CPH-SIN SQ 351 Boeing 777-300ER (9V-SNA) Sete 1A Flytid 11t 15 min Som den observante leser forsto så ble det noen minutter i loungen på CPH også, men allerede da jeg satt meg ned sto det "go to gate" på skjermen. Så etter å ha postet et innlegg her, sjekket litt epost o.a. så var det bare å sette kursen for passkontrollen. Mye utenfor Schengen trafikk på denne tiden av døgnet i København (bl.a. 2-3 flighter til USA med dertilhørende sjekk), gjorde at det tok litt tid. Men vel fremme ved gaten, ca. 40 minutter før avgang, ble "Mr. Outback" ropt opp og eskortert om bord prompte (de spurte om jeg ville ha et nytt first class boarding kort istedenfor SAS’ ordinære, men jeg tenkte på regnskogen og takket nei…). Fra jeg steg om bord var jeg i hendene til et veldig service minded og oppmerksomt crew. Jakken ble tatt hånd om før jeg fikk sukk for meg, og like etter ble det første glasset med champagne servert. I valget mellom Dom Perignon og Krug ble det førstnevnte. Kan ikke si at det var noen usmak på den… Litt overraskende for meg var det helt fullt på first class i dag – dvs. 4 personer. Med to dedikerte i kabin betjeningen gikk det ikke ut over oppmerksomheten under reisen. Jeg tenker at det egentlig er flott at mange reiser first på denne ruten, da det reduserer risikoen for at SQ dropper dette tilbudet fra CPH - noe som ville ha vært synd for alle med CT og bonuspoeng å bruke. Så var det tid for utdeling av amenities - pyjamas, toalettsaker etc. fra Lalique. Hodetelefoner fra Bose. Jeg synes alltid det er litt søtt at disse (ofte små) asiatene spør om Large er tilstrekkelig, selv om de nok ikke er spesielt overrasket over at jeg heller ber om Xtra Large. Med strålende sol i København var flyet godt og varmt, så det var egentlig deilig å få skiftet til pyjamas rett før aircondition ble slått på for fullt. Den var veldig komfortabel. Med to toaletter på fire personer slapp man kø. Skjorte og bukse ble hentet og hengt i et skap så snart jeg var tilbake i setet. Setet ja… Jeg har forstått at det er ulike meninger om setene på SQ her inne. Personlig har jeg aldri hatt problemer med at seteryggen må vippes ned for å lage en seng, og synes dette er bedre enn mange andre - ikke minst de hvor man nesten havner helt nede på gulvet når de gjøres om til seng. Setene på first er av samme type som på business, bare bredere og med mer benplass - og uten sete foran slipper man å ligge på skrå. Det er ikke vegger som kan lukkes igjen slik Emirates har og Suites med SQ, men utformingen gjør likevel at det føles mer privat enn Swiss, Lufthansa og Thai. Personlig synes jeg også at fargevalg og utforming er mer tiltalende enn f.eks. all "bling" hos Emirates, men jeg liker også Swiss. Det er godt med lagringsplass, både ved beina og ellers. Ingen hattehylle over setene gjør at denne delen av kabinen føles veldig luftig. TV-skjermen er stor og ved siden av er det et speil for de som har behov for det. Meny ble også utdelt, og den inneholdt mye godt og spennende. Etter litt mer champagne var det tid for pushback og avgang. Purser lovet en flytid på bare 11 timer og 15 minutter. Kabinbetjeningen hadde allerede før avgang tatt i mot bestilling på lunsj, og det tok ikke lange stunden før første rett sto på bordet - som her er innfelt under TV-skjermen og dras ut. En av de bedre bord-løsningene jeg har sett, og veldig enkelt å justere. Vel vitende om hva de første rettene ville bli, valgte jeg å fortsette med champagne. Første rett var naturligvis Singapore Chicken & Beef Satay. Dette er vel på mange måter signaturretten hos SQ, og man blir nesten litt skuffet dersom man ikke får det servert. Reiser man first class mener jeg det nærmest er obligatorisk med kaviar som aperitiff. Det gir jo også et godt grunnlag for å sammenligne flyselskapene, og her vil jeg sin at SQ står seg godt. Vil vel si at LH hadde en enda bedre presentasjon av dette, men at SQ kommer inn som en god nummer to. Jeg er normalt ingen stor suppe-spiser, men reiser man first så må man jo bare prøve. Oriental Clear Chicken Soup var absolutt verdt