Skatter og avgifter på flight

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av BingoBonzo, 01. nov 2022.

1. BingoBonzo

BingoBonzo Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    28
    Fikk følgende avgifter da jeg skulle forsøke å bestille EB tur LHR-BKK.
    Har aldri opplevd sånne kostnader før?

upload_2022-11-1_11-36-45.png

2. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,450
    Bonuspoeng:
    113
    Det er dyrt om du reiser ut fra LHR.
    Legg utreisen fra en annen plass, men mellomlanding i LHR heller, så blir det billigere.

BingoBonzo liker dette
  3. BingoBonzo

BingoBonzo Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    28
  4. BingoBonzo

BingoBonzo Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    28
    Riktig, må ringe inn til CT-Tlf for å få den bestillingen på plass (ikke mulig å bestille via sas-web). Blir jo avgifter der også.

5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,723
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan jo søke for eksempel OSL-BKK og hvis ikke det finnes noen OSL-LHR velger du bare OSL-FRA-LHR-BKK eller noe sånt.. så fikser du bare utreisen senere for et endringsgebyr på 150 kroner per person hvis det slippes billetter mer direkte.

BingoBonzo liker dette
  6. BingoBonzo

BingoBonzo Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    28
    Det er et godt tips, men dette er vel ikke mulig å få til via SAS sine sider? Eller har jeg gått glipp av noe?

7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,723
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke å endre senere nei, da må du ringe inn. Men du slipper i det minste å ringe inn for å booke det viktigste (LHR-BKK) samt stave navn og annen passasjerinfo til en svenske over telefonen. Uansett får du tilbake den britiske passasjeravgiften hvis du endrer til mellomlanding senere, så du kan også bare booke LHR-BKK for høy pris nå.

BingoBonzo liker dette
  8. BingoBonzo

BingoBonzo Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    28
    Da kan jeg kanskje gjøre det slik:
    * Booke OSL-LHR og LHR-BKK og BKK-MNL hver for seg med CT via websidene
    * Deretter ringe inn og få disse samlet på en CT og også sikre at jeg får tilbake avgiftene siden jeg har nå mellomlanding

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,723
    Bonuspoeng:
    293
    Kundeservice klarer ikke koble sammen separate bestillinger. De kan bare legge til og fjerne flyvninger på eksisterende bestillinger. Det vil si at de må kansellere minst en av bestillingene og håpe at setene kommer tilbake sånn at de kan legge de til i den andre bestillingen. Du får heller ikke tilbake servicegebyr på 450 kroner for bestillinger som er eldre enn 24 timer gamle.

Har du en komplisert bestilling som er umulig å få til på sas.no er det like greit å ringe inn med en gang.

markus and Eddie47 like this.
  10. BingoBonzo

BingoBonzo Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    28
    Du
    Da har vi fått booket, selvfølgelig ble navnene feil første gangen :mad: og jeg måtte kansellere og ringe inn på nytt..

Men da fikk vi på plass OSL-LHR-BKK-MNL (alt i Plus/Business) :D

Takk for hjelpen @Jorge og @markus :)

markus liker dette
  11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,723
    Bonuspoeng:
    293
    Det er derfor jeg ofte bestiller så mye av reisen som mulig på nett før jeg senere ringer inn og legger på resten, gjerne i forbindelse med at jeg legger til en retur så jeg ikke trenger å betale endringsgebyr unødig :D

Et tips hvis man bestiller en helt ny reise på telefonen er at man kan be om å få kopiert inn navn osv fra eurobonusprofilen til de reisende eller enda enklere, fra point sharing-gruppa hvis du har en og de allerede er medlem der.

eventyrer and BingoBonzo like this.
  12. BingoBonzo

BingoBonzo Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg oppgav reisefølgets EB nummer men det hjalp ikke, måtte stave det og hun klarte å bomme to ganger..

Så hvis du legger til legs senere så tilkommer det kun 150kr pr person i endringsgebyr? Mye bra å lære her :)

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,723
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, samt eventuelle endringer i avgifter (pluss eller minus) og poengforskjell hvis du endrer til en annen sone eller reiseklasse. Sistnevnte er spesielt aktuelt hvis du skulle være så heldig å ramle over seter i F fra Europa til BKK ;)

BingoBonzo liker dette
  14. zeala

zeala zee

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Lhr har ulike passasjeravgifter avhengig av om det er biz, first eller eco.
    I tillegg er det ekstra dyrt om reisen begynner i UK/(kanskje tom Irland)? Og du skal fly intercontinental, og i biz i tillegg.
    Prisen blir lavere om du starter utenfor UK, men de har fortsatt betyselige avgifter for transit gjennom der. Vi betalte nesten 2500 per pax for transit der med 2 CTer, på vei til Bogota.

15. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    Mellomlanding i UK innebærer ca 500 kr i avgifter med dagens valutakurs.

Enveisreise OSL-LHR-BOG i business:

Norway Air Passenger Tax (G2)NOK 214.00
    Norway Passenger Charge (ZN)NOK 114.00
    Colombia Tourism Tax (JS)NOK 155.00
    United Kingdom Passenger Service Charge Departures (UB)NOK 509.00

Eddie47 and markus like this.
  16. BingoBonzo

BingoBonzo Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    28
    Må ha det inn med teskjeer, bare så jeg forstår dette @Jorge:

Har booket MNL-BKK-CPH via SAS sine *A booking-sider. Hvis jeg nå ønsker å legge til CPH-OSL så kan jeg ringe inn og få dette gjort for 150kr/pers? (Så jeg får en sammenhengende flyreise)

17. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer, men krever at a) det er ledige bonusbilletter CPH-OSL og b) du totalt på bestillingen ikke har flere enn 8 legs

BingoBonzo liker dette
  18. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet om man for tilbake skatter og avgifter på 150kr som man har betalt ekstra på bonusbilletter dersom man kansellerer ruten likevel. De 150kr x 3 er gjort i ettertid etter at billetten allerede var bestilt.

Del denne siden