Stanland- peak Lenin og omkringliggende herligheter

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 05. aug 2021.

?

Vil du bli med?

1. Serrriøst ja

21.7%
  2. Om sola står i vater, og så fremt det lar seg løse med sjefen

30.4%
  3. Dette blir for tøft, men jeg skal lese reisebrevet og strø noen likes

47.8%
  1. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,862
    Bonuspoeng:
    183
    Chartersvein 1&2 aka @milehigh & @snus_mumrikken vurderer en insideflyer spesial, gjæret og utviklet over 4 flasker champagne i dag:D

Det legges inn en poll på hvem som uforpliktende anser seg ganske/seriøst interessert i å joine for å støte på Peak Lenin og/eller bli med på en skreddersydd tur/være støtteapparat.

Vi har per nå eget lokalt team i Bishkek med minibusser og minst en velkjent 7 seter Landcruiser. De kan fikse alt av kontakter, forhandlinger og annet som trengs.

HIghlights utover selve turen opp monsterbakken/Lenin er nok silkeveibyene i Uzbekistan (Bukhara, Samarkand, Khiva) og Pamir highway gjennom Tajikistan.

Lenin omtales som verdens enkleste 7000 meter med sine 7134 moh
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lenin_Peak
    Ikke spesielt klatreteknisk, men en smårøff hikingtur, iallfall før stegjernene tas frem på støtet. Kurssamling loves i Norge:cool:

Ligger i grenseland mellom Kirgisistan og Tajikistan i Pamir. Fly til BIshkek (air Pegasus, TK, Aeroflot), med innenriksfly eller bil til Osh (muligens direkte med Turkish fra IST også). Deretter bare noen timer kjøring så er man i Lenin base camp. Også bra mtp evakuering, og all mulig logistikk.

Vi legger opp opplegg med mest mulig bærehjelp fra dyr, lokal operatør med klare camper hele veien, og mulighet for oksygen. VI får crowdsource, og lage enkle treningsopplegg i felleskap. Man må ikke nå toppen for å sette høydepers eller ha en unik mestrings og naturopplevelse. Budsjett tilpasses den enkeltes behov og ønsker. Alt av utstyr kan lånes/leies lokalt.

Tidsplan? Må bli sommer, enten 2022 eller 2023.

Vi kan legge inn noen helstekte lam, okser og kanskje en kamel som vi kan svelge om vi blir mange nok.

Så får @snus_mumrikken legge til, trekke fra og korrigere:p

2. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,862
    Bonuspoeng:
    183
    For de som har dårlig tid "The first high-speed ascent of Lenin Peak was completed in 1987. The team, led by Valery Khrichtchatyi, included G. Lunyakov, Z. Khalitov, Anatoli Boukreev, V. Suviga, Y. Moiseev and A. Tselischev. The climb beginning from ABC base camp (4400 m) to the summit and return to ABC base camp took 12 hours."

BC=Base camp
    ABC=advance base camp

3. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,862
    Bonuspoeng:
    183
  4. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,486
    Bonuspoeng:
    183
    Kult, håper dere får til dette! Altfor tøft for meg men gleder med alt nå til å strø likes over reisebrevet! :)

snus_mumrikken, Eddie47 and milehigh like this.
  5. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,240
    Bonuspoeng:
    93
    Astma,Alergi - check.
    Elsker høye fjell : Check
    Høres dette ut som noe jeg kan være med på - ja.
    Ble fjellet klatret første gangen året jeg ble født - Ja.

Hvis planen er og klatre North Face kan jeg hvertfall melde min interesse :)

EndreD, milehigh and snus_mumrikken like this.
  6. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    For en tur som er komponert! Blir nok selveste sjæfen som bestemmer om kan delta eller ikke ;)

7. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,284
    Bonuspoeng:
    183
    Som nevnt dette kan bli utrulig kult, om ein ønsker å nå toppen eller bare besøke området. Basecamp, kanskje omkringliggande toppar som ein kan ha felles akklimatisering til. Som fleire kan bli med på om dei ikkje ønsker å gå mot toppen. Personlig er eg fan av slik løysing om det kan gå.

Det er heilt klart anbefalt å ha sko på forhånd som ein går inn, dette er nok det viktigast av utstyr. Ein ønsker så langt som mulig å unngå gnagsår.

