Sneglene i fast track

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Travelmate, 08. mai 2015.

  1. Travelmate

    Travelmate Guest

    Hei, jeg slutter aldri å forundre meg hvorfor medpassasjerer som bruker fast track (mest observert i Stavanger og Bergen) bruker så ufattelig mye tid i sikkerhetskontrollen. Beltet mitt havner i jakkelommen før jeg kommer fram til kassene, og nøklene, lommebok og rusk puttes i koffert/sekk lenge før. Når jeg kommer fram til kassene og skal legge ting oppi bruker jeg et par sekunder på å vippe ut PC'en (ja, glidelåsen er allerede åpen) og ev toalettsaker. Jakken, som da henger over armen, legges på toppen av noe annet og jeg er klar for å dytte mine to kasser framover.
    Og da må jeg stå å vente! De to som står foran meg har lagt kofferten fram, men venter til de møter vakten med å ta ut PC, ta av seg beltet og ta av seg jakken før de kommer på at de må åpne kofferten en gang til for å ta ut tannkremen! Oppps, de glemte visst nøklene i lommen også...
    Ut fra det jeg tolker er dette folk som reiser mye, med gullkortlapper hengende over alt. Hvordan har de da samvittighet til først å legge alt oppå båndet, så prate litt med kollegaer mens de venter på den/de som står foran, for så å bruke 15-20 sekunder på å bli klare når de kommer fram til vakten? Bak de vokser køen.
    Dette skjer nesten hver gang jeg er reiser, og i Stavanger for to dager siden gikk det mye fortere rundt båndene på den vanlige sikkerhetskontrollen (kanskje fordi de måtte vente lenge på å komme fram).
    Noen tanker eller erfaringer her i forumet?
     
    tommy777, TommyL, Dash and 1 other person like this.
  2. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig, folk må bli flinkere til planlegge før man kommer frem til båndet.

    Husker ikke hvilken flyplass det var, men jeg var en gang et sted der det konstant gikk en animasjon på skjermene i området som ba folk gjøre seg klar tidlig ved å putte alt av klokker mobiler belter osv i jakkelommene, samt å ta ut laptopp fra vesker. Dette er noe jeg synes Avinor kunne instalert i sine sikkerhetskontroller.
     
    Travelmate liker dette
  3. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Enig med @Travelmate planlegging må til. En annen ting er att på enkelte flyplasser så er det dårlig tilrettelagt der hvor man skal legge ting i kasser. Noe som også skaper kø....
    På Sola er jeg igrunn godt fornøyd med hvordan det er tilrettelagt.
     
  4. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har innfunnet meg med følgende: Folk er idioter..

    Irriterer meg voldsomt at det går an å være så udugelig som enkelte i sikkerhetskontrollen. Selv reiser jeg ofte pent kledd med belte, klokke etc. Men selvsagt er klokka og beltet tatt av og lagt i reiseveska før kontrollen. Mobiltelefon og pengebok ligger i blazer/dressjakke som tas av og legges direkte i kassen. Pad er klar og evt. toalettsaker er klare, men her har jeg plassert alt i en LH toalettveske uten store flytende ting, så da sender jeg det rett gjennom i sekken/veska. Funker som bare det..
     
    Chinh Le, Islending, Joachim and 3 others like this.
  5. stalek

    stalek Medlem

    Innlegg:
    184
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Nettopp det sier jeg lavt til meg selv hver gang jeg opplever unødvendig kø.
     
  6. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig, hadde faktisk et tilnærmet identisk innlegg på gang på onsdag.

