Slik får du Amerikansk AmEx uten SSN

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av BendikHa, 11. juli 2019.

  1. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Gledelige nyheter til alle som midlertidig (eller mer permanent) oppholder seg i USA. Jeg ble akkurat gjort oppmerksom på at hvis du søker Amerikansk AmEx og ikke har SSN, så kan du legge ved historien fra ditt norske AmEx-kort og bruke den som søknadsgrunnlag. Jeg la akkurat inn en søknad på AmEx Magnet og fikk søknaden innvilget. Kortet er uten årsavgift og gir 1.5% cashback på all handel.

    Jeg vurderer å skulle skaffe meg et AmEx Platinum etterhvert. Det ville i følge hun på telefonen ikke være noe problem. Det er også en fin måte å bygge kreditthistorie på i USA.

    EDIT: Jeg bestemte meg for å søke AmEx Plat en time senere, det var ikke noe problem. Dette ser jeg frem til!
     
    Last edited: 11. juli 2019
    ina, Insomnia4u, Petter B-C and 7 others like this.
  2. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Grattis med amerikansk Amex Plat! Fikk mitt for en ukes tid siden...

    Antar dette kun gjelder "ordentlig" (Centurion Line) Amex fra Norge. Det var ikke mulig å bruke Amex sin Global Transfer Service så lenge DNB hadde kortene. Tidligere måtte man også ha minst 6 måneder historie internasjonalt for å bruke Global Transfer Service inn mot amerikanske kort.

    Amex USA er ellers veldig greie å ha med å gjøre. Har bodd her i et år nå og både kona og jeg har fått tak i Gold/Platinum og h.h.v. Hilton/Marriott toppkortene (begge har SSN). Anbefaler sterkt å benytte seg av bonuskredittkort mulighetene i USA om man har sjansen!
     
    ina liker dette
  3. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har aldri hatt AmEx fra DNB, men har hatt SAS AmEx siden Desember, men kun brukt det de to siste månedene. Jeg har med andre ord ikke mye historikk, men nok til at jeg fikk AmEx Platinum likevel. Nå som jeg har fått innvilget AmEx Plat og det ikke har noe valutapåslag er jeg usikker på om SAS AmEx er verdt å beholde. Kanskje verdt det kun som et kort for bestilling av billetter fra SAS.

    Jeg studerer i USA og har bodd her siden August i fjor. Har lest meg opp til at 1 Membership Point er verdt 1.8 cent, noe som gir det en cashback verdi på 1.8%. Det er med andre ord det beste kortet jeg kan få uten SSN.
    På sikt er planen å anskaffe et SSN, men jeg er ikke der helt enda. Tenker du på at AmEx PLat gir Gull/Plat hos Hilton/Mariott? Det er selvfølgelig veldig kjekt! Når jeg får på plass SSN kan det godt hender jeg ryker på et Chase Sapphire Preffered kort også.
     
  4. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Referer til h.h.v. Amex Hilton Aspire (som gir Hilton Diamond status for $450 per år) og Amex Marriott Bonvoy Brilliant som gir 15 netter mot Marriott Platinum status.

    Jeg ville holdt meg unna Chase inntil jeg har en solid 18 måneder US kreditthistorie. Hadde akkurat en dårlig erfaring med de. Amex USA er vi imidlertid meget god fornøyd med. I ditt tilfelle så ville jeg nok holdt meg rolig en tid og ikke søkt på mere. Etter 6 måneder ansvarlig bruk så åpner Amex for alle kortene.
     
  5. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Hvorfor mener du jeg bør holde meg unna Chase? Jeg bruker de som dagligbank der nede allerede og er forholdvis fornøyd med dem. Ikke like fornøyd med at de har inaktivitetsgebyr bare.

    Tenker du på at AmEx åpner for at jeg kan ha alle andre kort?
     
