Sp vil strippe kredittkort for bonuser og fordeler

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av mrhaakon, 22. aug 2018.

  1. mrhaakon

    mrhaakon Aktivt Medlem

    Innlegg:
    480
    Likes mottatt:
    1,390
    Bonuspoeng:
    93
  2. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    No trur eg ikkje dette er så viktig sak for SP, då ulven fortsatt lever i beste velgåande og den finnes faktisk på kaker rundt om kring...

    Men om dei klarer å få til ein særnorsk ordning, så klarer nok kredittkortselskapa og få til ein ordning med utenlandske kort til oss...

    Og med gjeldande regjering eller AP i regjering, dei redda finansnæringa i finanskrisa, noko som var meir eller mindre eit internt problem, men dei vil ikkje redde bøndene etter krisa i år. Finans og kreditt er viktig...
     
    Wiolenze and mrhaakon like this.
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det er viktig å se at finansnæringen faktisk blitt større enn oljeindustrien i Norge, så om de gjør dette så vil bankene flagge ut. I verste fall begynner bankene fra EU land å tilby oss kredittkort som @ValdresBjarne nevner, og de kan vi ikke stoppe i henhold til EØS avtalen. Så ikke bare mister vi skatteinntektene i fra den største næringen vi har, men vi vil også påføre oss en lekkasje på 15-20 Milliarder i året i kapital i året ut av det Norske økonomiske økosystemet på toppen av det hele. Kanskje noen enkeltrepresentanter gjør dette som ett populistisk stunt for å få flere hjernedøde velgere, men ingen partier med hodet på rett plass vil gjennomføre noe sånt,... For ingen vil Norge så vondt!
     
    Last edited: 23. aug 2018
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Skremmende at en liten endring på under 2.5% av utlån vil gi såpass dramatiske konsekvenser.
     
  5. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    1. Ser overskriften "Vil strippe kredittkort for bonuser og fordeler".
    2. Blir umiddelbart litt utilpass, og klikker meg inn på artikkelen.
    3. Leser første ordet i artikkeloverskriften; "SP".
    4. Puster et lettelsens sukk og klikker tilbakeknappen på musen før jeg får lest mer.

    :rolleyes:
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,523
    Bonuspoeng:
    293
    Men han Kvadsheim fra Luksusfellen er på vår side! :cool:
     
    Kalsnes, Stuttfeiten and Xflipper like this.
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Han får vel CashBack og bonus på kortene sine han også :)
     
    Swaggertarian liker dette
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror ikke den godeste mr.Gjelsvik forstår hva som er problemet og dette blir som vanlig et symbolutsagn. Nå er det jo basert på egne subjektive datapunkter, men etter å ha hatt deltidsjobb gjennom studietiden i finansbransjen så tror jeg ikke det er cashback og bonus som er problemet men mer et overforbruk som ikke ligner grisen. En enkel regel med å ikke bruke mer penger enn det man har er det en del som ikke har forstått, og jeg snakket med overraskende mange som såvidt hadde begrep om hva renter var for noe, for ikke å snakke om renters renter.. Jeg tror ikke de som havner i økonomisk uføre sitter og regner på hva som gir optimal bonusopptjening.

    En hjertesak jeg har hatt lenge er at det må komme en økt forståelse for personlig økonomi inn i læreplanen på skolen, helst så tidlig som mulig. Det nytter ikke å sitte og regne på annuiteter og nåverdier i matten. SP og Gjelsvik kan heller starte i riktig ende.
     
  9. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Men det som er spanande, og kan ha litt å seie for oss er om det vert fleirtal for å fjerne alkoholsalet frå taxfree butikkane på flyplassar i Noreg, som SP har fronta før?
    Og kva kjem Vinmonopolet til å seie til "døgnopne" butikkar, husleige på det eg har hørt er oppmot 50% og vil dette gjera at Avinor får mindre inntektet og dermed aukar flyplassavgiftene?
     
  10. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    For å si det enkelt;

    Jeg tror cashback gjør at man velger ett kredittkort foran et annet dersom man har bestemt seg for å få et kredittkort. Men at noen lever livet på kreditt har lite å gjøre med bonuspoeng o.l. Vil heller si at de som roter til økonomien sin har såpass lite peiling på matte at de ikke klarer å håndtere bonusprogram heller.
     
    Swaggertarian and swib like this.
  11. Swaggertarian

    Swaggertarian Sunnfjording

    Innlegg:
    156
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Trasig at det skal vere fy å snakke om personlig ansvar her til lands. Om ein inngår ei avtale om kredittkort som seier at du skal betale høge renter om du ikkje betalar til forfall so er det slett ikkje kredittkortselskapet si skuld at ein endar opp med å akkumulere store mengder gjeld.
     
    mariusea liker dette
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    4,166
    Bonuspoeng:
    113
    Enkelte tror jo at penger disponibelt (på kreditt) er jo penger man har! Så de lever med maksede kort hele tiden, for det er jo "deres" penger.

    Og jeg er glad i Komplett, men reklamene til komplett bank (og de er ikke de eneste) gjør meg nesten litt sint.



    Pusse opp kjøkkenet.. 160.000
    "ofte så trenger man litt ekstra penger i hverdagen"

    Feire et jubileum.. 25.000
    "og noe er faktisk viktig å feire"

    Nytt barnerom.. 20.000
    "noen kan ikke skjemmes bort for mye"

    Her er det røde flagg over hele linja for min del. Du får ikke ekstra penger i hverdagen med kredittkort, snarere motsatt så fort renta begynner å løpe. Du får mindre penger i hverdagen!

