Skitne triks, eller normal oppførsel på nett?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av ValdresBjarne, 05. juli 2019.

1. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    https://nrkbeta.no/2019/07/04/dette-er-de-skitne-triksene-som-far-deg-til-a-kjope-pa-nett/

NRK har ein sak om skitne triks av seriøse aktører for å kjøpe på nett, og ein har ikkje handla mange overnattinger på Expedia, tripadvisor eller Hotels.com før ein forstår at ein ikkje kan stole på kva dei seier for å få deg til å handle.

Eg må seie at eg opplever Expedia for min del som mest plagsom i klassa, men eg har lært meg å leve med, spesialtilbud bare for deg, nå må du være rast, det er helt sant, 50% på hotell, også videre også videre. Det har vel sikkert sammenheng med at eg bruker expedia mest, og at flyreiser stort sett blir booka direkte.
    Opplevere dette heller ikkje på Nordic Choice sine, sjølv om det faktisk hadde vore fint når prisen sprett opp ein 1000 lapp dagen etterpå...(Godt ein kan booke på poeng i blant..)

Her der dei 15 triksa dei ramser opp:
    Finner me på fleire?

Dette er de 15 triksene forskerne kaller «skitne knep»:
    • Å «lure inn» ekstra varer i handlekurven
    • Å skjule kostnader helt opptil sekundet man skal gjøre kjøpet
    • Å skjule abonnementsavgifter under påskudd av å være en engangsavgift eller gratisprøveperiode

• Å vise nedtelling før et tilbud eller vare forsvinner
    • Å antyde at et tilbud eller en vare snart kan forsvinne for å skape usikkerhet

• Å bruke emosjonelt språk til å «skamme deg» bort fra bestemte valg
    • Å bruke visuelle teknikker for å styre oppmerksomheten bort fra bestemte valg
    • Å bruke forvirrende språk for å styre kunden bort fra bestemte valg
    • Å forhåndsvelge dyrere varer eller presse kunden til dyrere alternativer

• Å informere kunden om at det er mange andre som gjør det samme
    • Å bruke positive kundehistorier med usikkert opphav

• Å antyde at det er lite igjen av en vare
    • Å antyde at en vare er spesielt populær og dermed snart borte fra hyllene

• Å gjøre det veldig enkelt å melde seg opp, men svært vanskelig å avbestille
    • Å tvinge kunden til å opprette en konto eller dele personlig informasjon for å gjennomføre en oppgave

Edvard liker dette
  2. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kjøper ofte overnattinger via Hotels.com og har aldri hatt noe problemer med dem. Men jeg ville jo aldri i verden kjøpt flybilletter av dem. Eneste stedet å kjøpe flybilletter er etter min mening direkte av flyselskapet. Unntaket er jo for de som har firma avtaler med ulike reisebyråer selvsagt.

prisjeger liker dette
  3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har hatt mange hotellovernattinger bestilt gjennom Expedia. Jeg personlig blir ikke så påvirket av salgstriksene deres. Men jeg bestiller alltid hotellovernattinger der kansellering tett opp til innsjekkingsdato er tillatt og betaler gjerne noen hundrings ekstra for denne muligheten. De få gangene jeg hadde behov for å kansellere, fikk jeg pengene inn på kredittkort etter noen få dager. Så jeg er fornøyd med Expedia så langt.

Last edited: 05. juli 2019
    flying_all and Ombo like this.
  4. braathens safe

braathens safe NN

Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg opplever at Trivago og de som følger med blir stadig mer upålitelig og rotete. Sitter og skriver dette i NY og her tilkom ca USD 40 pr natt for internett og kanskje noe til som jeg ikke merker. Dette kan ikke velges bort og da kan man like så godt ta det med i prisen. Det var opplyst om, men med liten skrift under det som var "prisen".
    Jeg sendte mail til dem og sa hva jeg syntes.
    Forøvrig har jeg også bestilt rom via hotels.com som ikke var ledig. Det ble et forferdelig h..vete da alt var fullt og dette da blir oppdaget når man står og skal sjekke inn.

Last edited: 05. juli 2019
    Xflipper liker dette
  5. Travelbear

Travelbear Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Brukte booking.com i Italia når jeg var der. Var en del flotte tre og fire-stjernes hotel som rett og slett var noen rønner. Jeg kommer til å prøve å unngå å bruke dem mer. Om man har litt dårlig tid, og bare leser de gode og fantastiske kommentarene som popper opp, så trår man fort i baret. Men man lærer jo så lenge man lever...

6. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,491
    Bonuspoeng:
    183
    Booket akkurat et par rom på Thon i Brønnøysund, logget inn på viatrumf og videre til hotels.com, pris der var ca 6700 for to rom to netter. Direkte hos Thon kostet samme rommene 4400, så klart en kan bli hauset opp og manipulert inn i dårlige dealer.

Fellesnevneren for alle bonusprogram osv. er vel heller ikke at de skal gjøre kunden så jævlig happy men at det er mekanismer satt opp for om mulig å trikse/forlede folk til å ta avgjørelser på dårlig grunnlag.

Følte selv litt på den når jeg valgte bort både trumf poeng og hotels.com rewards i tilfellet over, men av og til må en stikke fingern i jorda og innse at dealen som tilbys bak en massiv smoke screen av points/rewards what not fortsatt ikke er så attraktiv.

Travellingalf liker dette
  7. prisjeger

prisjeger Travelhacker wannabe

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    I slike tilfeller kan faktisk hotels.com sin prisgaranti være nyttig. Har brukt den mange ganger og faktisk ikke vært noe krangel. Et tips kan være at det er viktig å ikke være innlogget hos den aktuelle hotellkjeden når man tar screenshot som bevis for den lavere prisen. Da kan de ikke klage på at den er kun for medlemmer og at den ikke lar seg verifisere -og du får både Trumf og rewardnetter til samme pris som prisen hos hotellet :)

Sonictravel, EndreD and holmen like this.
  8. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker alltid hotels for å lete opp, men sjekker som regel opp mot hotellets egne priser. Som regel er det ikke store forskjellen, men en gang fant jeg et rom billigere på hotels enn hos Hilton, og Hilton har prismatch med 25% ekstra avslag. Var litt frem og tilbake for å bevise det men jeg hadde videoopptak av bestillingsløpet på hotels så da ga de seg og jeg fikk et knalltilbud på en uke på hilton. Var verdt den tiden det tok.

Det som plager meg med hotels er de fordømte masete nyhetsbrevene. Det er alltid salg! Spesielt på de stedene jeg har vært og sett. "Er du fortsatt interessert i hotell i en liten landsby du søkte opp for 15 år siden? Vi har spesialtilbud til deg, akkurat nå!" :)

De havner rett i en egen mailfolder jeg aldri leser, bortsett fra hvis jeg går med planer om å booke noe og leter etter en double reward nights-kupong. De er gull verdt.

9. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Bruker hotels og booking.com mest. Booking er jo helt krise på alarmer og «kun for deg», 50 andre ser på dette hotellet AKKURAT NÅ!! :p

10. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du skal ha den beste dealen, så går jeg først inn på Booking.com, fordi de har det beste filteret på siden deres også bruker jeg det filteret for å få det rommet jeg ønsker meg, sånn som 4 Stjerner. badekar, svømmebasseng, frokost inkludert, skore 8 av 10 eller høyere. Så setter sorter etter laveste pris først, og får opp forslagene.

Deretter så søker jeg det samme hotellet på Momondo og google for å se om noen av de hotellene er enda billigere, ofte så finner jeg en bedre deal der. Så prøver jeg å juske meg hvor jeg kommer i fra, valuta osv, for å se om det er noe i noen andre land som har fått en bedre deal enn det vi Nordmenn får, så når jeg har gjort summen av dette, så pleier jeg å få det mye billigere enn det vi får i Norge, pleier å klemme ned prisen med 30% fra booking.com, noen ganger mer også mye mer :cool:..., og sporadisk sett så snubler jeg over noen "Error Price" på rom, men som regel så går det jo fint å booke de :)

En annen side som kan gi gode hotellpriser er Fly4free, Secretflying, Hacktheflight for å nevne noen kilder til å finne gode priser på både fly og hotell. Andre kilder er jo å Google "Hotel Point Sale Promotions", husk å å ha filteret silt inn på siste måned, eller siste uke for å være sikker. Da finner du ganske så bra ting. For ellers er det bare å ignorere reklamen som sier 70% off, members deals osv... Det er prisen alene jeg bryr meg om, jeg driter i om det er kampanje eller ikke i grunn.

Insomnia4u and Jon_A like this.

Del denne siden