SQ First & Suites til SIN og SYD

Tråd i 'Reisebrev' startet av Outback_Oggy, 12. okt 2018.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Og pga: http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7071620.stm
     
  2. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Ut fra snorkelydene fra de to forreste suitene tror jeg det var helt andre aktiviteter, mer i tråd med hva Singapore Airlines ønsker, som foregikk der under flyturen. Sånn sett kan jeg bekrefte at suitene ikke er lydtette. :D
     
  3. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Nydelig reisebrev. Kjenner jeg er litt bitter på at vi må "nøye" oss med gammel suite config på turen vår om 3 uker.. :rolleyes::oops:
     
    Outback_Oggy liker dette
  4. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Så var det tid for hjemreise. Turen til flyplassen i Sydney gikk relativt greit på en søndag morgen, men vel fremme var det som vanlig lettere "kaotisk" i innsjekk og ellers. Jeg tror flyplassen er underdimensjonert i forhold til trafikken, for man må omtrent brøyte seg frem nesten uansett hvor man går.

    Innsjekk til SQ er helt i ene enden av terminalen, mens passkontroll og sikkerhetssjekk er i den andre – og for å gjøre morgentrimmen komplett må man helt tilbake (og enda litt til) for å finne gaten og SilverKris loungen. Heldigvis har man innført elektronisk sjekk av passet, slik at i alle fall det går raskt og smertefritt (og så kan man lure på hvorfor man ikke får det til like smertefritt på OSL…).

    187b690b-a60e-48c4-a161-d00908b724ee.jpg

    Etter å ha presentert boardingkortet i resepsjonen trykket betjeningen på en knapp og sesam sesam så åpnet det seg en dør inn til first class loungen. Denne består av flere adskilte små områder – et sitterområde med stoler og TV, et spiseområde, et med SQ’s signaturstoler hvor man kan jobbe og et lite område med en annen av SQ’s signaturstoler med (en slags) utsikt over flyplassen.

    2c416b4c-7b3b-4ed8-8114-0a94bb954e47.jpg

    50878772-3f41-4c89-b472-ef03586003cf.jpg

    d2095597-f30a-4784-8931-7388a3a7931d.jpg

    7f606e78-598c-42b5-bce3-15858789047b.jpg

    dbef8289-0ca2-47cd-a082-b0f8bd1ba660.jpg

    Jeg fikk knapt satt meg ned i en av de sistnevnte stolene før jeg fikk presentert en liten meny og spørsmål om hva jeg ønsket å drikke. Menyen var ikke så veldig omfattende, men grei nok for en enkel frokost. Dessuten var utvalget av både varme og kalde retter i buffeten stort. I og med at dette var det første av mange måltider denne dagen, tenkte jeg det var greit å begynne i det små. Viktig å sikre at man får nyte servicen om bord både første og andre flight, samt oppholdet i the private room innimellom.

    e9328c3f-9732-446b-97cb-81a55305a243.jpg

    Loungen benyttes også av andre selskaper i *A, noe som vel er en av årsakene til at den i det hele tatt finnes. Jeg kan vanskelig se at SQ kan forsvare å ha en egen dedikert lounge for det lille antallet passasjerer som reiser first/suites fra Sydney. I tillegg kommer vel de som har høy nok status i KrisFlyer. Det ble i alle fall etter hvert mer enn 6 personer i loungen, så hvis ikke SQ tillater at man tar med en gjest i suiten må det skyldes noe annet. :)

    Betjeningen var serviceinnstilt og oppmerksom, og det tok ikke lange stunden mellom hver gang de var bortom for å se om man ønsket noe mer. Om det er noe å klage på så er det at wifi-forbindelsen var treg (noe jeg mener å huske at den er i business loungen også).
     
    Upsaker, jgroneng, kjeeli and 8 others like this.
  5. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    SYD-SIN
    SQ 232
    Airbus A380-800 (9V-SKV)
    Sete 3A
    Flytid 7t 45 min


    Vel en time før avgang ble 9V-SKV hentet fra oppstillingsplassen og fraktet til gaten. Dette er vel et av de eldste A380’ene med ny konfigurasjon hos SQ (ca. et halvt år eldre enn 9V-SKY som jeg fløy nedover), men det kunne man i grunnen ikke merke så mye til.

    d40165b7-caad-44e0-be71-6c96f2d37b18.jpg

    Boarding startet sent, men med god tid både på ruten og i loungen i Singapore før neste flight var det ingen grunn til bekymring. Vel om bord ble det som vanlig servert et glass champagne som mottakelse. Også på denne flighten var alle suitene booket.

