SK4760 fra Munchen til Oslo i dag 24. mars divertet og landet tilbake på MUC etter at de erklærte "general emergency" med squak 7700. Flyet, en Boeing 737-700 med reg nr SE-RJS, landet trygt etter bare noen minutter i luften. Noen som vet hva som har skjedd?
Hvordan oppleves noe slikt fra kabinen? Om man da tar utgangspunkt i at motoren bare stopper uten dramatikk (røyk, ild eksplosjon etc). Merkes det i hele tatt i særlig grad ?
Riktig. Har heller ikke vært borti dette, men har vært med på en del vindfulle opp- og nedturer etterhvert, så ville vært interessant å vite hvordan det føles. (PS. har ikke et spesielt stort ønske om å være med i et fly som nesten havarerer)
Langt igjen dit. Alle moderne tomotors fly er sertifisert for å fullføre en takeoff på en motor, og trygt returnere eller fortsette til takeoff-alternate dersom været på avgangsflyplass er dårlig. Dette er også et svært vanlig scenario for piloter under recurrent-trening i simulator, så dette er man godt trent på.
For all del, jeg har sett mye på Air crash investigation så jeg vet at det skal veldig mye til før det faktisk smeller.
Jeg vil generelt si til de som er klar for panikk: Slapp av. Jeg har vært med på en haug med motorsvikt, både delvis og full shut down. Opplevelsen er forskjellig ift hvilken flyfase man er i. Like før flyet tar av er mest kritisk. Man kalkulerer et visst antall hastigheter før hver avgang, en av disse er en hastighet på bakken( V1). Skjer motorkutt før, blir det full brems. Skjer motorkutt etter fortsetter avgangen til rotasjonshastighet og man tar av. 4 motors fly er fint, der vil man ikke merke så mye. En haug i denne sammenheng er mellom 5 og 10 som jeg kommer på i farta.
Vært borti at dette har skjedd med et innkommende fly jeg skulle reise med, et Widerøe-fly så det blir enda mer behagelig når du ser at det står stille. Heldigvis er flyene sertifisert for det, så legge en hastighet er passert skal det gå bra. Men selvfølgelig er det ubehagelig, Idas raske innføring i krefter sier det meste, du merker godt kreftene her. Heldigvis så er dette først og fremst ubehagelig, men ikke direkte farlig. En god pilot tar dette svært pent, kapteinen og SAS gjorde det de skulle.
Enormt mye og har overlevd alt sammen så jeg er IKKE skikkelig uheldig. Skikkelig heldig synes jeg passer bedre.
Jeg vil ikke akkurat si at det er normalt med en haug med motorsvikt. Det er faktisk ganske så uvanlig. Jeg har vanligvis mellom 2-300 flighter i året de siste 20 årene og jeg har aldri opplevd dette.
Satt på bakerste rad i en MD80 for ca 15 år siden (EWR-MCO) med Continental. Etter ca 40 sekunder ble begge motorene helt stille og "angrepsvinkelen" endret seg radikalt fra opp til ned (synes brukbart godt fra bakerste rad på en MD80. "Leit at begge motorene slutter å virke samtidig" var en pen beskrivelse av hva jeg tenkte... Fikk ingen forklaring, men har vel konkludert med at det var "noe vi måtte unngå" i luften
Jeg flyr mye! Har stort sett hatt gull og diamant hos SAS siden 1995/96 (bortsett fra de årene Victor Norman ga Kjos starthjelp, SAS fikk lov å gi oss gull før vi fikk poeng innlands) ... i tillegg hadde jeg Royale Wing fra Braathens i flere år. Jeg har en eneste gang opplevd "motorhavari", motoren ble kuttet under avgang fra BGO en gang på slutten av -90 tallet. Årsaken var en stor fugl i motoren på MD80en. Det luktet svidd fugl i hele flyet og det kom røyk i kabinen, vi var bokstavlig talt noen få minutter i luften. Rett opp, en sving og så rett ned igjen. Opplevde det litt dramatisk, men utrolig profesjonelt håndtert av betjeningen .. Kapteinen samlet alle i broen og orienterte om hendelsens fakta. Vi ble tilbudt pengene tilbake dersom vi ikke ville fly den dagen, men jeg tok første alternativ ..... Det som imponerte meg i tillegg var at hele brannkorpset var på plass langs rullebanen da vi landet ..
