Sjokkerende video av stuepike på hotellrom

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Henning, 11. nov 2014.

  1. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Se video av en stuepike som snoker i gjestens eiendeler.
    Artikkel her.

    Hva hadde du gjort hvis du hadde oppdaget noe lignende?
     
  2. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at dette er fra et Hampton Inn.

    Veldig sjelden jeg er mer enn en natt, så jeg er som oftest utsjekket før noen stuepiker er kommet. Men er jeg lengre et sted, så pleier jeg alltid å låse kofferter. Jeg kan være litt mistroisk og kanskje litt paranoid når det gjelder slikt. Tror ikke ting som dette er så altfor uvanlig dessverre.
     
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Dumt det er vanskelig å beskytte seg mot at personalet bruker samme hansker på badet og i sengen.
    Med mindre jeg skal være et sted lenge pleier jeg å droppe housekeeping.
     
  4. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tviler på at det er vanlig, men som med resten av livet så er det de som strekker sine muligheter til den gale siden. Videoen virker rar, kanskje ikke akkurat arrangert men uten å vite hva som faktisk har skjedd så er videoen "null verdt".
    For min del så er jeg ikke så nøye på å låse ting, men kort og pass og småting av høy verdi tar jeg alltid med meg. Jeg pakker unna større ting av verdi, slik at de ikke er synlige og frister de som er på vei mot kanten. Legger igjen tips. Jeg har ikke hatt problemer. Noen ganger har jeg til og med lagt fram tips og de har ikke rørt det en gang...
     
  5. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Bruker å legge en liten lapp med "Thanks" eller tilsvarende.. Om ikke opplever jeg ofte at den ikke blir tatt..
     
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har alltid med en liten elefant. Hans oppgaver er å holde rengjøringspersonalet på tå hev. Gjerne ved å hoppe ned fra en lampeskjerm og rope "BØ", eller ved å snik seg frem med to grytelokk.

    Ellers er det jo ok å ha i bakhodet at det som regel er underbetalte folk som jeg har inntrykk av at blir herset ganske mye rundt med. Tror ikke de har fenomenale dager på jobb. Har man det i bakhodet og behandler folk med respekt. "tips, hei, hallo, hvordan har du det, "smile" - så går det som oftest bra, tror jeg.

    Noen mennesker er idioter av natur. Om de er meglere, politikere eller renholdspersonale. Det kan man jo ha med seg i bakhodet det også. Mac'en behøver ikke stå oppslått på bordet. Du kan tenke deg om et sekund før du bruker glassene på rommet. Se dem i lyset først. sånne ting.
     
  7. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    For alle kortere opphold benytter jeg ´Do not disturb´-skiltet. Påfyll av håndkler etc. ber jeg om å få hengt på døren.
     
  8. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer definitivt til å låse alle tingene ned i kofferten heretter ja.

    Tips til housekeeping gir jeg stort sett bare i Asia. Da legger jeg en seddel på senga. Den forsvinner alltid til jeg er tilbake.

    Men å gi tips her i Norden med hotellpriser over 2 laken, kommer ikke på tale.....
     
    Kjakan liker dette
  9. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    De som jobber i Norden har nok greit betalt uansett. Men det er dessverre ikke ofte noen korrelasjon med hvor mye man betaler og hvor mye stuepikene tjener. Jeg er ikke noe fan av tips-systemet, men når det en gang er slik at man kan utnytte folk til å gjøre en jobb uten å få betalt slik man fortjener - så er det resultatet.
     
    SASlovah4evah liker dette
  10. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg betaler vel ofte mer for hoteller i utlandet enn her hjemme, men tror vel kanskje likevel at lønnen er høyere her hjemme enn ute så det er nok dom Superhai skriver ikke noen sammenheng mellom prisen du betaler og det de ansatte får betalt i slikt arbeid. Nå tror jeg heller ikke at det nødvendigvis er en sammenheng mellom lønnsnivå og uærlighet/kriminalitet.
     
  11. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis man ser på de som blir kriminelle ut av opportunisme, så tror jeg heller ikke det er slik sammenheng. Men når nødvendighet gjør at endene ikke strekker til, så er det en korrelasjon.
     
  12. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mente nok egentlig ikke at det er en direkte slik korellasjon mellom lønn og kriminalitet.

    Men i mitt hode er det slik at om man ikke føler seg verdsatt (evt blir klart utnyttet) er det sannsynligvis lettere å ville straffe arbeidsgiver eller bare å ta seg litt til rette. Jeg tror ikke de fleste i servicenæringen ser "navn på et papir" som mennesker heller.

    Jeg tipser ikke rengjøringspersonale i Norge.

    Derimot forsøker jeg alltid å legge merke til dem som mennesker. Si "hei" når jeg ser dem. Smile. Si "tusen takk" når noen rydder bort kaffekoppen min. Generelt å aktivt vise at jeg setter pris på jobben de gjør.

    Uten bevis sitter jeg allikevel igjen med en følelse av at det gjør begge parters dag litt bedre.
     
    Superhai and KristianSk like this.
  13. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Det samme gjør jeg, spesielt i land hvor det er større klasseskiller enn i Skandinavia. I enkelte land har jeg opplevd at de som for eksempel rydder i lounger ser ned i gulvet for å unngå øyekontakt med kundene (sannsynligvis for at kulturen gjør at de føler seg mindreverdige), noe jeg synes er ganske ubehagelig. Da passer jeg spesielt på å smile og takke.
     
    Cecilie, Fnate and KristianSk like this.
  14. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig med de to talerne over... Jeg prøver også så godt jeg kan å veie opp for hvor kjipe enkelte andre er, og da spesielt i Asia. Jeg har ikke for vane å tipse rengjøringspersonalet på store hoteller (kanskje noe jeg bør begynne med?), men jeg snakker så fort muligheten byr seg med de ansatte. Først virker de overrasket, så virker det på meg som de synes det er ålreit. Kan selvfølgelig være de bare er proffe, og gjør det for min del, men det er greit det også, hehe...
     
    Last edited: 16. nov 2014
    Fnate liker dette
  15. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Er det bare jeg som prøver å nistirre andre folk i øynene her i Norge? o_O Ikke rart folk i #dettalandet har nakkeproblemer, så mye som "vi" kikker ned i bakken. :confused:

    Og; det å takke for at noen yter en tjeneste/service for deg, det skulle da bare mangle. Om det så er han som serverer kaffe på en café, rydder ut søpla eller holder døren for deg (ja, ikke i Norge da kanskje...) - et vennligsinnet nikk og/eller en eller annen variasjon av "takk" har da ingen noen sinne tatt skade av.
     
    Fnate liker dette
  16. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror det er en universell sannhet.
    Det er vel derfor høfligheten oppstod, selv om mange mener den kan være "meningsløs" - særlig blant nordmenn.
     
    Fnate liker dette

Del denne siden