    Reklame 2 er ikke stort bedre:


    Jentetur til 20.000, ny _BIL_ til 230.000

    Alle burde ha en buffer stor nok til de "småutgiftene" som å feire eller ta jentetur, oppussing (hvis det er dyrt) tar man på boliglånet, og hvem faen kjøper bil med forbrukslån, når du får et billån nærmest kastet etter deg?

    Hvis politikere ønsker å gjøre noe for forbrukerene så setter de et tak på renta de kan ta (effektiv rente, ikke nominell), og får privatøkonomi inn i skolen.
    Det er helt sikkert mulig for de stakkars bankene å overleve med maks 10% rente på forbrukslån og 15% rente på kredittkort. (Vet at dette ikke er så mye lavere enn i dag, men man må begynne et sted som de klarer å svelge)
     
  13. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    At slike reklamer er lovlige, all tid reklamer for røyk og tobakk ikke er det, er for meg helt uforståelig.
     
  14. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    @HaraldOslo du har mange gode poeng, og desse reklamene burde vore forbudt. Og eg trur nok at det fyrste som kjem er eit gjeldsregister og ei maksrente på kredittkort og forbrukslån. Då må bedriftene som tilbyr kreditt gå gjennom, og stramme inn på kven som får kreditt
     
  15. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Opplever faktisk at de kredittkortene som er knyttet til bonusprogrammer er mer edruelige i sine reklamer. Muligens fordi de har mer å tape på å bli hengt ut, eventuelt fordi de henvender seg til et litt annet publikum.

    Enkelte, slik som Komplett som er nevnt over, virker å henvende seg til de som egentlig burde bli fratatt kontroll på egne penger og sendt på intensivkurs i personlig økonomi.
     
    mrhaakon and Xflipper like this.
  16. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    2,086
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig. I tillegg kunne en gjerne ha lagt til et system hvor en kunne bli slått konkurs og starte omigjen istedet for det norske systemet vi hvor det er nesten umulig å få gjeldsordning hvis du har et fnugg av fremtidig inntjeningsevne.


    @Swaggertarian nevnte «personlig ansvar» og det må vi ha, men på et tidspunkt må også det stoppe slik at profesjonelle aktører gjør skikkelige vurderinger av betalingsevner. Jeg finner det horribelt at den gjengse nordmann syns det er greit at folk som, kanskje noen ganger av årsaker utenfor deres kontroll, skal bli sittende med gjelden til evig tid mens finansinstitusjonenene håver inn milliarder på råsalg av lån og kreditt. Vi må kunne forvente at disse institusjonene som har best kompetanse av alle på disse tingene hjelper til med å ta ansvar for at «idiotene» på Luksusfellen ikke får lov til å havne helt i gørra, samt at når de bidrar til det så må de kunne holdes delvis ansvarlige.

    Dette skjønte amerikanerne etter finanskrisen og fikk på plass Dodd-Frank for å beskytte forbrukerne og ansvarliggjøre finansinstitusjonene. Men her så tviholder vi på et system som bærer preg av mentalitet fra husmansstiden.
     
    FastLane and milehigh like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Enig.
    Komplett sine reklamer er hårreisende...
    Den som kom først (etter mitt minne) var vel faktisk ikke komplett, men var minst like ille.. Husker ikke navnet på selskapet, men husker reklamen godt..

    "Jeg trengte nytt bad, men spare, det er ikke helt meg" ..

    Skjønner det at man kjøper hvitevarer eller annen (nødvendig) elektronikk med 6-12 mnd nedbetaling om man sliter med likviditet, men bad på kredittkort? Bad er da virkelig dyrt nok allerede ...
     
  18. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
     
    KristianSk liker dette
  19. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Det norske systemet er vel greitt nok? Kvifor skal ein ikkje gjere opp for seg om ein vil vere i stand til det i løpet av dei neste fem åra? Litt konsekvensar bør det vel medføre når ein køyrer andre folk sine pengar ut vindauget? Sånn type: "Nei eg har egentlig ikkje råd til to veker all-inclusive på GC, men eg har trass alt ikkje vore på ferie på to år? Og uansett så får eg gjeldsordning i løpet av dei neste seks mnd." (Sjølvopplevd, utsagn frå ein bekjent to mnd før gjeldsordning vart innvilga for vedkomande.) Nei, ferie er ingen menneskerett (sist eg sjekka), og det er om ikkje anna, vanlig folkeskikk å halde sitt ord og gjere opp for seg.

    Uansett, etter fem år på "sjukepleiarar-budsjett" så er ein home-free. (Og ja, eg veit kva eit gjeldsordningsbudsjett inneber og kva ein har å leve for, eg har tatt oppdrag frå NAV og utarbeidd verktøy for "gjeldsordningsoffer".) Den norske gjeldsordninga er etter mi meining rikelig generøs nok, har du mulighet til å gjere opp for deg skal du sjølvsagt gjere det.

    Og SP kan stikke i taren, bruk heller energien på å... eg veit ikkje. Eit eller anna som har med ost og yoghurt å gjere..?
     
    Last edited: 23. aug 2018
    milehigh, afirm, vegardg and 4 others like this.
  20. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Hmf, må jeg selge aksjene i Komplett Bank og Bank Norwegian basert på dette?
     

Del denne siden