Sommeren 2020 - litt hit og litt dit - et lite reisebrev.

Tråd i 'Reisebrev' startet av jvsandem, 14. aug 2020.

  1. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Det var lagt så mange planer for denne våren og sommeren, planer som skulle legges i grus av et virus fra Kina. Da de første rapportene kom befant jeg meg i Thailand, men da var det ingen som trodde at det skulle bli så ille som det har blitt. Kom hjem derfra 9/2, og rakk en tur til Budapest (20-23/2) og en til Hamburg (6-8/3) og en til før de første virkelig advarslene om at noe veldig alvorlig var på gang. 11-15/2 var det booket en ny tur til BUD, så da nedstengingen av Norge kom var jeg utenfor landets grenser, og (trodde jeg) trygt plassert i Budapest. Jeg gikk rett på nett og booket om hjemreisen til uti april en gang (husker ikke datoen) og hadde planer om å tilbringe deler av våren i eksil, men så kom det beskjed fra helsemyndighetene i Ungarn på ettermiddagen 16/3 om at fra klokken 15:00 17/3 måtte alt annet enn matvarebutikker og apoteker stenge, så da var det inn på norwegian.no nok en gang for å booke om. Ledig plass hjem på morgenflyet 17/3, så da var det bare å bite i det sure eplet og reise hjem. Det er tross alt bedre å være hjemme under en nedstenging enn alene i utlandet. Ingen kontroll av noe slag på OSL, men jeg gikk rett i frivillig 14 dagers karantene sånn for sikkerhets skyld. Så kom nedturene en etter en.

    Følgende turer måtte avbestilles i tur og orden.
    2-4/4 OSL-ARN-CPH-HAM / HAM-CPH-ARN-OSL (SAS)
    8-13/4 OSL-BUD-OSL (DY)
    7-10/5 OSL-ARN-CPH-HAM / HAM-CPH-ARN-OSL (SAS)
    13-20/6 OSL-ALC-OSL (DY/SAS)

    Har fått full refusjon i form av cashpoeng hos DY og vouchere hos SAS, så jeg er fornøyd med hvordan selskapene har behandlet dette. Har også fått såpass med statuspoeng av SAS at jeg er over kravet til EBG, dette var litt viktig for meg da jeg ikke helt stoler på SAS-IT i forbinelse med LTG.

    Men nok om nedturene, herfra skal det utelukkende handle om det positive som har skjedd etter alle nedturene. :)
     
    milehigh, paron, Stuttfeiten and 10 others like this.
  2. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Tok en liten tur til Stavanger i begynnelsen av juni bare for å komme meg litt bort fra Oslo, men det var egentlig bortkastet da det meste fremdeles var ganske stengt der. Uansett var det godt å fly litt, og jeg fikk da et par øl og en whisky eller fem. :)

    Så skjedde det ikke mye før i begynnelsen av juli. Siden vår tamme tysker skulle ha ferie hele juli måtte jeg som vanlig ta noen dager på hovedkontoret på Ganddal, så 6-9, 13-16, 20-22 og 27-29 juli måtte jeg bare finne meg i å være der borte i Rogaland. Det ble 1 opphold på Clarion Energy, 2 på Quality Airport og det siste på Clarion Stavanger. Kjøpte summer treat pakka selv om firmaet betaler, og fikk både oppgradering og triple poeng på alle oppholdene, med unntak av poeng på Energy, det var før man kunne booke disse triple poeng overnattingene.

    Dette var den kjedelige delen av juli og så langt i august, let the fun begin. :)
     
    paron, Stuttfeiten, Misterix and 5 others like this.
  3. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    17-26/7 roadtrip Oslo - Hamburg - Hirtshals - Kristiansand - Stavanger - Sirdal - Dalen - Oslo - Hamar - Oslo - Hamburg - Oslo

    Avgang OSL 13:05 via ARN og CPH med ankomst HAM 18:40, selvfølgelig uten lounge, servering eller noe som helst bortsett fra 3 x vaskeserviett som lukter dårlig hjembrent. Altså ikke mye å skrive om når det gjelder denne delen av turen.