det. Neste rett var salat - og nå fant jeg ut at det var på tide å skifte fra champagne til rødvin. Jeg har jo forstått på @Stuttfeiten at rødvin går til alt. Utvalget var stort, og etter anbefaling ble det en 2006 Château Rauzan-Ségla fra Margaux i Frankrike. Det var ikke et dårlig valg. Hvorvidt det var maten eller vinen eller begge vet jeg ikke, men på dette tidspunkt begynte polarrullen til SAS å bli et dulgt minne som forsvant lengre og lengre bak i hjernebarken - for med neste rett å bli glemt helt og holdent. Jeg holder meg vanligvis til fisk eller kylling som hovedrett, men her fristet kjøttretten mest – Seared Beef Sirloin Rossini Style. Dette var for øvrig en av rettene spesielt utviklet og (naturlig nok) anbefalt av Carlo Cracco fra Ristorante Cracco i Milano. Jeg kan bare si at han traff spikeren på hodet her. Utrolig bra! En av de beste rettene jeg har spist på et fly - og i alle fall en av de beste kjøtt-rettene. Og Margaux-vinen passet fortreffelig. Hva skal man med "book the cook" når man får slike retter servert? Jeg må nok ta en liten sjekk på hva jeg har bestilt resten av turen for å se om han derre Carlo har noe annet godt å anbefale… Min mor sier alltid at "magen blir mett før øynene", og hun har et poeng. Dessert utvalget var fristende for øyet, men magen sa at nå er det på tide å trappe ned. Og siden jeg er mer glad i ost enn kaker så hoppet jeg over desserten og gikk rett på osten – naturligvis servert med en 20 år gammel portvin fra Douro. De som har lest mine tidligere reisebrev vet hva som skal avslutte et måltid for meg. En kaffe (alltid Ethiopean når jeg reiser SQ) og en cognac (Hennesy XO på denne flighten). Uheldigvis kom vi inn i en voldsom turbulens akkurat da kaffen skulle serveres, så jeg måtte vente både vel og lenge på både denne og cognac’en. Akkurat det kan jeg jo ikke trekke poeng fra SQ på, og det tok ikke mange minuttene fra fest setebeltet skiltet var slukket før kaffe, cognac og en liten sjokoladebit ble servert. Dog litt snodig at de serverte cognac i et whiskey-glass… Alt i alt et herremåltid vil jeg si, og blant de beste jeg noensinne har fått servert i et flysete. Det blir en utfordring å rangere dette mot andre opplevelser, men så langt var jeg særdeles godt fornøyd med SQ sitt first class produkt.
Etter måltidet var det i grunnen bare å lene seg tilbake å se ferdig filmen. SQ har et imponerende innhold av filmer, tv-show etc., både i kvantitet og kvalitet. Nå var det etter hvert blitt "tippekamp-tid" hjemme, så da var det greit med litt nøtter og en pils eller to. En av utfordringene med en ettermiddagsflight fra Europa til Singapore er at man lander rundt midnatt norsk tid, og det er ikke alltid like lett å sove underveis - samtidig som man lander grytidlig lokal tid og aller helst bør ha sovet litt. Etter at filmen var ferdig ba jeg derfor om å få gjort setet om til seng. Madrassen var passe tykk og dynen blant de beste jeg har opplevd. Så var det bare å prøve å få seg litt søvn, og det ble vel en time eller kanskje to til sammen før jeg bare måtte gi opp og skru på skjermen igjen. Vel to timer før landing var det tid for frokost-servering. Litt frukt først (beklager det uskarpe bildet), og Braised Egg Noodles til hovedrett. Fulgt av kaffe og juice selvsagt. Også det et smakelig måltid. Etter hvert var det bare å gjøre seg klar til å komme ned på jorden igjen. Vi landet i Singapore godt før tidtabellen. Det er litt tidlig å oppsummere first class opplevelsen med SQ og sammenligne den med de øvrige jeg har prøvd. At den er bedre en business class med samme selskap er det ingen tvil om - alt var i grunnen et hakk eller to opp. Så kan man selvsagt spørre seg om det er verdt prisforskjellen mellom business og first, og der er jeg vel kanskje mer tvilende. Men gøy å ha prøvd det.
Artig lesing! Jeg satt i fremre bizkabin på samme flight, tror jeg fikk et glimt av deg under boarding. Solid turbulens ja, rakk akkurat å få middagen servert før kabinpersonalet ble beordret til å avbryte serveringen og spenne seg fast. Gleder meg til fortsettelsen!
