i Shenzhen, Kina.
    Hun virker søt, og jeg er godt over middels reisesyk.

    Hvordan er det med innreise til Shenzhen? Virker som om en kan få et 144-timers visa on arrival om en reiser inn fra Hong Kong. Noen som har noen erfaringer?

    Må bare bli vaksinert nå, så skal en CT får ben og gå på..
    Hva er beste rute OSL - HKG nå som SAS har lagt ned ruten sin?
     
    EgilSk and Eddie47 like this.
  2. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde dagstur til Shenzhen fra Hong Kong i 2019. Fikk visum på grensen som var gyldig i fem dager. Noe venting for å få visumet (en god time), men ellers en grei prosess.

    Passet må ikke ha utløpsdato mindre enn seks måneder frem i tid (noe kameraten min fikk erfare at ble håndhevet i aller høyeste grad).

    Edit: her er en liten oppsummering jeg skrev:

    Det ble litt diskutert i en annen tråd, men lager en egen. Hadde en dagstur til Shenzhen fra Hong Kong i dag. Tok tog fra Hung Hom (East line, blå linje) til Lo Wu og togturen tok ca. 40 minutt. Jeg gikk, da stasjonen var i gangavstand fra hotellet vårt, men det går andre linjer til denne stasjonen også.
    På grensen må man gå ut av Hong Kong, det gjør man ved å holde helt til høyre (er skiltet med «visitors»), så gjennom en sluse. Det jeg ikke fikk med meg her er at man skal motta en liten kvittering for at man får lov å returnere til Hong Kong.
    Dette visste ikke jeg, og jeg måtte derfor gjennom en god del mer venting enn nødvendig. Hvor man skal få denne kvitteringen fra vet jeg faktisk ikke, men bare pass på å få den når man forlater Hong Kong (se bilde).
    Etter at man her forlatt Hong Kong-immigrasjonen går man over en bro som skiller Hong Kong fra resten av Kina, deretter går man opp i 2. etasje (er skiltet) og trekker kølapp, tar bilde og fyller ut visaskjemaet før man setter seg ned å vente. Dette kan ta alt fra 20 minutt til to timer.
    Når nummeret ditt popper opp er det først til søknad-skranken (her ble jeg avvist grunnet nevnte kvittering), deretter litt venting før man skal til betalingsluken (de tar kort), og så til slutt luken for å hente pass med visum.
    Etter dette er det ned i kjelleren, fylle ut et lite skjema (man bruker bare Shenzhen som adresse og MTR som flynummer), samt registrere fingeravtrykk før man stiller seg i «foreigners»-køen. Når man så er gjennom prosessen her (gikk fort) er man inne i Kina.
    Passet må ha minst seks måneders gyldighet (dette fikk kameraten min erfare at de håndhever), og visumet gjelder i fem dager (man må ha nytt om man krysser grensen tilbake før disse fem dagene). Jeg anbefaler også å ta en kølapp til litt senere, slik man har en i tilfelle noe er feil. Jeg gjorde faktisk dette selv, men klarte ikke å være tilbake tidsnok til at denne kølappen gjaldt.
    Metroen i Shenzhen fungerer utmerket, og koster «ingenting». Google maps er litt begrenset, men det fungerte bedre enn jeg trodde. Eneste er at en del av metrostasjonene ikke vises, så kan være greit å bruke noe annet til akkurat dette. Ellers virket alt av vanlige nettjenester, og ingenting var sperret (norsk SIM-kort).
    Ellers tok de kort her og der, men kontanter er nok å foretrekke.
     
  3. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Pass deg gut. Eg fekk for ei tid sidan spørsmål om eg var «Jack» frå ei pen jente frå Huangzhou. «Ho» var veldig ivrig på å få meg til å reise og begynte rimelig kjapt å sende meg lenker til tenester der eg skulle tene godt på Bitcoin utan risiko. Det var eit openbart svindelforsøk.
     
    Wiolenze, veeegard, indahla and 10 others like this.
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    +1
     
  5. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Har tenk tanken. Og denne har også snakket om crypto.
     
  6. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har fått brev fra Nigeria. Pakker sekken as we speak
     
  7. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Veit ikke om Nigeria frister som reisemål. Shenzhen derimot og Hong Kong derimot. Kanskje til og med Macau?
     
    Sunnfjordingen and Eddie47 like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Vi har egen tråd for visum i kina, dog ikke relatert til nettbasert kjærlighet. Som lenken viser var det veldig greit å få dette i 2018. Vi tok minibuss fra flyplassen og kom oss inn uten for mye mikkmakk.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Som amerikanerne sier: There is no such thing as a free lunch»
     
    obay liker dette
  10. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Du får berre ha det moro med ho. Slike forsøk kan vere artige. For ein del år sidan, då eg budde i Trondheim, vart eg kontakta av ein profil på Facebook som utgav seg for å vere ei meget pen dame med mange bileter av seg sjølv frå kjende stadar i USA. Ho hevda ho hadde flytta frå USA til Verdal i Nord-Trøndelag for å begynne å lage heimelaga smykker.... Profilen vart fjerna av Facebook før ho begynte å be om pengar.
     
    holmen and Eddie47 like this.
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Det var der det gikk galt for henne ...
     
    Spielhaug liker dette
  12. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Denne svindelmetoden kan jeg huske så langt tilbake som slutten av 90-tallet/begynnelsen av 2000-tallet i Kina og Taiwan. Den gangen var det ingen sosiale medier, men flere, og etter hvert mange, hadde mobiltelefon. Da ringte svindlere rundt vilkårlig og spurte etter "Herr Chen/Wang/Lee/..." I starten ble mange lurt, men etter hvert skjønte folk fort at det var svindel og la på umiddelbart. Det er naturlig at svindlere nå til dags bruker sosiale medier til å svindle folk, men litt utrolig at fremdeles mange lar seg lure...
     
  13. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Har det bare litt artig med henne enda. Ikke vært et hint om noe pengeoverføringer enda.. Det kan jo være en ørliten sjanse for at det er samme person bak telefonen som på bildene.
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Du får invitere henne til Hallingdal .... du får lokke med ørretfiske og gressklipping.
     
    Blaa and Sunnfjordingen like this.
  15. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk du noen gaver fra den ekte julenissen i år også, eller har det blitt litt vel mye akevitt i det siste?

    Skjønner man vil ut og reise igjen, men jeg tror ikke covid-19 er den største risikoen her... :p
     
    vegardg, jgroneng and trygveat like this.
  16. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Nå syns jeg dere er en anelse slemme med en enkel reisesjuk singel halling.
     
    veeegard and holmen like this.
  17. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    :D

    Bare en vennligsinnet wake up call fra min side.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Du får holde oss oppdatert :)
     
  19. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Facetime. Lykke til.
     

Del denne siden