    Ankom altså Hamburg sent fredag ettermiddag, og det er 2 ting jeg alltid må ha når jeg er i Tyskland, Currywürst mit Pommes og et par Prezel. Har et par favorittsteder når det gjelder pølse, denne gang på en tyrkisk Imbiss ved U-Bahnhof Sternschanze og Pretzel får man i alle bakerier og mange andre steder, blandt annet i loungene til LH der dette bildet er fra. Øl og Jäger på en liten hyggelig kneipe rett ved siden av hotellet, som nok en gang var Reichshof rett ved Hauptbahnhof. Koselig eldre hotell under Hilton-paraplyen, så enn så lenge blir det greie oppgraderinger der også takket være kjøpediamanten som nå ble utvidet med et år så jeg har det frem til april neste år.

    Sånn ser en ekte Currywürst ut for de som aldri har sett en. :)
    107752157_308206450225852_1607743985351422451_n.jpg
    Bildet er fra et tidligere besøk i Senatorloungen i Hamburg, og det er ikke mye som er mer tysk enn dette. Yummi, all kaviar og dilldall dere andre tyller i dere på tur er ikke engang i nærheten. :p
    20180120_191509.jpg

    Jever er et av mine gamle favorittøl fra da jeg bodde i Hamburg, og Jägermeiser er Jägermeister uansett hvor man er, eller hva @drsyk ?
    20200717_214331.jpg

    Utsikten fra rommet, her ser vi blandt annet en av Hamburgs mer enn 200 kirker.
    20200717_205806.jpg

    Lobbyen og frokostsalen vitner om at hotellet ikke er av de nyeste i Hamburg, men det er utrolig hyggelig her, og Heinz Oskar i baren tryller frem den ene GT'en etter den andre på forespørsel.
    20200718_125448.jpg

    20200718_105413.jpg
     
    milehigh, paron, phileas and 13 others like this.
  4. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg pleier hver sommer å ta en ukes tid eller så med en litt sprek leiebil fra SIXT Reeperbahn i Hamburg. Har en gammel kompis som jobber der, så det er alltid noen morsomme oppgraderinger, og det hjelper jo litt med platinumkort også. Etter frokost måtte jeg komme meg fra Hauptbahnhof til Reeperbahn, og hva er da mer naturlig enn å ta T-banen?
    20200718_115547.jpg

    Jeg hadde booket en helt vanlig XDAR (S300, 7-serie osv) men da jeg kom dit sto det en nesten ny S560L 4-Matic og ventet på meg. Fri kilometer og redusert egenandel på 750 Euro fulgte med på oppgraderingen selv om det normalt bare er 300 km/dag på de litt fetere bilene. Det skal sies at jeg hadde håpet på en AMG cabrio av et eller annet slag, men de var utleid alle sammen. Men jeg klager ikke, det er jo en herlig bil, om enn litt tørst om man er litt tung på gassen.
    20200718_125511.jpg
     
  5. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Søndag middag satt jeg så kursen retning Danmark. Hadde booket plass på Color Line til Kristiansand 20:45 så med 7 timer regnet jeg med å ha god tid, og til tross for en del kø så ankom jeg Hirtshals rundt 19:00, og da hadde jeg tatt meg tid til å spise hakkebøf underveis. Det hjelper godt på når man kan ligge i 200-250 km/t over relativt lange strekninger, da raser kilometerene avgårde. Og 130 er jo lovlig fart gjennom store deler av Danmark, pluss moms osv så går det greit der også.

    Overfarten var ikke så mye å rope hurra for, det meste er stengt så jeg rakk å lese ut "Gjemsel" av Jan Erik Fjeld. Grei krim, greit tidsfordriv. Vel i land ble jeg selvfølgelig stoppet av politiet som ble litt overrasket da jeg svarte på norsk på hans spørmål på engelsk om hvor jeg skulle osv. Han hadde ikke vært borti dette med utenlandsk leiebil kjørt av nordmann i Norge, så han måtte høre med en kollega om dette var lov. Jeg hadde selvfølgelig dokumentet fra Skatteetaten tilgjengelig, så det løste seg kjapt. Enda mer overrasket ble han da jeg på spørsmål om jeg hadde med noe øl, vin og sprit svare at jeg hadde med 4 flasker vin og 2 kasser alkoholfritt øl. Han måtte se en av flaskene for å faktisk tro på meg. Artig. (Har en kompis som har slutta å drikke men som fortsatt gjerne vil ha øl, så jeg kjøper det til han og han kjøper whisky til meg når han er på tur.)
    20200718_143133.jpg