Planen var å reise tidlig ut til flyplassen for å få det meste ut av The Private Room, men det gikk ikke helt etter planen slik at jeg ankom Changi bare et par timer før avreise. Nå skal jeg tilbringe flere timer der under hjemreisen på søndag, så det er i grunnen ikke synd i meg. Passasjerer som reiser med first hos SQ har en egen innsjekk til venstre før hovedterminalen. Ute av bilen svermet det av folk rundt meg. En hyggelig ung dame som bare ønsket velkommen, en eldre mann som forlangte å få ta bagasjen og en som viste meg veien til skranken. Hva de andre 2-3 gjorde der vet jeg ikke - ventet på neste bil kanskje? Ikke at jeg tror det var nødvendig. Og hva de skulle med alle sitteplassene er for meg en gåte. Det var vel 10 skranker, og jeg var den eneste passasjeren. Vel er det mer trafikk senere på kvelden når alle flyene til Europa skal avgårde, men jeg har vanskelig å se for meg at det er kø i denne innsjekken… Det tok vel omtrent to minutter å få skrevet ut et boardingkort, og få utlevert en håndskrevet invitasjon til The Privat Room (må ha vært ferdigutfylt da ingen klarer å skrive mitt norske navn så raskt). Så bar det videre til en egen passkontroll (hvor personalet heller ikke virket å være overarbeidet) før jeg var inne i terminalen - like ved rulletrappen til KrisFlyer loungene. Her ble jeg geleidet gjennom first class loungen til The Private Room. På spørsmål sa jeg at jeg ikke hadde fått meg en skikkelig lunsj, så da bar det rett til spisedelen av loungen. Man kan si mye godt om gullstua til SAS, men dette er i en annen liga. For ikke å ødelegge appetitten før flyturen valgte jeg en fiskerett - Baked Chilean Seabass Papillote. Akkompagnert av litt champagne fra Dom Perignon. Begge smakte aldeles fortreffelig. Det var lite folk i loungen da jeg kom, men etter hvert kom det litt flere uten at det akkurat føltes fullt. Loungen er stor, og i motsetning til business class loungen har man her utsikt til deler av flystripen. Etter måltidet var det bare å synke ned i en god stol og vente på avgangen (og skrive litt på innsideflyer). Glasset ble aldri tomt, og det som går inn må etter hvert også ut igjen... Alt i alt et hyggelig opphold, og jeg ser frem til neste besøk her om noen dager (i The Private Room - ikke på toalettet)
SIN-SYD SQ 221 Airbus A380-800 (9V-SKY) Sete 3A Flytid 7t 10 min Obs! Husk at det er et stykke å gå fra loungene til gate B5 på Changi. Vel smaker champagnen godt, men er du for sen risikerer du å havne midt i flokken av economy og premier economy passasjerer som ikke skjønner hvilken inngang de skal ta - uansett hvor godt merket disse er… Men til slutt hadde jeg kjempet meg gjennom massene, valgt riktig inngang og ble møtt med et smil av betjeningen som raskt viste meg til suite 3A som jeg skulle tilbringe de neste 8 timene i. Etter å ha gått et glass med Dom Perignon roet pulsen seg, og det var på tide å utforske omgivelsene. Stolen er stor og veldig behagelig - og knyttnevetesten ble bestått med glans (ja, jeg sitter med bena helt strekt ut). Den kan beveges rundt elektronisk for å spise, se TV eller kanskje bare se ut gjennom vinduene. Det eneste lille minuset er at ryggen kun kan justeres ned når den står i utgangsposisjonen, trolig fordi den ellers vil ta bort i veggene. Og siden det også gjelder fotstøtten får man en liten krakk etter takeoff til å hvile bena på. Det er god plass til håndbagasjen også, og skjermen må være den største jeg noensinne har sett på et fly. Den kan også beveges elektronisk slik at den kommer mer i synslinjen enn slik den er plassert ved takeoff og landing. Hodetelefoner fra Bang & Olufsen (med ekstrem god støydemping) står i en av tre små oppbevaringsbokser. Under er det en rekke knapper for å kontrollere lys, plassering av skjerm, opp/ned persienner etc. Mange av de samme kontrollene finnes i armlenet på stolen og selvsagt også på tablet’en. Ved døren er det et lite skap med god plass til klær når man etter hvert bytter til pyjamas. Kabinen består av seks suiter - tre på hver side. Det er nesten mulig å se over veggene, men ikke helt. Veggen mellom de to forreste suitene kan tas ned, og på denne turen var det to eldre par som hadde booket disse. Alle seks suitene var for øvrig booket. Utdeling av amenities kom ikke like lenge etter. Igjen fra Lalique, men en litt annen variant enn på flighten fra København. Faktisk virket denne pyjamasen litt større så kanskje jeg skal forsøke Large på hjemturen. To toaletter forrest i kabinen - det ene litt større enn det andre. Ingen dusj, selv om det helt sikkert hadde vært plass til det. Det største toalettet var kjempestort med god plass til å skifte (det andre var bare stort). Kabinbetjening på tre personer for å håndtere seks passasjerer borget for god og oppmerksom service - og det fikk vi. Bestilling på after takeoff drink og middag ble gjort før avgang. Etter litt påfyll av champagne var det tid for pushback og vi takset ut til rullebanen mot en forventet flytur på litt over 7 timer.