    18668504-6aa6-4e67-b169-30298c4dce71.jpg

    Jeg har jo allerede fortalt det meste om suiten og dens finesser, så det er jo ikke så mye nytt å fortelle om denne. Det eneste er at jeg må rette opp en feil fra forrige rapport: For det er fullt mulig å legge ned ryggen på stolen og felle opp benstøtten også i andre posisjoner enn når man ser rett fremover. Jeg burde bare ha snudd stolen litt til slik at den sto helt over i spiseposisjon, og da kan den justeres. Det er litt skjevt ift. skjermen, men likevel rett skal være rett.

    4418f874-4d75-49e7-93c4-83a5667563c2.jpg

    Dernest oppdaget jeg en finesse med sengen, hvor det er en liten hendel på siden som gjør at man kan justere opp ryggen og sitte halvveis oppreist. Utfordringen for meg var at jeg da seg litt nedover slik at beina tok i veggen under TV-skjermen, men likevel en fin detalj.

    14c50e56-57e6-465b-8b98-d74fda8a1468.jpg

    En annen informasjon som må rettes opp er amenity, da vi på denne flighten fikk utdelt det samme som på flighten fra CPH. Jeg antar derfor at det er forskjell på dag- og nattflighter, noe jeg kanskje får bekreftet på nattflighten til LHR senere i kveld.

    3116f834-209d-40b0-9e29-2325e311a71e.jpg

    Vi var i luften vel en halvtime etter oppsatt rutetid, men kapteinen varslet 7 timer og 45 minutters flytid som ville bety at vi landet omtrent på rutetid likevel. Like etter at fest setebeltene var slått av ble det servert champagne og en liten skål med nøtter.

    dd76655c-bd51-49c9-973e-5b507c0e98c1.jpg

    Så var det tid for lunsj/middag. Med hummer som hovedrett valgte jeg det andre alternativet som forrett - kaviar.

    e47c69cd-c40c-478e-9975-b484529d464f.jpg

    I tråd med strategien om å ikke spise for mye hoppet jeg over suppen og gikk rett på salaten. Nå skiftet jeg også fra champagne til hvitvin - en 2014 Bernkasteler Lay Dr Loosen Riesling Kabinett fra Mosel i Tyskland. Nok et godt valg.

    4d64d1d1-a6a4-4308-953d-71fad8a40b80.jpg

    Som på flighten nedover hadde jeg brukt book the cook for hovedretten, og denne gangen ble det Boston Lobster Thermidor som smakte fortreffelig.

    d6755c61-8b75-4304-9d87-fccb5f2c2b1e.jpg

    Som vanlig droppet jeg dessert og gikk rett på ostene, som denne gangen ble servert med mer enn nok kjeks (uten innpakning) og med samme gode portvin. Jeg må innrømme at nå begynte magen å fylles, slik at jeg ikke klarte å spise opp alt…

    6b29a64c-6c43-4da4-a73d-c82090dde96e.jpg

    Men kaffe og cognac er det alltid plass til, og jeg fikk faktisk også plass til de fire sjokoladebitene som fulgte med.

    c9a10a4f-0ae9-42c6-bb4b-029e154379b9.jpg

    Etter å ha sett ferdig filmen fikk jeg et par timer på puten før det var tid for et lite måltid før landing. Jeg gikk for en enkel grillet sandwich.

    6739196f-8663-4e93-9325-e2a605f08fcb.jpg

    Kapteinen holdt sitt ord, og etter 7 timer og 3 kvarter landet vi i Singapore – hvor det da bare var å finne veien til The Private Room for bl.a. å skrive reisebrev.
     
    SAJblue, Upsaker, jgroneng and 14 others like this.
  6. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Når turen nå nærmer seg slutten er det vel på tide å gjøre noen sammenligninger slik jeg lovte før den begynte, og dra noen konklusjoner basert på egne erfaringer. Det enkleste er å begynne med opplevelsen og standarden utenom selve flyturen.