    Kursen ble så satt retning Sola, klokka var 00:45 og ifølge GPS'en skulle jeg bruke 4,5 timer??? Det er jo ikke mulig, men etter å ha forsket litt fant jeg ut at det lå inne i oppsettet at bomveier skulle ungås, og da sender damen deg ut på tildels idiotiske omveier. Justerte, og vipps var det "bare" 3 timer. Jeg brukte 2 timer og 20 minutter. Ja, det gikk litt over fartsgrenen til tider etter av jeg hadde kommet meg forbi alle bobilene, men jeg regnet med at de respektive lensemenn sov natt til mandag. Så ingen, så det gikk bra, og jeg var aldri over den magiske grensen for å miste lappen, den er jeg litt for avhengig av. Ankom hotellet rett før 4, og som den optimisten jeg er gikk jeg inn og spurte om det var mulig å sjekke inn selv om jeg bare hadde booket fra mandagen. Den yndige kvinnelige resepsjonisten tastet litt, og tastet litt til, og vipps var tidlig innsjekk fikset. Hadde jeg fått det uten platinum? Tviler. Og dobbel oppgradering fra standard til deluxe. På booking med summer treat :)
     
    paron, drsyk, Lillegutt and 7 others like this.
  6. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Dagene på kontoret og kveldene på hotellet er det ikke så mye å skrive om, så det lar jeg passere i det stille. Onsdag ettermiddag var det så klart for hjemturen til Oslo. Det mest logiske ville jo vært å kjøre E39 / E18, men det er såååå kjedelig, så rett etter Ålgård svingte jeg av til venstre inn på RV45 mot Sirdal. Der passerer man metropoler som Oltedal og Byrkjedal før man plutselig må velge mellom RV166 til høyre eller FV975 til venstre. Jeg tok selvfølgelig til venstre mot Suleskard der jeg fortsatte på FV987 over snaufjellet. Ved demningen i ende av Rosskreppfjorden er det brått slutt på FV987, den bytter helt av seg selv nummer til FV337. Smale fine veier som det er morsomt å kjøre på selv om det ikke er mulig å kjøre spesielt fort, både pga mye svinger og ikke minst pga mye kommende får-i-kål. Bææææ!!!

    Utsikt over Oltedal.
    20200722_165715.jpg

    Et eller annet sted oppe på fjellet.
    20200722_180745.jpg

    Kommende ingredienser i en gryte med får-i-kål eller noe annet godt.
    20200722_182703.jpg
     
    Stuttfeiten, paron, Henrik and 9 others like this.
  7. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Etter en stund kommer man så ned til Nomeland der jeg tok til ventre inn på RV9 og følger denne et stykke nordover til FV45 plutselig dukker opp igjen. Blir litt forvirra av dette, for mellom der jeg svingte inn på FV975 og hit finnes ikke denne. Logisk? Ikke helt, men sikkert typisk norsk. Uansett er det mer smal, svingete og morsom vei over fjellet til man kommer ned til Dalen og så videre til Høydalsmo.

    Mer smal vei med fin fin utsikt. Og mer potensiell får-i-kål.
    20200722_182947.jpg

    En liten videosnutt fra der oppe i høyden.


    Fra Høydalsmo og inn til Oslo er det E134 som gjelder og takket være den relativt nye Mælefjelltunnelen sparer man litt tid i forhold til "i gamle dager". Fine fotomuligheter er det der inne også, og fotobokser for gjennomsnittsmåling. Hadde jeg ikke stoppet for å ta bilde tror jeg muligens at jeg hadde blitt tatt der, jeg fikk ikke med meg den første og det gikk nok litt over fartsgrensen. :p

