Hei! Litt ved en "tilfeldighet" i forbindelse med jobbreise til USA i januar ble jeg Eurobonusmedlem og fikk da mine første 6000 poeng. Flere tilfeldigheter senere - og uten å prøve veldig hardt - er jeg nå sølvmedlem, og kjenner at "behovet" for EBG trenger seg veldig på. Jeg har 11 flyvninger som har gitt meg EBS, ligger på ca 18.000 basispoeng og har nå gått all-in på å få EBG. Jeg har jo litt dårlig tid, så da må jeg ty til alle statuspoeng jeg kan få. Jeg har i dag bestilt SAS MC Premium - som jeg håper kommer raskt, og krysser fingrene for at AmEx Elite blir lansert tidsnok til at jeg rekker å anskaffe det så statuspoengene kommer på denne siden av nyttår - opptjeningsperioden går ut 31.12. (Jeg har sett noe om at opptjeningsperioden er ett år - pluss 3 måneder, men det gjelder kanskje bare når man allerede har EBG?) Regnestykket mitt er da: Poeng: 18.000 Sas MC: 3.000 (forbruk i okt, nov, des) AmEx: 20.000 I så fall er jeg på 41.000 poeng, og trenger skarve 4.000 poeng for å nå målet. Er forutsetningene mine riktige, og er det sannsynlig at dette går? Tenker da mest på tidspunkt for lansering av kort, utbetaling av poeng osv... Jeg kjenner jo på at dette er litt sært, men i så fall er jeg kanskje kommet til riktig sted...
Oppsummeringen din ser riktig ut. Opptjeningsperioden er 12 måneder, men følger ikke kalenderåret, det er knyttet til innmeldingsdato. Klarer du å få til en helgetur til for eksempel Berlin eller London i SAS PLUSS (ofte rimeligere billetter til disse to byene) så har du fort fått skrapt sammen de siste poengene du trenger. Dersom du fortsatt lurer på om dette er sært kan du begynne å lese diskusjonstrådene her om Trumf og tilbud på taco. Lykke til med ny hobby / avhengighet
Hamburg / Gdansk / Berlin / London / Munchen er alle byer du kan fly til for rundt 2.000 kroner i Plus for å hanke inn 4.500 grunnpoeng. Dessuten bør du kjøpe bleier for tusenvis av kroner på Joker til helgen for å hanke inn Trumfkroner som igjen veksles til ekstrapoeng hos SAS. Velkommen til forumet.
Her må du melde om når opptjeningsperioden din er. Om den er januar, tror jeg ikke du skal regne med å få poengene for Amex i tide. Er det senere, går det nok fint. Du kan ta en del poengturer i plus i helger til Tyskland/Gdansk som nevnt. Det er også F&F-salg med sas nå. Avhengig av hvor mange poeng du har kan du da enten kjøpe tur til LAX - tur i go og retur i plus (billigste tur i plus er 4k ish, billigste retur er 2882 elns). Så kan du plusgrade med 20k + poeng for å upgrade turen. Dette får du gjort unna på en fredag - søndag. Da skulle du få minst 15 000 poeng på den turen med dobbel pluss og uten gullbonus. Du kan få tur i go til 1200 ish om du er heldig. Finner du da en 2882 retur i plus, kan du få t/r til 4k. Evt om du vil være garantert plus får du da t/r til ca 6k.
Godskriving av statuspoeng frå SAS MC avheng vel kanskje av forfallsdato. Eg har forfall 20. (20.nov for forbruk 1.-31.okt) og statuspoenga (for oktober) kjem inn 2.-4. november. Eg ville nok ha budsjettert med kun 2000 poeng frå MC i år om du ikkje alt har kortet. Ta for sikkerhets skuld eit par ekstra flyturar?
Hvis du trenger litt inspirasjon til mileage runs så lurte jeg på det samme forrige uke: https://insideflyer.no/forums/threads/forslag-til-mileage-run.12000
Kvalifiserende periode står som "Jan 1, 2018 - Des 31, 2018", så da kan det kanskje bli litt snaut med tid. Kanskje hakket mer fornuftig å avvente lansering av AmEx før jeg satser ekteskapet på å besøke flyplasser... Ang. SAS MC og poeng - kan det være knyttet til betalingsdato - ikke forfall? Så hvis man betaler et par uker før forfall kommer også poengene før? ...evt. er det kanskje bedre/morsommere å holde fornuften på armlengdes avstand...
Velkommen til forumet for deg som er rammet av kraftig bonusfeber! Som jeg kan ha nevnt et annet sted: Å møte våren i New Zealand må da være fint! En helgetur (det er lov å bli der lenger) i Singapore Airlines gir deg (minst) 15 000 blanke, fine grunnpoeng – hver veg (dersom du bestiller business-klasse). Utover det finnes det mer edruelige forslag over og i den tråden som @oyvindm viser til
Opptjeningsperioden er bare 12 måneder uansett, men derimot får du lov til å beholde statusen din i 3 måneder ekstra ut over opptjeningsperioden (dersom du ikke klarer å fornye selvfølgelig)
Jeg fant også OSL-LHR-SIN-AKL t/r i GO som gir 18650 poeng hver vei - til totalt ca kr 11.200,-. Det er vel også innafor...
Her er det noe veldig rart. Jeg tviler på at du havner i business (U hos SQ) når du bestiller SAS Go.
Enig i at det høres rart ut, ja, men hos meg er det som kommer frem... Jeg får ikke lov til å poste linker enda, men får det opp på sas.no som ett av forslagene på reise 16.-19 november OSL-AKL. Og det er med klasse U hos SQ.
Vær obs på at bookingklasser ikke er universielle. Du kan fint booke en klasse med et selskap og havne i en annen klasse et annet sted.. Eksempelvis er O hos SAS billigste Go på kampanje, mens O er førsteklasse bonusbillett hos de som har F. Samme gjelder A, som er "billig F" hos bl.a. Lufthansa, mens det er billigste Plus hos SAS.
Slik ser den ut på sq.com. Det står økonomi og man får ikke valgt seter verken i Y eller C. Nå kan det selvfølgelig hende at en liten blemme hos SAS IT gir deg 37300 poeng, men jeg setter meg ikke 78 timer i SQ Y for å prøve.
Som nevnt, bookingklasser er ikke 1 til 1 mellom selskap... Booker man f.eks. denne reisen med SK U så får man SQ Q, det betyr 50%..
Woohoo! Oppe på 41050 poeng, og har booket OSL-EWR i Plus Saver rett før jul som (hvis jeg husker riktig) burde gi meg 4000 skinnende, gullfargede poeng, så da er jeg i mål for i år (min periode går faktisk fra jan-des). Makan til unyttig hobby har jeg ikke vært borti før, men ser ingen grunn til å stoppe nå!
Kanskje ein må spørje seg sjølv om kvifor ein ikkje starta med denne hobbyen på eit tidlegare tidspunkt i livet