    Transport til/fra flyplassen må man ordne selv, så her er tilbudet til SQ’s (betalende) first class kunder dårligere enn Emirates, Lufthansa og Swiss. Jeg skal ikke påstå at limousine service er å betrakte som en slags "minimumsstandard" for first class, men synes samtidig at når man betaler såpass mye for billetten så burde det vært inkludert. Et minus til SQ.

    Jeg har som nevnt ikke sjekket inn på flyplass i Dubai, Tyskland eller Sveits, så jeg kan ikke sammenligne innsjekkingsopplevelsen med disse. I forhold til Thai i Bangkok vil jeg si at SQ’s innsjekkingsområde er både bedre og større, selv om jeg begge steder var helt alene som sjekket inn slik at det tok omtrent like lang tid. Sikkerhetskontroll skjer jo på gate i Singapore, så der havner man i samme kø som alle andre, mens det i Bangkok var en egen for first class. Egen dedikert passkontroll (og dermed null kø) i Singapore, mens man i Bangkok risikerer å vente litt. Jeg gir SQ et lite pluss for den totale opplevelsen fra innsjekk til man er gjennom passkontroll og inne på selve terminalen.

    Når det gjelder opplevelsen fra man er inne på terminalen til man er i loungen er det også litt forskjell. SQ har tydeligvis tenkt godt gjennom plassering av innsjekk, passkontroll og lounge for first class passasjerer, for det tar omtrent 10 sekunder fra man er inne i terminalen til man står i rulletrappen opp til SilverKris loungene. Det at Thai kjører deg i en liten golfbil fra passkontrollen til loungen (20 meter?) føles egentlig bare kleint. Igjen et lite pluss til SQ.

    b5f6792d-c087-4a5d-9a1d-86a485c5b984.jpg

    Hva så med innsjekkingsopplevelsen andre steder enn flyselskapets "hjemmebase"? Her skal man kanskje være forsiktig å sammenligne ettersom det kan være avhengig av lokale forhold som flyselskapet ikke nødvendigvis har innflytelse på. Som Emirates, Lufthansa og Swiss hadde SQ en egen skranke for first class, hvor innsjekking gikk raskt og smertefritt. Med unntak av Swiss som geleidet meg foran køen i sikkerhetskontrollen og frem til loungen i Miami, så ble jeg overlatt til meg selv etter innsjekk hos de andre. Så også med SQ nå i Sydney (dog fikk jeg express path gjennom sikkerhetskontroll).

    Alt i alt gir jeg et lite minus til SQ sammenlignet med Emirates, Lufthansa og Swiss på opplevelsen fra man drar hjemmefra til man er sjekket inn og står inne i terminalen - hovedsaklig pga. manglende limousin service.
     
    SAJblue, Upsaker, jgroneng and 12 others like this.
  7. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for rapporten :)
    Hvordan setter du 777 vs a380 i F hos SQ ?
     
  8. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Når det gjelder opplevelsen etter å ha kommet inn i terminalen tenker jeg det enkleste er å fokusere på loungene - dvs. egen lounge på "hjemmeflyplass" og lounge som tilbys på andre flyplasser. Jeg velger å holde loungene i Skandinavia utenom, da alle *A bruker samme lounger.

    Igjen er det kanskje litt urettferdig å sammenligne, men SQ’s lounge i både London og Sydney er langt bedre enn det jeg opplevde med Emirates (i Singapore), Lufthansa (i Buenos Aires) og Swiss (i Miami). Thai bruker SQ’s lounge i London og Lufthansas i Frankfurt, så de holder jeg utenom her. Det har helt sikkert med kundegrunnlag å gjøre, men jeg gir uansett en pluss til SQ når det gjelder lounger uten "hjemmeflyplass".

    Da kommer det kanskje som en overraskelse at jeg rangerer The Private Room lavest av alle "hjemmebaserte" first class lounger. Loungen er ok, men den har ingenting ekstra som alle de andre loungene har - enten det er massasje hos Thai i Bangkok eller soverom hos Swiss i Zurich. For ikke å snakke om tilbudet til Emirates i Dubai. Man forventer litt mer enn bare et adskilt spiseområde i en lounge når man reiser first class.