    Omtrent midt inne i tunnelen.
    20200722_212738.jpg
     
    Last edited: 14. aug 2020
    milehigh, Stuttfeiten, paron and 12 others like this.
  8. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Torsdag og fredag ble brukt til å kjøre enda litt mer bil, var blandt annet en tur opp til Hamar der en kompis fikk lov til å kjøre litt, og en tur ned til Sande av samme grunn. Lørdag var det på tide å sette kursen sørover retning Hamburg igjen, bilen måtte dessverre returneres på søndag. Startet fra Grorud i 14-tiden og skulle ifølge skjema ankomme Hamburg rundt midnatt. Tok det relativt pent ned til Svinesund, og vel inne i Sverige la jeg cruisekontrollen på 130, noe jeg har inntrykk av at polisen godtar der grensen er 110. Så ihvertfall ikke noe til dem. Hadde booket plass på båten fra Helsingborg klokken 18:40, og klokket inn på kaia 18:17, altså med god margin. Ifølge fergeselskapet skal det så være ca 3 timer ned til Rødby der neste ferge tar deg over til Puttgarden, men da kan du omtrent rygge, det er ikke mer enn 200 kilometer, og det er motorvei med farstgrense 110-130 det aller meste av veien. Kjørte av fergen i Helsingør 19:05 og visste at det skulle gå en ferge fra Rødby 20:50 så jeg hadde 1 time og 45 minutter, noe som gikk helt fint. Hadde følge med en sveitsisk Audi A8 i hastigheter opp mot 160-170, og jeg ble litt overrasket da det i Rødby viste seg å være en ung dame på rundt 22-23 år bak rattet. Slike pikebarn liker jeg. :)

    Fikk meg så en liten høneblund på båten, og en Currywürst(!) før turen gikk videre inn i Tyskland. De første milene frem til brua over Fehmarnsundet er det vanlig landevei med mye kontroller, så der tok både jeg og piken i Audien det pent, men så kommer endelig Heiligenhafen og A1 og fri fart og hæla i taket, og da var det takk og farvel til Audien, hun ga seg på 190.

    Ankom Hamburg 23:45, et kvarter foran skjema. Sjekken inn på Reichshof igjen, og en grei dagsetappe ble avsluttet med 2 øl og 4 Jägere på samme kneipe som sist.

    Ble dessverre dårlig med bilder på denne etappen.
     
    milehigh, paron, Points4Fun and 11 others like this.
  9. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Søndag formiddag ble bilen levert tilbake (snufs) og jeg tok banen til flyplassen. I Hamburg er loungene åpne, og det var rett og slett en god følelse å kunne sette seg der og jobbe litt.
    20200726_170749.jpg

    Terrassen var også åpen, men det var ikke direkte kø ute på rullebaner osv.


    Hjemturen ble avkortet, CPH-ARN var det ikke mulig å få, og jeg måtte tilbringe 4 timer på Kastrup der det eneste som var åpent var Joe and The Juice eller hva det heter for noe. Ikke mulig å få en øl engang. Avgang 23:00 med ankomst Oslo 00:10, og siden jeg skulle videre til Stavanger igjen 11:00 gadd jeg ikke reise hjem, jeg brukte noen NCC-poeng og tok natta på Clarion Oslo Airport. Ble oppgradert til et av de største rommene ifølge resepsjonisten, noe som føltes litt bortkasta bare for å sove noen timer, men greit at de gir de fordelene man har krav på da.

    Men jeg lurer på hvorfor det henger sånne råkkeringer på veggen.
    20200727_003630.jpg

    Og sånn ser rommet ut.
     
    Last edited: 14. aug 2020
    Stuttfeiten, paron, drsyk and 8 others like this.
  10. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Så var det noen dager i Stavanger igjen før det som skulle vært årets høydepunkt, 9 dager Budapest med Formel 1 på Hungaroring. Det ble dessverre litt amputert siden alle løp i år går uten publikum, men tur ble det nå uansett da. Men for å komme inn i Ungarn må man fra gule land (Norge var og er plassert der samme med land som Sverige og USA!!!) må man ha to negative coronatester, så jeg tok helt frivillig disse to testene og fikk denne jævla pinnen stukke langt opp i nesa. Det føles som at de driver og skraper langt oppe i hjernen. Takk og pris var begge testene negative så da var jeg klart til å reise.