Vel oppe i luften lukkes dørene til suiten. Mønsteret i døren gjør det mulig for betjeningen å se inn, samtidig som det ikke er mulig å se mellom suitene. Fiks løsning. Artig detalj at lyset i taket er i samme mønster. Det ble en GT på meg som after takeoff drink, og da ble også det store bordet slått ut. Det dreies 90 grader ift. bildet for middagsserveringen. Ingen satay på denne flighten, så det ble rett på kaviaren. Like godt presentert og like god som på flighten fra København, men kanskje jeg skal velge en annen forrett bare for å ha prøvd det på returen? På denne turen var alternativet en krabbesalat med urtelikør. Neste rett var suppen - og det ble Clear Chicken Soup denne gangen også, rett og slett fordi alternativet ikke fristet. En liten salat som mellomrett passet fint. Samtidig skiftet jeg fra champagne til en 2014 Dalrymple Cave Block Chardonnay fra Tasmania, og den kan absolutt anbefales. Til hovedrett hadde jeg valgt Grilled King Prawns fra «book the cook», og det var jeg absolutt ikke lei meg for. Smakte veldig godt. Maten på SQ’s first class har så langt vært utmerket må jeg si. Som vanlig hoppet jeg over desserten og gikk rett på ostene, som alle var meget gode selv om det var litt stusselig med kjeks innpakket i plast på first class. Som på turen fra København ble ostene fulgt av en 20 år gammel portvin fra Douro. Ingen voldsom turbulens på denne turen, så måltidet ble avsluttet med kaffe og cognac (XO fra Hennessy) - og denne gangen ble sistnevnte servert i et skikkelig glass. Etter å ha sett ferdig filmen var det bare å be om å få gjort klar sengen, noe som tok noen minutter da sengetøy måtte hentes forrest i kabinen (i et skap ved siden av det minste toalettet som forklarer hvorfor dette ikke var like stort som det andre). Sengetøyet er litt mer skrukkete enn det ser ut på reklamebildene, men det gjør ingenting. Sengen var særdeles behagelig og mer enn lang nok. To puter er et must og dynen var også god. Jeg sliter ofte med at det blir for varmt på fly om natten med pyjamas og dyne, men her var temperaturen fin. Men nå var vi jo allerede omtrent midtveis så det ble ikke mye søvn før det var tid for et lite morgenmåltid. Ingen full frokost, men det er forståelig så kort tid etter middagsserveringen. Så det ble litt frukt med kaffe og juice på undertegnede, før det var på tide å gjøre seg klar til landing i Sydney.
Skal varme opp setet til deg ;-) Jeg flyr med kona + infant på CPH-SIN i morgen torsdag. Gleder oss stor
Mer enn god nok plass, men døren kan ikke låses og "ulempen" med en serviceinnstilt kabinbetjening er at de stikker hodet innom hele tiden...
Nye SQ F ser bare alldeles fantastisk ut....håper det blir min tur en dag.... Strålende rapport så langt !
Jeg tenkte jeg skulle si et par ord om forskjellen på amenities i first (fra CPH) og suites (fra SIN). Som nevnt tidligere så er alt fra Lalique, og på begge turene ble det utdelt pyjamas, tøfler, sokker og sovemaske. Pyjamasene var litt forskjellige i farge (hhv. mørkegrå og svart) og i utforming (største forskjell var vel hhv. en knapp i halsen og tre knapper) men begge var komfortable. Vi fikk også utdelt en liten veske med diverse, og disse var svært forskjellig i både utforming og innhold (hvit fra CPH og svart fra SIN): Så er jeg selvsagt klar over at men ikke skal stjele med seg slikt fra flyet, men når det står med store bokstaver "DO NOT USE IN AIRCRAFT" på innholdet så oppfatter jeg det som en oppfordring til å ta det med seg hjem. På flighten fra CPH var innholdet duftlys (som naturligvis ikke skal brukes om bord), Néroli håndsåpe, body lotion og leppepomade (disse kan sikkert brukes om bord). Ingen duftlys på flighten fra SIN, men Encre Noire body lotion, leppepomade, ansiktspray og eau de toilette. Begge inneholdt også en liten plastpose for å få tingene gjennom sikkerhetskontrollen på eventuell viderereise antar jeg.