Nå er begeret snart fullt for vår del. Vi flyr jevnlig til Tyskland og det siste året eller så så har vel samtlige fly blitt booket om fra direktefly til å ha mellomstopp i København. Hva er egentlig greia? Lufthansa klarerfint å ha 5 direktefly, men SAS klarer ikke å holde liv i det ene direkteflyet de hadde hver vei? Når det i tillegg er billigere å booke lufthansa enn SAS, da må det stå dårlig til. Vil SAS ende opp som et reisebyrå som selger reiser med andre flyselskap istedenfor å faktisk fly selv? København er hyggelig det, men det er også den flyplassen hvor vi oftest mister kofferter, så jeg er for å si det mildt sagt veldig lei av å alltid måtte mellomlande der.
Helt håpløst. Omtrent alle reiser jeg har hatt/booket i løpet av siste året er blitt booket om fra direkte til via CPH. AMS x3, ZRH, BER osv osv. Det er skikkelig irriterende.
Jeg tok meg tid i dag for å skrive en klage/tilbakemelding til SAS om hvordan de begynner å skyve oss fra seg som kunder, og autosvaret gjør meg bare trist. Min medfølelse går til de som sitter på kundeservice og fortsatt bryr seg. Det kan ikke være lett å jobbe under slike omstendigheter hvor man har en backlog på over en måned, hvor all tiden går med til å si unnskyld, hvor man er offer for nedbemanninger og det ikke engang er et glimt av håp i sikte for at situasjonen forbedrer seg. Og hvis jeg kjenner "BI-ledelsen" rett så er svaret å bytte IT-system til noe som lover å gjøre kundeservice mer effektive, slik at de slipper å ansette flere! Bare de kommer igjennom en opplæringsperiode og overgangsproblemer og og..
Helt enig. Det er bare et under at en tur til Alicante denne helgen fortsatt går direkte. Kanskje vi skal opprette en underskriftskampanje og sende inn?
Det er sikkert noen i Frösundavik som har tenkt denne strategien gjennom. Det SAS gjør om dagen er å sette opp flest mulig avganger for å få folk til å bestille billetter, slik at de får cashflow inn. Deretter reduserer de avgangene til å matche det effektive passasjersgrunnlaget rett før EU261-deadline (14 dager før avgang). Passasjeren (kunden) kan da riktignok velge mellom å godkjenne omruting på et dårligere tidspunkt, eller å få pengene tilbake. Men siden dette gjøres såpass tett opp mot avgangen, har alle alternativene sannsynligvis blitt dyrere enn den opprinnelige billetten, så brorparten av kundene ser seg nødt til å akseptere omrutingen fordi de ikke hadde regnet med merutgifter til nye billetter. Det som er uforutsigbar, er effekten av at det ikke tar mange av disse opplevelser før kundene skjønner hva de driver med der borte, og neste gang man skal ut å fly blir SAS valgt bort pga at man ikke stoler på at avgangen faktisk skal flys. Dette kommer nok til å ta en stund for dem å rette opp i og vise at de klarer å sette opp et forutsigbar og bærekraftig rutenett. Håper inderlig at ikke toget har gått for SAS, for dette her virker virkelig som om de er desperate etter cashflow, som aldri er et godt tegn.
Hvor mye tidsforskjell snakker vi her mellom original direkteflight, ombooket flight med mellomlanding og LH direkte?
Allt fra 2 timer til 10 timer. Kommer ann på dag og tidspunkt. Hadde en booking 29 mars til Munich. Direkte med SAS ca kl 10:00. Direkte tilbake 30 mars ca 13.00. Ble booket om via CPH og annkomst ca 17:30. Hjem 31 mars,ja 31 MARS,ca kl 18.30 via CPH mad ankomst OSL 00:10 1 APRIL. Ble avbestilling av meg på denne.
Mye finere... fikk akkurat en melding om endret dato... skulle reise MOL-OSL-ARN-PRG og tilbake fra 12.-16.5..... nå har jeg ticket fra 11.-19.5. Hva tenker de egentlig??? De kunne bare tilby meg 15.-19. Så det ble avbestilling, Bonustur t/r Oslo og Finnair til PRG (via HEL) og tilbake direkte med Norwegian. Nesten samme pris siden jeg sparer hotell...