    Negativ test nummer 1, den andre var helt lik.
    2020-07-28 22-17-1.jpg

    Avreise torsdag 30/7 med hjemreise 9/8 med mye god mat, mye godt øl og mange gode GT'er imellom, knallvær med kun et par små regnskurer og temperaturer opp mot 35 grader var absolutt innafor. Ellers er det ikke så mye å skrive om fra disse dagene, jeg lar heller bildene tale for seg med litt bildetekst. :)

    Gledet meg virkelig ikke til 2 timer og 20 min med maske, men det gikk faktisk helt greit.
    20200730_114936.jpg

    Ca 1/3 fyllingsgrad, altså god plass.
    20200730_115433.jpg

    Innflyvingen til Budapest.
    20200730_135619.jpg

    Alle som kommer fra gule land, dvs Norge, Sverige, Kina(!) og USA(!) samt en del andre land må gjennom passkontroll og har egen bagasjeutlevering. Ikke den helt store trafikken denne dagen.
    20200730_141943.jpg

    Ingen tur til Budapest uten gulasj på Cafe Vian. Jeg har vel spist gulasj på 60-70 forskjellige steder i Budapest nå, og etter min mening er dette den beste.
    20200731_203410.jpg

    Irish og vaniljeis med sjokoladesaus og krem til dessert, absolutt innafor.
    20200802_212430.jpg

    Prøvde meg på litt poker, men denne gangen gikk det rett til h#¤%&#te. Pytt pytt, forrige gang vant jeg. :)
    20200801_210722.jpg

    Pleier også å ta en tur innom Pampas for en solid biff, og jaggu befant jeg meg plutelig der samme med en liten 320 grams indrefileet denne gangen også,
    29745050_10155099620486567_1133513658021073524_o.jpg

    Og bare så dere vet det, gulasj smaker like bra til frokost som til lunsj og som til middag. Varm suppe sammen med litt hvitløksbrød klokka 11 er helt innafor.
    20200803_113918.jpg
     
    milehigh, Stuttfeiten, paron and 13 others like this.
  11. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    På søndag var det så hjemreise, og selv om jeg kom fra et grønt land med lite smitte så gikk jeg rett i selvpålagt karantene. I morgen (fredag) tar jeg en ny test bare for sikkerhets skyld selv om jeg er sånn ca 99% sikker på at jeg ikke er smittet.

    Og snipp, snapp, snute så var årets sommerferie over. Takk for følget.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Den der med å kjøre utenlandskregistrert leiebil i Norge må du utdype.
    Har du bostedsadresse i utlandet? Da skjønner jeg. Hvis ikke, er jeg nysjerrig :)

    Forøvrig en fornøyelse med en anerledes tur :)
     
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,205
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for reisebrevet, @jvsandem! Litt trasig med alle reiseplanene som gjekk i vasken, men det ser no ut til at dette ikkje var så altfor ille. Artig konsept å ta ut leigebil i Angela-land for å få ein litt sprekare feriebil på vegane her heime på røysa :)
     
    Travellingalf liker dette
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    drsyk, RoadKing and Kristian like this.
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Endel av disse veiene der har litt odde benevnelser, samt det sikker står igjen noen gamle skilt.

    FV975, FV987 og FV337 ble endel av FV450, som som tidligere av FV45. I tillegg så består FV450 av 2 delstrekninger ...

    Supert reisebrev, mange fine strekninger i dette området.
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Hyggelig å se andre besøke den store verden igjen :)
     
  17. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Er det slik å forstå at du var innom Arlanda på fredag, for å deretter farte rundt i Norge mandag-lørdag uten å ha vært i karantene?
     
  18. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan kjøre utenlandsregistrert leiebil 42 dager i Norge iløpet av et år, må bare registrerers hos Skatteetaten før du kommer til landet.

    Ja, og den legger jeg meg helt flat på. Jeg mente at jeg var rimelig oppdatert, men akkurat den delen med karantene pga kort mellomlanding i et rødt land på vei til et grønt hadde jeg ikke fått med meg. Heldigvis gikk det bra, ingen smitte hverken fått eller spredd.
     
    RoadKing liker dette
  19. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    N
    No worries, er vel ikke mer en 20' i bot for å droppe den...
     
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Et sårt trengt reisebrev, vi takker for dette @jvsandem , så nesten ut som en Maybach, men stjerna er lækker for det :)

    På gjensyn.
     

Del denne siden