    Har forståelse for Tante Gerda som flyr en gang i ny og ne, men at de med EBD tag på bagasjen holder på slik? På onsdag denne uken, i BGO, skapte to EBD damer kø, dvs det var ingen ventetid i slusen og ei heller kasser på båndet før dem. Vi ventet utelukkende på at de skulle ta av seg (nei, ikke sånn, dere vet hva jeg mener)
     
    Travelmate and anders82 like this.
  7. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Kan jo hende de har fått EBD i gave fra sine pændismannfolk
     
    Travelmate liker dette
  8. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring er at dette ble vesentlig værre etter at DY gav alle bedrifskunder Fast track. Nå det er sagt finnes det bad apples i alle leire, men de siste gangene jeg har vært nær ved å rive ut det lille håret jeg har igjen på hodet, har det vært DY boardingpass foran meg på FT :mad:
     
    Larata liker dette
  9. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring er at ytterst få er tosker for å være tosker. I en eller annen situasjon står samme menneske å gremmer seg over at du/dere skifter dekk tregt, ikke smaker korrekt på vinen, tipser for lite, brøyter seg frem i en kø, eller bruker feil klut til vindusvasken :)
     
    Cecilie liker dette
  10. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Relativt enkel matematikk ;)

    Hvis ryktet om 50% av EDP er i Norge og totalen er ca. 2000, gir dette et scenario med ~3000 amatørreisende, free ridere, de periodene sølv har tilgang til Fast Track. Legger du så til alle de som kjøper seg til FT fra Norwegian og alle som reiser SAS Plus i jobben en sjelden gang, kommer jeg til konklusjonen at FT er devaluert eller overbefolket...Hvis en stopper opp, stopper alt opp..Når mange reisende ikke lenger bruker papirbillett, men avmagnetisert kort eller defekt NFC dings ved kontroll, eller strekkode som snurrer rundt på iphone som går i sort, eller som låser seg med passord...rekken av feilkilder gjennom hele kjeden er stor!

    På den annen side: I går ettermiddag var vi to i FT på CPH, og en dansk mann i 60 årene ble stoppet for å ta en swipe for sprengstoff: Som min far og mange andres fedre, dro han en dårlig spøk da han fikk rutinemessig spørsmål om hvor han hadde vært osv....Nå skjer så følgende...som skjer i en av en milliard ganger....De får utslag for sprengstoff samtidig som den vittige gubben holder på med spøken sin....

    Det er stor sannsynlight for at han er der ennå....
     
  11. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det gjelder å ikke irritere seg. Det heter seg at den som ikke er i stand til å bevare et stivnet smil i hverdagen, er humørløs... Min erfaring er at det stort sett går veldig greit, men at vekterne enkelte steder er en betydelig sinkende faktor, fordi de er så opptatt av å prate seg imellom. Gjelder ofte da det er rolig og man forventer at ting skal gå raskt.

    Dernest er det vel to typer verstinger; familien som reiser to ganger i året med små barn, hvorav alle har hver sin lille sekk full av digre tuber med solkremer til fire hundre kroner stykket, det er tåteflasker, vannflasker og matpakker med TNT-lignende substanser på skiva Og ingenting er forberedt før det er deres tur, da mor - det er alltid mor som tar støyten, far går foran og ser irritert ut - prøver å manøvrere utpakkingen av fem separate reisevesker, med en unge hengende i bæresele på brystet, en i skjørtene og en som klatrer på metalldetektoren. Da blir jeg ikke irritert, bare imponert.

    Så er det slike som meg, som på noen millisekunder har gjort alt rett og sortert eiendelene i de respektive trauene, men som bærer på en sekk full av elektroniske duppeditter som ingen skjønner hva er, batterier, kabler og mye annet rart som nesten alltid medfører en separat kontroll av sekken, etter at den er kjørt tre ganger igjennom røntgenmaskinen.

    Men min svigersønn tok kaka i fjor, da han skulle reise avgårde med en koffert full av hjemmelagde kameraer til viltovervåkning. Sju, åtte merkelige plastbokser omsurret med gaffatape og med fargerike ledninger stikkende ut overalt, pent plassert i utskåret skumplast i en gammel koffert, sammen med flere batterier. Antagelig ikke en flyplassvekters drøm. Merkelig nok klarte han å snakke seg igjennom sikkerhetskontrollen, men det tok sin tid. Sikkert noen som ble grinete der også.
     
