Sri Lanka - Tips ønskes.

Tråd i 'Reisemål' startet av Satyv, 26. aug 2019.

1. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Hei folkens!

Min samboer og jeg skal til Sri Lanka i første del av oktober. Foreløpig rute (ser etter alternativer) er i C og går som følger:

SK - OSL - ARN
    SQ - ARN - SIN
    SQ - SIN - CMB

TG - CMB - BKK
    TG - BKK - CPH
    SK - CPH - OSL

Etter hva jeg har klart å lese meg til, så ser det ut som det er størst sjanse for pent vær sør og sør/vest på øya i oktober?

Foreløpig plan er å fly til Colombo og ta 1 natt der, før vi tar tog til Kandy og så videre til Ella. Etter det er det ganske åpent, men tenker strand/bading etter Ella.

Er det noen som har noen gode tips? Bør vi ta en natt eller to i Ella? Hvor drar vi etterpå? Jeg nær sagt hater steder der man må krysse en traffikert vei for å komme ned på stranda, så det er ikke aktuelt. Det er fint hvis det er bra med restauranter i nærheten og et lite sentrum, men trenger definitivt ikke være noen stor by og/eller noe partysted. Jeg har selvfølgelig googlet endel og ser at det er mange fine steder, som f.eks Tangalle, Mirissa og Unawatuna. Men jeg vil gjerne finne THE place. :)

animals liker dette
  2. Sigurdsen

Sigurdsen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Ella er verdt et par netter. Spesielt om du liker å spasere litt på noen små fjell. Anbefaler et stopp i nuwara elia i mellom der da om du har tid. Så ned til kysten. Arugam bay for en rolig «surfeplass», riktignok uten særlig god surf, men fint sted, eller Passikudah for litt mere high end resort.

Satyv liker dette
  3. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293
    En av de få stedene på Sri Lanka som ikke ligger med hovedvei er Unawatuna. Det er også et hyggelig sted, og du har Galle som ligger i nærheten som også er verdt et besøk.

Jeg ville vurdert privatsjåfør og bil på deler av reisen.

De beste togturene er mellom Kandy, som er verdt 1-2 netter i seg selv, og til Nuwara Eliya ( der heter togstoppet Nanu Oya) og fra Nanu Oya og til Ella ( den vakreste togturen på Sri Lanka. Om dere er i bil kjører selvfølgelig sjåføren parallelt med toget.

Husk ellers at sjåfører på Sri Lanka tjener godt på kickback. Så ta gjerne i mot anbefalinger derfra, men husk at dere ofte spiser og bor på steder som gir provisjon, ikke nødvendigvis de beste stedene i området.

Ellers liker jeg veldig godt Dambulla/Sigriya/ Polonaruwa området. Som også er lett tilgjengelig med bil fra Kandy.... Om dere vil ha litt mer kultur.

Satyv liker dette
  4. sday

sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Har en bror som hadde en rundtur på Sri-Lanka i sommer med familien, de bodde på At Ease beach hotel i Hikkaduwa, gode anbefalinger derfra.

De brukte NorLanka travels for en pakkereise gjennom den sørlige delen av Sri-Lanka. Etter min mening var det en dyr tur for 6 stk på 30' med varighet på 4-5 dager, men de som deltok var veldig fornøyde.

Satyv liker dette
  5. Reisegal

Reisegal Medlem

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Vi har vært der flere ganger. Mitt tips er å droppe sjåfør( slitsomt og de tar veldig godt betalt for dette som istedenfor kan brukes på bedre hoteller) Ikke bruk reisebyrå( min erfaring er at du kan nesten halvere prisen om du ordner selv)
    Rundturen som du tenker på er flott og kan anbefales. Ta tog gjennom høylandet og få hvert hotell til å transportere dere videre langs sør kysten til neste hotell.
    Anbefalinger på hotell hvis dere liker små botique hotell.
    Teardrop hotel er en veldig bra hotell og prisgunstig kjede som har hoteller rundt hele sløyfen.
    Andre: Elephant stables Kandy
    (hvis høyt budsjett: ceylon tea trail)
    Living heritage koslanda
    Wild coast tented lodge(yala)
    Tangalle: The last house( uten aircond, men det blåser alltid, eller Aman hvis budsjett til det)
    Galle: Aman (hvis budsjett) eller Fort Bazaar
    Kumu beach hotel( teardrop)
    Wallawwa( flyplasshotel ogs teardrop hotel)
    Fantastisk land. Kos dere!
    Nb! Også flott å kombinere med 1uke på maldivene:)

Mvh Ron

Lnbre, KRS and Satyv like this.
  6. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips, får vurdere en natt eller to i Ella, men vi har bare 7-8 overnattinger på Sri Lanka, så det blir litt turbotur. Passikudah ser fint ut, men det er på østkysten. Har du vært der i oktober? Er bare litt redd for at det er dårlig vær der.

7. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips. Unawatuna er veldig aktuelt ser veldig fint ut, vi har såpass få dager der at jeg tror det må bli togtur rett til Ella og kanskje en overnatting der før kysten. Mat er jeg veldig opptatt av så der stoler jeg ikke på en random sjåfør, men sjekker selv. :D

8. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips, det blir ikke aktuelt med noen pakketur. Men Hikkaduwa så fint ut! :)

9. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for gode tips! Jeg liker å ordne transport selv, så dropper reisebyråer.

Ceylon Tea Trail så helt vilt ut, men dessverre alt for dyrt. Aman hotellene blir også i overkant. (650$ pr natt i det aktuelle tidsrommet) Ser veldig fint ut flere av stedene du nevner, det blir ikke så mye reising bortsett fra togturen, så det gjelder å finne et sted vi kan være en ukestid.

Noen formening om været? Når har du vært der?

Dessverre ikke tid til Maldivene denne gangen, men håper jeg får til det senere. :)

Reisegal liker dette
  10. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293
    Skal dere ha grei standard men okay pris er Nor-Lanka hotellet i Unawatuna noe å sjekke. De er populære og kan være fullbookede og har da høyrer priser pga det i perioder. De er ikke knyttet til Nor-Lanka reisebyrået forøvrig.

Angående pris på sjåfør og eventuelt feriehus i Unawatuna kan jeg formidle kontakt til et Norsk Singalesisk par jeg kjenner som har et par hus i byen. Altså ikke hotellet. Hva de tar og om de har kontakter på sjåførsidene er jeg ikke oppdatert på siden det er noen år siden jeg har vært der selv nå. Men jeg kan formidle en kontakt jeg stoler på og ville brukt selv.

Last edited: 27. aug 2019
  11. Reisegal

Reisegal Medlem

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Hei igjen!
    Dessverre er oktober en av de våteste og mest ustabile månedene. Vi har vært der en gang i oktober og hadde mye regn, vind og litt sol. Da droppet vi høylandet pga været. Men la ikke det stoppe dere. Man vet aldri hva været blir.
    Avstandene ser små ut på kartet men det blir store avsrander. For å være helt ærlig synes jeg personlig at en slik rundtur blir for voldsomt bare på en uke og ville nok ha konsentrert meg om et område evt fly en vei og bil/ tog andre vei:
    Sjekk Cinnamon air.
    Denne siden bruker jeg en del når vi planlegger vær og reisemål:
    https://www.selectiveasia.com/sri-lanka-holidays/weather/october
    Lykke til og god tur!

Del denne siden