Det krever sjølsagt ein god del trening for eit så høgt fjell, men f.eks Uphill Athlete har mange bra 6mnd treningsprogram mot slik tur.
    Det er nok også mulig her å dele på bærar på fjellet.
    Slik at ein kun treng å bære eget personlig utstyr: Varme klær, mat/lunch for dagen, 2liter vatn per dag.

På ein treningscamp, så kan ein øve på stegjern, gå i taulag etc.
    Så er det sjølvsagt ein fordel å vite litt om korleis ein fungerer i høgda.

Sunnfjordingen, oddA, sondre and 3 others like this.
  8. CowboyDan

CowboyDan Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Finnes det noen måte å finne ut hvordan man fungerer på 7134 meter på forhånd uten å fysisk bevege seg til den høyden?

Finnes det lufttrykkmaskiner man kan oppholde seg i i flere uker? Eller enda bedre, en app?

snus_mumrikken and milehigh like this.
  9. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,284
    Bonuspoeng:
    183
    Kult! Har også Atma, Allergi det er kjekt å vera i snøen på høge fjell :)
    Klatrerute ikkje bestemt, først å fremst vil me lodde steminga!

oddA and milehigh like this.
  10. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,284
    Bonuspoeng:
    183
    Det finns faktisk telt, samt apparat ein kan bruke f.eks sammen med spinning sykkel. Desse kan simuler opp til ca 4-5000meter. Er brukt til pre-akklimatisering, blant anna har Killian Jornet & Emilie brukt desse som forberedelse til "Speed Ascents"
    Men ville nok anbefalt å ha prøvd seg på 4-5000meter høge fjell/område før ein satsar på 7000meter høge fjell.

CowboyDan and milehigh like this.
  11. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Så, Storronden er "right out"?

Har de nokon som kan passe på ting i basecamp, at vinen er på kjøl og slikt?

12. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,862
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er der du kommer inn i bildet:D

Men det blir ikke noe problem. Da jeg sist passerte Sary Tash, det store veikrysset nede i dalen på vei hjem over fjellet fra Kina, og droppet innom en roadside for å kjøpe brus ba jeg om en cola som hun da tok rett fra hylla. Jeg ba om en kald en. Hun svarte kjølig, "everything in Sary Tash is cold".

13. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,862
    Bonuspoeng:
    183
    Pt er målet mitt over 6000 moh, eller camp 3. Alt over er en bonus.
    Foreløpig research tilsier meget rimelige priser på turpakker, inkl telt hele veien så det er mindre å frakte, inkl bagasje både til ABC og videre. Fraktdyr går iallfall til ABC, så dit kan man til og med ri! Sleng på oksygenpakka så er dette mulig for de fleste friske mellom 18 og 75.

CowboyDan liker dette
  14. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    @Tore : Vi må få fiksa det slik at vi kan like med hjerter, som på facebook. Chop chop!

15. sondre

sondre Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Det høyeste punktet hvor jeg har trasket rundt var på 4200 meter i Peru.
    Med nok kokablader å tygge på gikk det ganske greit egentlig.

Om jeg blir med blir det ingen intensjon om å nå toppen, men om noen andre vil bli med på en "light" versjon som @snus_mumrikken nevner, kan det absolutt være en mulighet.

Jeg hadde nok gitt meg ved camp 2 antar jeg.

16. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,862
    Bonuspoeng:
    183
    De som feks ønsker kjøre Pamir highway først passerer med bil Ak-Baital-passet på 4655 m. Fin høydetrening da dette er høyere enn ABC som kun er på 4200 m. Fin akklimatiseringstur. Så spørs det selvsagt hvor lang ferie man har.

oddA, paron and sondre like this.
  17. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,862
    Bonuspoeng:
    183

18. Kaare_Lars

Kaare_Lars Medlem

Likes mottatt:
    601
    Bonuspoeng:
    93
    Eg kan vera aktuel, om me teildømes kan legge inn et par tog turer?

Henrik, Sunnfjordingen and milehigh like this.
  19. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,862
    Bonuspoeng:
    183
    Mange gode togmuligheter både til og internt i Stan.Bla hurtigtogene i Uzbekistan.

20. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,713
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har veldig lyst til å si ja, men tror nok dette blir i tøffeste laget for meg. Kan eventuelt passe på vinen sammen med @Stuttfeiten :p

Eddie47 and milehigh like this.

Del denne siden