Jeg stoler blindt på piloter i tilfeller som dette - og det virker som om passasjerene på denne flighten også gjorde det, med god grunn. Meget godt håndtert, etter rapportene å dømme. Bravo! Heldigvis har jeg vært forskånet for de fleste irregulariteter, sett vekk fra to aborted landings på to flights til CPH våren 2014 (tror jeg det var). Begynte å lure på om det var blitt vanskelig å komme ned der på første forsøk. Det dro godt i mellomgulvet da flyet dro oppover igjen med full motorkraft, men mest av alt husker jeg det kritthvite ansiktet til Ståle Solbakken tvers over midtgangen, som var langt unna det trynet han viste da han skjelte ut NRKs Pål Gordon Nilsen i HamKam-garderoben i 2004 (Hvis du er skuffa, så får du prate med mamma'n og pappa'n din og ikke ta det ut på meg!'). Ellers godt å vite, @Are, at jeg ikke er den eneste med altfor mange timer med Aircrash Investigation.
OK. Bryter sammen og tilstår litt. Har opplevd motorsvikt både som passasjer og flyfører. Har jobbet som flyfører i noen og tretti år. Mest 2 motors, men også 4 motors fly. Å fly simulator med 2 motorer ute av drift på samme side er ekstra givende. Har kanskje gjennomført oppunder 1000 engine failures i simulator.
Jeg satt i flyet som diskuteres her og kan fortelle at hendelsen var i aller høyeste grad merkbar fra kabinen. Det hele startet med et voldsomt smell, og vibrasjoner på venstre side av flyet. Flyet fortsatte da med et ganske hardt rykk mot høyre og mistet raskt litt høyde. Stemningen blant passasjerene var ganske intens, selv om de fleste forholdt seg rolig. Etter noen minutter som føltes langt lengre enn de var, kom kabinansvarlig på lydanlegget og forklarte at smellet som alle sikkert hadde fått med seg, var at den venstre motoren hadde sluttet å virke, og at mer informasjon ville komme etterhvert. Etter noen få minutter kom hun tilbake, og forklarte at vi skulle lande tilbake i München om ca 10 minutter. Nedstigningen var merkbar annerledes enn hva man er vandt med, men alt i alt bortsett fra stemningen i kabinen uproblematisk. Både passasjerer og kabinpersonalet var merkbart preget av alvoret som lå over oss. Da vi kom på bakken gikk kapteinen ut og inspiserte skaden. Da han kom tilbake, stilte han seg opp i kabinen og sa følgende: "First things first, Is everyone OK? I am sorry for not informing you while we were in the air. Flying a plane under these conditions is something we train a lot for, but the undertaking is quite an experience requiering our full attention. The bang we heard and felt was the left engine giving out. I just had a look at it, and it's kind of destroyed. This aircraft will not be flying again today, so you will all be taken to the service desk to make arrangements for other flights. I am so sorry for this, this happens very rarely. I hope you are all doing OK, if anyone needs to talk about this or have any questions, I will be here and I will be happy to talk. We do extensive training for these scenarios in the simulator, I have done about six months worth, but I must admit that when it happens for real, it is a quite different ordeal. Again I hope you are all ok, please note that this was a first for me as well." Etter denne talen hvor alle kunne se at kapteinen var sterkt preget av situasjonen, og like lettet som oss, brøt alle ut i latter og applaus.
Takk for at du delte! Det må ha vært en skremmende opplevelse, uansett hvor godt flyet er designet og hvor trente pilotene er.
En såpass intens situasjon gjør underverker for hukommelsen. Skremmende i aller høyeste grad, heldigvis varte det ikke så lenge. Her er noen bilder: Landing Brannvesenet ankommer Inspeksjon av skaden Flyet evakueres
Hva om dette hadde skjedd midt over Atlanterhavet ? Er litt skeptisk til Norwegian som skal bruke 737 på oversjøiske flyruter nettopp pga sikkerhet.