Spørsmål ang. EB og oppgradering ved kjøp gjennom Expedia

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Pedersen2k, 17. des 2016.

  1. Pedersen2k

    Pedersen2k Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei folkens,

    Er ny i denne "bonus-jungelen" og har noen spørsmål.

    Har til nå skaffet meg:
    -Trumf Visa
    -DNB oppgradert til å få EB-poeng (fikk/får 6000poeng)
    -Og vurderer nå Amex Platinum (20k poeng om innvilget?)

    1: Jeg spurte kjapt i en annen tråd om når jeg bør si opp kredittkortene, men spør igjen: Lurest å gjør ETTER jeg har fått poenga vil jeg tro?

    2: Jeg og en kompis reiser 1-2 ganger i året på litt lengre og dyrere turer,USA/Mexico/Karibien. Vi har til nå kun brukt Expedia og pakketurer der, fly og hotell. Vil det være problematisk å oppgradere med f.eks SAS til biz om bestilling er gjort gjennom Expedia? Vi hadde store problemer med Norwegian på ei reise til Miami, eller,ingen problem å få oppgradert/kjøpe Premium på Gardermoen, men på hjemturen ble det svært vanskelig og mange (dyre) telefonsamtaler.

    Grunnen til at jeg vil bruke Expedia og pakketur er pga hotella vi bor på kan koste opp mot 80-90tusen for to uker om vi kun søker hotell, og det blir i stiveste laget for en sunnmøring. Hvorfor blir det egentlig så forbanna mye dyrere?

    3: Kan vel variere, men hvor mange poeng vil det ta ca for å oppgradere fra SAS Plus Saver til Business til f.eks New York eller LA? Og er det i det hele tatt mulig?
     
  2. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    1)Hadde nok ventet ja. Amex kortet bør du beholde slik at du kan opptjene en CT og poeng. Shell-mastercard(13,89trumf per 100kr) når de ikke tar Amex.
    2)Trodde ikke SAS sine billetter skulle være så vanskelig å oppgradere selv med tredjepart, men har ingen erfaring her. Expedia er sikkert greit å bruke, men ikke glem å bruke viatrumf. Om dere virkelig bruker så mye på hotell så hadde jeg nok bestilt dette separat fra flybillettene om det ikke var prisforskjell. Siden pakker kun får 3%, mens hotell får 9%trumf.
    3)Minste bud er 20 000ebp. F.eks om hotellet koster 50 000kr så ville 9%trumf bli 62 500eb poeng, men disse kommer jo ikke på konto før en god stund etter turen er ferdig, men det blir jo nok til 3 av 4 oppgraderingene dere trenger for turen.
    Når det er sagt så pleier Hotels.com også ha gode tilbud på bra hotell, så kan være lurt å sjekke flere plasser før man booker noe.
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Hei og velkommen til galskapen.

    1. Jeg ville aldri sagt opp et kort før jeg fikk poengene, flere steder får du poengene etter på første faktura etter at du har tatt i bruk kortet.

    2. Det bør ikke være noe problem må oppgradere en SAS-billett kjøpt på expedia så lenge du har et referansenummer hos SAS, men uansett kan du gjøre det i gaten hvis det er ledig. Merk at du ikke får flere poeng eller loungetilgang ved å gjøre det der.

    3. Som Fredrik81 sier er minstebud 20.000 poeng, eller fastpris på 25.000 i gate hver vei.
     
    Fredrik81 liker dette
  4. Pedersen2k

    Pedersen2k Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for kjapt svar dere!

    @Fredrik81 Du mener altså jeg bør bruke Amex Platinum kortet istedenfor Trumf Visa/kreditt? Grunnen til at jeg tok Trumf er for jeg så og si kun handler på Kiwi. Jeg er heller ikke avhengig av noen CT (Companion sant?) da jeg er ungkar og spellemann (sukk...), og min reisekompis vil skaffe seg poeng selv gjennom Trumf.

    Når det gjelder Expedia så bruker vi pakkereiser der,da vil totalsummen komme på en overkommelig pris for fly + hotell. Bestiller/søker vi derimot fly og hotell separat vil hotella alene komme på kanskje 80-90tusen,altså vesentlig mye dyrere enn hva hele reisen ville kostet oss om vi bestilte pakke gjennom Expedia. Det er dyre hotell ja, men overkommelig om vi bestiller pakke. Men om ikke oppgradering er noe problem så skal vel det gå fint.

    @Upsaker Da venter jeg nok. Regner med jeg da må betale full årsavgift?
    Ah, om man gjør dette før gate,via tlf/internet får man da tilgang til lounge?
    Si om man bestiller ei reise noen måneder frem i tid, når kan billettene oppgraderes? Med en gang? Noen uker før avgang? Vil helst være sikret da økonomi er fullstendig uaktuelt for oss .(om man i det hele tatt kan sikre seg)
     
  5. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    CT kan også brukes alene.. Halv pris! Med din innsamling av Trumf-kroner så vil du nok kjapt kunne ha nytte av denne! :)
     
    Fredrik81 liker dette
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Årsavgiften på Amex betaler du én gang i året, så du vil ikke få en ny i januar selvom du søker om kortet nå. Du vil tjene flere trumfkroner med amex + trumfkort (20+13,89 per hundrelapp).

    Oppgraderer du via plusgrade får du poeng for Plus Saver / Business Saver, fast track og lounge. Billettene kan oppgraderes med en gang, men du får ikke svar før 48-36 timer før avgang. Dette er ikke en garantert oppgradering på noen som helst måte, så hvis økonomi er fullstendig uaktuelt må dere kjøpe Plus eller business.
     
    Fredrik81 liker dette
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    CT kan brukes til å gi deg 50% rabatt. Dersom du får platinum kan du da f.eks fly First til Tokyo for 95 000 kontra 190 000poeng som turen koster. Du får 20 poeng per 100kr. Du må ha 100 000kr i omsetning per kalender år for å få denne. Trekk de blå trumfkortet når du handler med Amex så får du trumf også. Visa trumf gir kun 0,5 trumf på kjøp som ikke er matbutikkene. ShellMasterCard gir deg det dobble.
     
    Pedersen2k liker dette
  8. Pedersen2k

    Pedersen2k Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Aha! Ble litt i tvil nå ja om jeg burde brukt Trumf eller Amex... hms. Sjekket Trumf saldoen,3700kr....Og det med 1%.
     
  9. Pedersen2k

    Pedersen2k Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Aaah, selvfølgelig....Bruke Amex + det blå trumfkortet ja! Tror ikke 100k på et år skal vær noe problem. Ble ufattelig mye klokere nå! Woohoo
     
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Trumf Visa gir deg 2% (27,78 poeng) på Kiwi til vanlig og 4% (55,56 poeng) på trippeltrumftorsdager. Amex Plat + Trumfkort gir deg 33,89 til vanlig og 61,67 poeng på trippeltrumftorsdager.
     
    Travellingalf, dkvt and Pedersen2k like this.
  11. Pedersen2k

    Pedersen2k Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Skyter inn et lite spm til her: Kan man bruke Amex Platinum til å betale regninger? Typ årsavgift på bil, fellesutgifter for borettslaget osv og fortsatt få 20poeng pr.100kr?
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmålet har vært stilt før, og det beror helt på om den du får regningen fra godtar betaling med cc, vips og/eller paypal.
     

Del denne siden