Spørsmål fra en "nybegynner"

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Ildfuglen, 11. sept 2019.

  1. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Hei

    Jeg startet bonusjakten min i begynnelsen av 2019, og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke begynte før. Jeg har fått på plass noen ting, men det dukker likevel opp noen spørsmål rundt hvordan jeg kan tjene enda flere poeng, og på best mulig måte. Jeg velger derfor å vende meg til oraklene i dette forumet, i håp om å få noen gode råd. Jeg har lest masse i både forum og diverse guider, men det blir så mye info at det er vanskelig å sortere alt. Og jeg er fortsatt usikker på enkelte ting. Så om noen spørsmål virker litt dumme, så får dere bære over med meg.

    Kort om meg: Bor i Oslo. Samler Eurobonuspoeng, har ca. 10-20 innenlandsflyvninger i året i jobb. Fritidsreiser er også høyt prioritert, men det skal nok litt til at jeg oppnår gullstatus på antall reiser. Begynte oppsamling i januar i år, har ca. 56 000 poeng og sølv-status per i dag.

    Mastercard
    Jeg har i dag et "standard" mastercard fra banken min, som gir 1poeng per 100kr. På dette kortet har jeg brukt tilnærmet 200 000 hittil i år, men en stor del av det er "engangsbeløper" grunnet oppussing, som ikke vil være vanlige utgifter hvert år. Trekker jeg fra disse, har jeg brukt ca. 130 000 så langt i år. Leser mye om Shell MC, men er det egentlig noe vits for meg, når jeg ikke eier bil og aldri fyller bensin? Er det i så fall Trumf-bonusen som gjør dette til et bedre kort? Og kan noen forklare enkelt hva denne består i, eller hvordan differansen blir? Og gir den Trumf-bonus på absolutt alle kjøp, eller bare kjøp der det er Trumf-avtale, som Kiwi f.eks.?

    Jeg opplever mitt vanlige mastercard som veldig enkelt å forholde seg til, fordi jeg kan gå i nettbanken og overføre beløpene jeg bruker med en gang. Slik slipper jeg å vente på regning, men vet hele tiden at jeg er ajour. Blir litt stressa av tanken på at det skal ramle inn masse regninger, fremfor at jeg bare kan logge inn i nettbanken og fikse alt enkelt. Dette er nok hovedgrunnen til at jeg er usikker på å bestille flere kort.
    Kort sagt: Bør jeg bestille et annet mastercard enn det jeg allerede har?

    AMEX
    Som det fremgår av MC-bruken min over, så har jeg potensiale til å bruke over 150 000 på kredittkort på et år. Dette har jeg forstått at kvalifiserer til CT. Men, jeg har lest at det er et krav om årslønn på minimum 700 000 på AMEX, og dette er jeg et stykke unna. Er det likevel håp for å få kortet?
    Og hvis det er håp, hvilket kort lønner seg? Skjønner at SAS Amex Elite både gir bedre opptjening, samt 20 000 grunnpoeng i året, men jeg syns medlemsavgiften er så høy. Lite sannsynlig at jeg klarer 300 000 i forbruk, så den doble CT'en vil uansett ikke ha så mye å si for meg. Premium er jo langt billigere, men det gir jo ikke grunnpoeng, samt lavere opptjening pr 100kr.
    Kommer uansett ikke til å bestille noe kort før ved nyttår, med tanke på opptjeningen pr. kalenderår.
    Noen anbefalinger her? Bør jeg prøve meg på AMEX, og i så fall hvilket kort?