    Jeg vil nok rangere Emirates øverst, foran Swiss, Lufthansa og Thai, med SQ sist. Understreker dog at jeg ikke har prøvd FC Terminal hos Lufthansa, bare den inne i terminalen.
     
    SAJblue, Upsaker, Earl and 6 others like this.
  9. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer tilbake til det. :)
     
    Xflipper liker dette
  10. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Så litt om opplevelsen i luften - og da er det enkleste å si noe om forskjellen mellom first i B777 og suites i A380 hos SQ. Veldig enkelt fortalt er dette to vidt forskjellige produkter. Service, mat, amenities, underholdningstilbud o.a. er likt, men det går nesten ikke an å sammenligne setet på first i B777 med suiten i A380. Det er en helt annen, og mye mer eksklusiv, opplevelse å reise i suite på A380 - alt er større og bedre. :)
     
    Upsaker, Earl, Kristian and 6 others like this.
  11. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Det nest enkleste er å sammenligne first og business på SQ (og da holder jeg suites utenom). Som jeg vel nevnte tidligere er hele opplevelsen et par hakk bedre på first enn hva den er på business - alt fra sete til utvalget av viner. Betyr det at min neste (betalte) reise til Singapore vil være på first og ikke business som tidligere? Trolig ikke. Jeg synes ikke kvalitetsforskjellen forsvarer prisforskjellen. Men samtidig anbefaler jeg selvsagt alle som har en CT å forsøke å få en tur med first på SQ. For det er noe man bør oppleve en gang i livet. :)
     
    CB1, Upsaker, Earl and 7 others like this.
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    Emirates i DXB skal jeg ikke uttale meg om, men ellers er jeg helt enig i hvordan du rangerer de andre. Lufthansa FCT er identisk med FCL, så ingen forskjell der...
    Jeg ble også skuffet over "The Private Room". Hadde rett og slett ventet mer av SQ.

    Når det gjelder C vs. F (ikke suites) er jeg helt enig. Det er ikke verdt differensen i penger, heller ikke differensen i poeng hvis den turen er det eneste segmentet i F på reisen din.... Har du flere segmenter i F er det selvsagt bare å kjøre på! :)
     
    Outback_Oggy and jtmath like this.
  13. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Du betaler jo nå enveis pris, så flyr du F en vei til Asia og C retur betaler du vel 170ish tusen poeng.
    Tenker at om du flyr to til Asia er det lett vært 25 poeng for og oppgradere til F per vei :O ??
    Folk betaler jo 15 per Pax til pluss fra go hos SAS. Og da er det vel utvilsomt vært 25 k for 2 fra C til F til Asia ;)
     
    Gullars and Outback_Oggy like this.
  14. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    Enveis med SAS prøver jeg å unngå, da det koster 60% av fullpris.
    RT i First koster 190.000 poeng, og i Business koster det 140.000 poeng. 50.000 poeng for et segment i SQ F er elendig value for points i min bok.

    Mulig du synes noe annet, men det får stå for din egen regning... :p

    Edit: Xflipper, ta et par runder på språket så kanskje jeg klarer å lese hele posten din.
     
    Last edited: 21. okt 2018
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Sorry for kupping av tråd. Men les posten over @haakonks ;)
     
  16. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Når det gjelder hvordan SQ står seg sammenlignet med de øvrige flyselskapene jeg har flydd first med må jeg igjen si at suites er en klasse for seg. Den ordinære first med B777 vil jeg nok plassere etter Swiss og Lufthansa, men foran Emirates og Thai. Synes dog det er vanskelig å rangere for alle har et godt produkt i luften. Emirates har jo også "suiter" hvor dørene kan lukkes, men det er egentlig ikke sammenlignbart (og jeg er ikke overbegeistret over setene deres). Det er små forskjeller som utforming av seter, fargevalg, presentasjon av retter etc. Men det koker ned til det enkle spørsmålet: Hvem ville jeg prioritert å reise med om jeg fikk velge fritt? Suites med SQ selvsagt, men for "ordinær" first class ville det nok blitt Swiss for min del.
     
