Slutt på vaksinekrav til USA fra 12.05

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av tstone, 02. mai 2023.

1. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Og DER var det slutt på vaksineskjema for reiser til USA:

Fra "end of the day May 11" må vel bety at alle som reiser til USA fra og med 12.05 ikke trenger å bry seg om vaksinebevis etc.

"Today, we are announcing that the Administration will end the COVID-19 vaccine requirements for Federal employees, Federal contractors, and international air travelers at the end of the day on May 11, the same day that the COVID-19 public health emergency ends."

https://www.whitehouse.gov/briefing...start-educators-and-cms-certified-facilities/

markus, Maggie, Lars J and 1 other person like this.
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,765
    Bonuspoeng:
    293
    Da skal jeg sjekke det neste fredag, om de faktisk slutter med dette skjemaet. (Som ikke er så vanskelig, det er ett kryss, navnet ditt to steder, og en signatur)

3. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ble ikke kvitt det skjemaet da jeg var i USA helgen som var. Fløy OSL-MUC-BOS. I februar samlet SAS inn skjemaet ved gate i CPH.

K

4. animals

animals Senior Medlem

Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    93
    Noen med erfaring her? Reiser til USA på torsdag. Regner med det eneste jeg trenger å tenke på er å ta med passet samt ha ESTA i orden (Trenger ikke printe ut den?)

5. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Det er alltid en god idé å printe ut esta.... men ellers? Nei.

animals and Eddie47 like this.
  6. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Er det alltid en god ide? 15 innreiser de siste årene, aldri hatt behov for en papirversjon av ESTA.

trygveat and animals like this.
  7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er blitt bedt om å dokumentere ESTA noen ganger og da er det bra å ha utskrift.
    Samme har skjedd om eTA til Canada også, sist i høst da vi reiste fra EZE til YYZ.
    En utskrift er ikke tung å bære.

Storbaba, Hanen and animals like this.
  8. Landing

Landing EBD

Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    13
    Ble bedt om utskrift på innsjekk med SAS på Flesland i fjor.

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,886
    Bonuspoeng:
    293
    Ble spurt om papirkopi på Arlanda i februar

10. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,062
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nå ikke spørsmål om noe som helst lengre. Hadde en hyggelig samtale med en voksen mann på innsjekk i Zurich i går om hvor fint Norge var og om jeg hadde pakket bagasjen selv. Så klistret han på små lapper på pass og billett, og dette var faktisk hele USA-intervjuet. Deretter bare vanlig security og halvautomatisk passjekk på ZRH og IAD uten noen spørring og graving. Det var mye mer liv uka før påske da jeg kom fra Toronto til Boston, men det var mest fordi alle border police ble tilkalt for å se vårt vakre lakserosa pass som de ikke hadde sett før. Også da var Covid-sjekk bare en krysseboks ved innsjekk på TRD, ikke spørsmål om det senere. Tipper denne informasjonen (og mye annet…) ligger godt lagret i APIS databasen hos Homeland Security og popper opp så snart CBP scanner passet.

11. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,140
    Bonuspoeng:
    113
    Med fare for litt OT, jeg hadde samme opplevelse på AMS. Jeg skjønner ikke språket, men de begynte å le og jeg skjønner hvorfor…

kiev liker dette
  12. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Ble spurt om godkjent ESTA på cruise. Ble litt satt ut, men hadde heldigvis en papirkopi i permen med alt det rare i så det gikk greit. Hadde vel klart å finne det frem på en mobilskjerm ved hjelp av passnummer og slikt, men ikke noe man vil gjøre i en kø

13. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,955
    Bonuspoeng:
    293
    Tror neppe det noen gang er en dårlig idé .. :p

Hanen liker dette
  14. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,687
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen Covid-relaterte spørsmål før OSL-EWR i dag. Fikk sjekke inn i app, men måtte innom en automat og lese av passet for å få utstedt boardingkort.

Darkcho, Eddie47 and Jorge like this.
  15. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Har vært i USA ca. 15 ganger. Aldri blitt spurt om fysisk bevis på Esta (selv om jeg har hatt det med meg hver gang).

Senest nå i september, da jeg reiste til Boston via LHR. Ble ved ankomst i London henvist til United sin transferdesk. Der spurte de bare om jeg reiste på Esta, og hva adressen min for besøket var.

Det ble heller ikke delt ut innreiseskjema på flyet, slik som det alltid har blitt. Er dette noe nytt, eller spesifikt for når du blir "sjekket" ut av US carrier ved transfer?

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    Innreiseskjema har jeg ikke fått de siste årene, og før det var det ingen som spurte etter det selv om vi fikk på flyet.
    Jeg er 1 gang blitt bedt om å vise frem ESTA ……og det var på BGO

17. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Da jeg reiste til Buenos Aires via Houston januar 2022, var det ingen innreiseskjema å få lenger. Jeg spurte noen om innreiseskjemaet før jeg stilte meg i kø for passkontroll, da fikk jeg tilbakemelding om skjemaet ble avviklet "for en god stund siden".

18. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg måtte fylle ut innreiseskjema ved reise til ORD for et års tid siden.

Har også måttet vise frem esta på SVG.

19. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,765
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg måtte også fylle ut "fysisk" innreiseskjema en gang i fjor. Lurer på om det var til ORD det også, kanskje det er avhengig av flyplass? Men det var 5 andre ganger til USA hvor jeg ikke trengte det.

Men, jeg tror ikke jeg leverte det blå skjema til noen?

20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,886
    Bonuspoeng:
    293
    Kan godt hende at reglene varierer fra stat til stat. Det var i praksis stor forskjell på hvordan de forskjellige statene implementerte pandemihåndteringen.

Del denne siden