  6. skyblue

    skyblue Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Så bra! Søkte du Amex Plat som i dette kortet? https://www.americanexpress.com/us/credit-cards/card/platinum/

     
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,420
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke sikkert det er aktuelt for deg, men dersom du vurderer å søke deres kredittkortprodukt senere, bør du gjøre deg kjent med Chase sin 5/24-regel om du ikke er kjent med den fra før.
     
  8. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Det stemmer.
    Takk for tips, det var jeg ikke klar over, men jeg skal være safe. Eneste kredittkortet jeg foreløpig har er fra American Express.
     
  9. DrJens

    DrJens Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Forsøkte å legge inn en søknad på Cash Magnet fra Amex... logger man inn så får man enkelt overført data fra norske Amex over til USA... enkelt å søke, men.. så kommer problemene:
    Jeg bor ikke i USA, men tenkte at det ville være greit å ha et USD currency-kort. Er der flere ganger i året.. maaaange ganger. Så jeg opprettet en mail forwarding-adresse. Brukte denne i søknaden... alt ok. Men.. så ble søknaden flagget og jeg måtte ringe inn for å fortsette behandlingen.. det kom en epost på dette raskt etter innlevert søknad.

    AmEx kunne ikke finne noen link mellom meg og adressen jeg nettopp opprettet. Så da måtte jeg levere inn dokumentasjon på tilhørighet... utility bill, bredbånd etc med navnet mitt og adressen. Dette kunne jeg sikkert ha fikset ved å bestille noe annet smart et eller annet sted for å så få en invoice, og deretter levere denne til AmEx.. men det gidder jeg ikke... så jeg gir opp prosjektet.

    Konklusjonen er vel.. det er meget lett å søke, men pass på å kunne dokumentere en eller annen tilhørlighet til US-adressen du oppgir.
     
  10. skyblue

    skyblue Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Hei! Har du vurdert dette kortet? Kun $1000 for 3 mnd og 50K points. https://www.americanexpress.com/us/...onsumer-VAC-Prospect-ViewCardDetail-DeltaGold
     
  11. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    ..tror jeg ville brukt Amex Platinum og Cash Magnet kortet pent i minst 6 mnd før jeg søkte om mer. Da har man også kreditthistorie og amerikansk kredittscore. Ved å søke om veldig mange på kort tid så inviterer man til å få kort stengt ned eller måtte dokumentere alt av finanser ("Financial Review") noe som vistnok ikke er særlig hyggelig.
     
  12. skyblue

    skyblue Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Oi, det var jeg ikke klar over. Vet du hvor man kan sjekke kredittscore? Er mange ulike websiter der ute.
     
  13. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    creditchecktotal dot com har en gratis trial der man kan få kredittscores fra de tre store amerikanske byråene (Experian, Equifax, Transunion), men kun etter at du har hatt amerikansk kredittkort i minst 6 mnd.
     
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,342
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en video på dette temaet, vet ikke hvor mye dere kan dra ut av det? Men dette kan være kaninhullet vi leter etter :)

     
    Last edited: 22. juli 2019
  15. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Meget interessant. Noen som vet av spesifikke kort jeg kan få uten utenlandsk adresse som gir brukbar hotellstatus eller lignende?
     
  16. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Det hadde vært gull å kunne tappe inn i det amerikanske kort-markedet selv om man er bosatt her på Bjerget. *sikle*
     
  17. skyblue

    skyblue Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Hei. Jeg har fått innvilget Amex, hatt kortet i to mnd. Har bodd i USA siden januar 2018. Kan jeg søke på Chase Sapphire som gir 60K poeng? Ble litt usikker da jeg leser ulike advarsler her
     
  18. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, hvis du kun har hatt et Amex kort i to måneder (og derfor sannsynligvis ikke har kredittrating enda?) så har du realistisk sett veldig liten sjanse, så det er bare å kaste bort et "hard enquiry". Vent i 18 mnd og ha minst 740 i creditscore.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,583
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    6 mnd kreditthistorie, så ryr tilbudene inn.
     
  20. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Du får ikke annet kredittkort i USA uten SSN. Du kan heller ikke forhåndsbetale som noen over her nevnte. Jeg har spurt.
     

Del denne siden