    Upsaker, jgroneng, Modegard and 6 others like this.
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Eit opplysande og reisefeberframbringande reisebrev :)
     
  18. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    SIN-LHR
    SQ 322
    Airbus A380-800 (9V-SKY)
    Sete 3A
    Flytid 13t 00 min


    Med gate A5 tok det ikke mange minuttene å gå fra loungen, gjennom sikkerhetskontroll og ombord. Boarding startet akkurat da jeg kom frem til gaten, så jeg var faktisk førstemann ombord. Overraskende nok ble det et glass champagne som velkomstdrink. Basert på polprisen på Dom Perignon har jeg nesten forsvart billettprisen bare ut fra antall flasker drukket på turen... :D

    3899dcdc-b54a-4437-85a0-ea060405f781.jpg

    Kapteinen mente at flyturen ville ta 13 timer og at det ville bli en noenlunde rolig tur med unntak av en del turbulens etter 10 timer. Han fikk rett i begge tilfellene. Jeg undres alltid over hvordan man klarer å si eksakt hvor lang tid en flytur mellom to kontinenter tar, men når neste tog kommer er visstnok helt umulig.

    Middag ble servert like etter at fest setebelte lysene var slukket, men nå var jeg såpass trett at jeg hoppet over de fleste rettene. Valgte Angel Hair Pasta with Malossol Caviar til forrett, og til hovedrett hadde jeg bestilt Free Range Chicken Supreme fra "book the cook".

    0c8f62e8-9faa-4b38-923f-3088751df30c.jpg

    c3277c92-f2b6-4c3c-b8b2-57c9798edd9f.jpg

    Etter at disse måltidene var fortært ba jeg om å få gjort istand sengen, og det tok ikke mange minuttene før jeg sov (mer eller mindre) søtt...

    Som jeg vel har sagt så er sengen veldig god og det beste jeg har opplevd på et fly. Hvor mange timer søvn det ble totalt i løpet av natten tør jeg ikke si, men at det ble bortimot 7 er jeg ganske sikker på.

    Turbulensen kom som varslet omtrent 10 timer inn i turne, og når den var over begynte man å gjøre klar til frokost. Jeg valgte fersk frukt og eggerøre med bacon og skinke.

    0f10ffb3-0749-493d-99f7-6ed4bab581eb.jpg

    89e9d216-c5ba-44a0-84d7-eb0bc15bb22d.jpg

    Etter hvert nærmet vi oss London og som lovet landet vi etter 13 timer. På gaten ble jeg møtt av en representant fra SQ som spurte om jeg ønsket å bli fulgt til neste flight (som dog var over 4 timer til). Hyggelig det, men jeg har da gått denne ruten utallige ganger før. Snodig at dette ikke skjedde i Singapore som vel hadde vært mer naturlig enn i London. Jaja, man skal jo ikke klage på at flyselskapene gir mer service enn hva man trenger.

    Så nå sitter jeg i SilverKris loungen i London og venter på siste etappen - men jeg tviler på at SAS fra LHR til OSL kommer til å bli høydepunktet på turen. :) I forhold til å sammenligne first class opplevelser er det også et pluss til Emirates - de flyr first class helt hjem til OSL. For uansett hvordan man snur og vender på det så blir siste leg'et med SAS en nedtur ift. de øvrige flightene...

    Med dette tenker jeg å avslutte reisebrevet. Takk for oppmerksomheten. Fly safe!
     
    Last edited: 22. okt 2018
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Prima rapport @Outback_Oggy . Syns du fører gode argumenter for hva som er best hvordan. Vi er også der at vi ikke syns hoppet fra SQ Biz til SQ F på 777 er såpass at det er verdt det. Men jeg må si det hadde vært gøy å prøvd kabinen på en 380 etter referatet ditt.

    Enig i at det er en morsom greie at du blir ledsaget fra gate i London og ikke i Singapore. Formoder at bakgrunnen for dette er at Singapore er hjemmebasen og dermed tenker selskapet kanskje at alle greier seg selv i Singapore, mens London er det fryktelige store utland...?
     
    napue and Outback_Oggy like this.
  20. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for hyggelig tilbakemelding. Antar du mener suites, for kabinen på en 380 er det jo ikke så vanskelig å oppleve... ;) Ellers er jeg enig i dine betraktninger.
     

Del denne siden