  12. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Nå får vel flere av oss en ypperlig mulighet til å vise hvor flinke vi er 10-13 mai, for det er vel et par fast tracks som skal forseres i løpet av de dagene? Jeg tar i mot tilbakemeldinger om min håndtering av sikkerhetskontrollpassering etter hver gjennomgang i nærmeste Star lounge ;)
     
  13. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113

    Fy skamme seg. Dette er en altfor pragmatisk tilnærming til problemet.
     
    Travelmate and SASDC8 like this.
  14. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Da er vi to. En stund reiste jeg med tre kamerahus, to digitale (5D mk II og mk III) og ett analogt (EOS-1V), iPad og pc, disse var jo umulig å ta ut av sekken mens man venter i kø. Derimot passet jeg på at evt. innhold i lommer var over i jakke eller i smålommene i sekken, og det store trikset med sekken var da og pakke alt på forhånd (uten tanke på min komfort) slik at det var en enkel sak å tømme den. Dette gjorde at i det boksene var linet opp kunne jeg på omtrent fem sekunder være klar til å gå mot den nesten obligatoriske tafsinga (blir tatt ut i "random" kontroll 90% av gangene). Har aldri tatt ut ladere fra sekken, og kun en gang har sekken blitt tatt til side og det mener jeg å huske var på BGO.
     
    Travelmate and Brunello like this.
  15. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Til tross for at jeg er grumpy, og liker å la meg irritere, greier jeg bare å irritere meg litt over middels over folk som er vimsete, ukonsentrerte eller uerfarne i sikkerhetskontrollen. Jeg klarer derimot å heve eget blodtrykk såpass betraktelig at huden skifter farge når folk mangler helt grunnleggende folkeskikk - som lar plastboksene stå igjen, slik at passasjeren som kommer etter ham (ja, vårt kjønn er sterkt overrepresentert) må sende denne tilbake på returbåndet. Jeg tillater meg da å tenke tanken på at dette må være en skade vedkommende har fått allerede i oppveksten, hvor han sannsynligvis har sluppet unna med å la tallerkenen stå igjen på bordet etter frokosten, og hvor mor rydder lekene tilbake i lekekassene. Dernest slår det meg at disse trolig er de samme som ikke gidder å vaske henda når de har vært på do, og at å rydde kassene etter dem dermed er en sikkerhetsrisiko.
     
  16. Travelmate

    Travelmate Guest

    Har sett en del sånne filmer og tilsvarende plakater. De hjelper!
     
  17. Travelmate

    Travelmate Guest

    Sola har organisert Fast Track veldig bra, og vaktene er våkne for å sørge for at de køen fra fast track kommer kjapt til. Før vi må vente til de som somler...
     
  18. Travelmate

    Travelmate Guest

    Er det ikke deilig å legge fra seg alt, gå gjennom radaren for så å plukke opp tingene sine uten å stoppe opp fordi det er planlagt skikkelig ???
    Skal se etter om det er SK eller DY neste gang! Jeg reiser mest DY innenriks når jeg bruker fast track...
    Jeg prøver å smile og stort sett har jeg nok tid til å koste på meg et smil. Jeg har også reist rundt med en stor fotobag, pakket superkompakt for å få plass til alt, og blitt stoppet utallige ganger for kontroll av den. Men da er det jo, stort sett, en annen vakt som ser gjennom bagen mens køen sklir forbi bak meg.
    Kanskje jeg skal spørre neste somlepave foran meg om hans mor (jo, det er jo flest menn som somler og ikke rydder) hadde vært stolt av han akkurat nå :)
    Gleder meg til rapport om dere er effektive eller ikke. Spørs vel hvor champagnemarinerte dere er :)
     
    SASDC8 liker dette
  19. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring er at så lenge bordene foran røngtenmaskinene er lange nok, så går det som regel fortere den veien enn personsjekken gjennom portalen ... Funker veldig bra i USA og andre steder. Der man har korte bord, vil det stoppe opp.
     
  20. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Som OSL med andre ord, og da spesielt på de automatiserte fast track skrankene :rolleyes:
     
    Storg and Travelmate like this.

Del denne siden