    Trumf
    Kom i gang litt sent med dette, men nå er jeg i hvert fall i gang. Har fått registrert mitt vanlige bankkort til Trumf-konto. Men, er det slik at det jeg egentlig bør gjøre er å få meg et vanlig trumf-kort, og så registrere trumfkortet i kassa før jeg etterpå betaler med AMEX/MC? Og at jeg på denne måten får dobbelt opp med poeng? Gir man bare trumf-kortet til den som sitter i kassa da, også registrerer de det? (Skikkelig dumme spørsmål, jeg vet)

    ViaTrumf
    Har fått med meg dette også, og skjønner at dersom man kjøper noe via ViaTrumf, og betaler med kredittkort, så får man både trumf-poeng, og bonuspoeng på kredittkortet. Men, jeg er en hyppig rewards-bruker på hotels.com. Er det riktig forstått at man ikke både kan få trumfpoeng OG rewards samtidig? Så da må jeg velge om jeg vil samle netter eller samle trumf-poeng?

    Strømavtale
    Har i dag Gudbrandsdal Energi, som er en av de absolutt billigste tilbyderne på strøm hos meg. Ser nå at de har tilbud på eurobonusopptjening, men at det kun gjelder nye kunder. I hvert fall grunnpoengene. Mulig det lønner seg å endre uansett, men da må jeg se på hvilken avtale vi har i dag, vs. hvilken avtale som tilbudet gjelder. Men Fjordkraft ser jeg er nevnt mange steder i eurobonus-sammenheng. Samtidig er Fjordkraft ikke blant de billigste tilbyderne av strøm hos meg. Vil det egentlig lønne seg å bytte, hvis strømregningen uansett går opp?

    Status og opptjeningsperiode
    Jeg har forstått at min opptjeningsperiode startet når jeg opprettet eurobonus-bruker i januar. Så oppnådde jeg sølv-status en gang før sommeren. Men jeg forstår ikke helt dette med opptjeningsperiode og hvor lenge jeg beholder sølv-statusen min? Er det noen som har en enkel forklaring på dette?

    Dette var fryktelig mange spørsmål, så jeg håper virkelig noen gidder å bruke tid på å lese og hjelpe meg med i hvert fall noen av dem. Har som sagt lest mye på både forum og i guider, men syns ofte det blir vanskelig å se alt i lys av "mitt eget liv".
    Setter enormt pris på om noen har noen innspill. Også dukker det sikkert opp noen nye spørsmål underveis.
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Velkommen :)

    Jeg tror du med fordel kan dele opp posten din emner, og se gjennom aktuelle
    forum (f.eks er temaet kredittkort behørig dekket i opptil flere eksisterende trådcer) og dersom du ikke finner tilfredsstillende svar, post enkelt spørsmål, ikke alt du kan komme på i en tråd.

    Jeg skal svare deg på det siste. Si at ditt år starter i januar. Så når du grensa til Sølv i juli, da er du sølv ut resten av året, og hele det påfølgende året pluss 3 måneder "courtesy" ut i året deretter igjen.

    I praksis, du blir EBS 1 juli 2019, din periode begynner på nytt 1 januar 2020, da har du sølvfordeler til og med 31 mars 2021.

    Tilsvarende med gull og diamant.
     
    drsyk liker dette
  3. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Trumf
    Kom i gang litt sent med dette, men nå er jeg i hvert fall i gang. Har fått registrert mitt vanlige bankkort til Trumf-konto. Men, er det slik at det jeg egentlig bør gjøre er å få meg et vanlig trumf-kort, og så registrere trumfkortet i kassa før jeg etterpå betaler med AMEX/MC? Og at jeg på denne måten får dobbelt opp med poeng? Gir man bare trumf-kortet til den som sitter i kassa da, også registrerer de det? (Skikkelig dumme spørsmål, jeg vet)

    Ja!
    Gje trumf kortet til dama/mannen i kassa, eller dra trumf kortet før du betalar i terminalen.
    Så betale med MC/AMEX.
    Same gjeld på Shell, her kan du også gjere det på automaten ute. Hugs Snarveien appen til Shell der finn du kode som gjev ekstra rabatt. (Normalt 50øre / liter i trumf, vs 30øre)
     
  4. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Viatrumf:
    Jo, du kan samle både rewards på hotels.com og få Trumf. Dersom du velger å ikke få rewards på bookingen (dvs. booke uten å være innlogget) får du høyere Trumf
     
  5. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8

Del denne siden