Ssss på boardingkort

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Anita, 01. des 2017.

1. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Har fått de 4 s’ene på boardingkortet mitt, hva kan jeg da vente meg når jeg lander i USA?

2. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    D
    Du kan forvente deg en ekstra sjekk før du reiser til USA, ingenting ekstra i selve USA. Opplevd det tre ganger selv, tar 2-3 minutter ekstra. Ikke noe uroe seg for

Anita liker dette
  3. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, så for meg lange intervjuer i usa ;)

4. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Skal du fly videre innenriks i USA?

5. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Nei...

6. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Sjekken her på Arlanda var smooth i hvertfall:)

Robamu liker dette
  7. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    575
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen ting i USA, og som fryktet er ikke dette noe som henger ved til senere. Kona mi fikk det på vei til men ikke hjem nå..

Anita liker dette
  8. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Da er det ikke noe problem, har du SSSS på boardingpasset fra SAS og skal videre innenriks så kan det også bli ekstra stress i ny sikkerhetskontroll i USA.

Anita liker dette
  9. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    239
    Bonuspoeng:
    43
    Et tips dersom du reiser videre innlands i USA er å IKKE gjenbruke samme boardingkort; ref denne opplevelsen jeg hadde for to uker siden (hentet fra annen tråd):

Hei,
    Tenkte å dele en litt pussig opplevelse jeg hadde i går. Reiste OSL-ARN-ORD med SAS på en bestilling. Og så videre med United ORD-DTW på seperat bestilling.
    Ved innsjekk i Oslo spurte jeg om å bli sjekket inn hele veien, og fikk ja til det (super service!)
    Alle tre flightene ble skrevet ut på et felles fysisk boardingkort.
    Ved gaten til Chigaco flyet på Arlanda ble jeg fortalt at jeg var plukket ut til ekstra sikkerhetskontroll. Det var selvfølgelig helt ok, og jeg tenkte ikke mer på det.

Vi spoler fram noen timer til Chigaco. Jeg har gått gjennom immigrasjon og toll, og levert bagasjen i transitt. Så jeg er klar for sikkerhetskontroll for å komme inn i innlandsterminalen. Ved sjekkpunktet velger jeg å plukke frem boardingkortet istedenfor kort eller telefon. Den ansatte scanner boardingkortet mitt, kikker på det, roper på en kollega og de diskuterer. De synes det er rart at det står at jeg skal ha ekstra sikkerhetssjekk på boardingkortet mitt, men at det ikke kommer noe varsel på skjermen når boardingkortet scannes.
    Forklaringen på det hele er enkel. SAS sin kode for ekstra sjekk var skrevet ut nederst på boardingkortet. Men United sin bestilling var altså skrevet på samme fysiske papirlapp. Jeg tenkte det var lurest å ikke prøve å belære TSA agentene om dette der og da.
    Resultatet er selvsagt at de bestemmer seg for å kjøre full sjekk på meg. Det hele tok nesten ti minutter. Og jeg har lagt til folk på Facebook som har vært mindre intime med meg enn agenten som kjørte kroppsvisitasjon på meg. Alt ble gjort veldig høfelig og i en hyggelig tone, men en annen gang kommer jeg til å være selektiv med når jeg gjenbruker "felles" boardingkort.

En liten kuriositet som er greit å vite om for andre også.

Ben

Anita and paramberg like this.
  10. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Dette ser man ikke før man skriver ut boardingkort på flyplassen? Jeg får nemlig ikke lov å sjekke inn på internett for min reise til USA i morgen. Ikke til København engang.

11. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,532
    Bonuspoeng:
    113
    Vet ikke om du ser det før, men det var en annen som slet med innsjekking tidligere i uka til USA, og han hadde fått tips om å gjøre det via classic-sidene. Dette da det var en bug på de nye som hindret innsjekk...

Travellingalf, Upsaker and Fredrik81 like this.
  12. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Kriminelle narkotikasmuglere er sjeleglade for å vite dette. Da kan de kan møte i ekstra god tid før på flyplassen og skrive ut boardingkortet. Hvis SSSS står der. Da kan de gå vekk fra flyplassen og gjemme dopet på en bestemt plass de finner det igjen også komme tilbake og gå igjennom sikkerhetskontrollen uten å ha stoffet på seg. Deretter kan de reise tilbake til stedet to uker uker senere igjen og gjøre det uten den koden på kortet, slik at de slipper å bli tatt for dette.

Det hadde vært vært bedre for tollmyndighetene at de hadde en elektronisk kode som hadde vært litt mindre åpenbar for de kriminelle. De kunne ha endret koden hver dag og oppdatert scannerne automatisk som nettbanken slik at narkotikasmuglerne ikke fått denne fordelen ovenfor tollvesenet. Da hadde de hukket flere narkosmuglere og kurerere tror jeg.

Last edited: 01. des 2017
    Are liker dette
  13. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Isolert sett et godt poeng.
    Jeg skulle gjerne sett 10 ganger så mange narkohunder på flyplasser og hos tollvesnet generelt.
    Finnes vel ikke et mer fantastisk og effektivt verktøy for å ta narko på grensa.

14. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke dopsmuglere som er 'målgruppen' her, men samme prinsippet kan selvfølgelig gjelde andre med uærlige hensikter. Imidlertid har TSA fortsatt tilgode å slippe igjennom en flykaprer, så da kan man argumentere med at systemet er vanntett. Eller ikke ....

15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke om narkohunder er noe god ide, for hvis jeg ville kaste en fyr i fengsel så er det bare å droppe en pose med amfetamin i lomma hans, så ordner bøddelen resten. Nei, bruk andre metoder som bedre ivaretar rettsikkerheten til dem som reiser på en bedre måte :rolleyes:... En hund kan også lett distraheres av en smugler som smøre spor andre personers kofferter på bagasjebåndet slik at de distraherer bikkja og tollernes fokus vekk, og mens tollerne er opptatt med å sjekke dem som er merket av smugleren, går smugleren som en kald fisk forbi, så hunder er oppskrytt mener jeg o_O

Enda verre, og dette understreker hvorfor jeg anbefaler en aluminiumskoffert med lås!!! ---> Hvis en dropper stoffet i din usikrede bagasje med en liten GPS tracker som er beregnet for å spore sykkelen din, så kan de spore deg etter at du har gått ut av flyplassen, også rane deg ett trygt sted for dem på veien hjem eller til hotellet der du skal, også tar du hele den juridiske risikoen dems på kjøpet når det gjelder å bli tatt. En sikker koffert kan redde livet ditt på en flyplass i Thailand, Malaysia eller Singapore bare for å nevne noen eksempler.

Jeg får betalt for å simulere oppføreselen til kriminell for å teste sikkerheten på folks arbeidsplasser, slik at deres sikkerhet blir ivaretatt, litt som han fyren her :cool:

https://www.facebook.com/jayson.e.street

Last edited: 02. des 2017
  16. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde null problem inn i USA. Jeg fikk ikke sjekke inn online.

Del denne siden