Jeg har søkt litt på forumet og ikke funnet en tråd om en sammenligning av fordelene rundt de 3 bonus programmene som er aktuelle for oss i Norge. Jeg har som dere vet mest peiling på OneWorld, men håper dere som flyr med SkyTeam kan være med og fylle ut fordelene.
Jeg har tatt utgangspunkt i SAS Gull, BA Gull og KLM Platinum siden disse er flyselskaper som flyr fra OSL. Dette er da de høyeste nivåene som disse flyselskapene har i hvert sitt bonusprogram. Jeg sammenligner f. eks ikke med SAS Diamant da dette ikke er en status i Star Alliance. I tillegg har jeg sett på hvor mange poeng vi får på en reise fra OSL til SFO og hvor mye poeng det koster å bestille en bonus reise fra OSL til LHR i Y og C.
BA har Avios som bonus
SAS har Eurobonus som bonus
KLM har Miles
BA Gull / One World Emerald
Fordeler:
Tilgang til C og F lounger, også når man flyr i økonomi
100% ekstra Avios bonus opptjening
TCP - To complete party, mulighet for å reservere sete for en annen person i en annen booking (PNR) hvis denne personen flyr på samme fly og samme kabinen
GPR - Gold Priority Reward, hvis man bestiller 30 dager eller tidligere før avreise kan man ringe BA og åpne opp revenue seter til bonus seter ved å betale dobbel Avios poeng. Avgiftene er da de samme.
Seat block - BA bruker Amadeus og en modul som heter FLY. Denne har en funksjon som heter Theoretical Seating som aktiveres T-72 før avgang. Dette systemet vil da prøve å holde et sete ved siden av et gullmedlem blokkert. Er flyet fullt vil dette setet også selvsagt åpnes opp
BA tar betalt for sete reservasjon i Y og C for de medlemmene som ikke har status. Dette sikrer at det ofte er gode seter ledige hvis et status medlem bestiller en billett rett før avgang. I tillegg er 1 rad på short haul og nødutgang på langdistanse reservert for gull medlemmet.
BA garanterer 2 seter på hver avgang i C som åpnes opp for bonus reward (Avios)
BA tillater kun 1 gjest i C eller F loungene uansett om det er familie eller ikke. Dette bidrar til å holde antall gjester nede i loungene og det er også ikke mange barn i F loungene.
BA Gull gir 1 ekstra bagasje rettighet på 32 kg, dette inkluderer også alle personene på samme booking. På LHR har BA First Wing for gullmedlemmer som gjør at innsjekk og security går mye raskere. BA har også sone boarding, der sone 1 er for gullmedlemmer og sonene er adskilt foran gaten. BA gull gir tilgang til Fast Track på andre flyplasser der dette er tilgjengelig.
BA har ikke noe program der man kan få status poeng ved å ha et kredittkort. På BA må man fly for å opprettholde status.
Mellom LHR og JFK har BA og AA samlet 12 avganger hver vei hver dag. Hvis man regner rundt 40 C seter i gjennomsnitt er dette nesten 500 C seter hver dag hver vei. Det gjør at det er rimelig lett å finne ledige reward seter i C i tillegg til de 2 reward setene som BA garanterer på hver flyavgang i C.
En reise fra OSL - LHR - SFO vil generere følgende Avios opptjening i Y (nest laveste nivå) og C (laveste nivå I eller R)
Y : 18246 Avios
C : 30406 Avios
Uttak (bruk) av Avios:
En reise fra OSL til LHR t/r i Y koster 13.000 Avios og ca 400 i avgifter. En tur til SFO med BA i Y vil da gi 1.4 tur til LHR t/r i Y med Avios. En tur til SFO i C med BA vil da gi 2,33 tur til LHR fra OSL i Y med Avios.
BA har ikke noe Amex kort i Norge.
BA har høye YQ avgifter ved bruk av Avios poeng til USA eller Asia. Men i Europa har de faste lave avgifter. Beste måten å bruke Avios er da ved bruk i Europa, oppgradere fra WTP (World Traveller Plus) til C eller fra C til F. Dette koster rundt 24k Avios hver vei.
Det er også bra utbytte å bruke Avios poengene på f. eks AA i USA eller CX i Asia. En t/r SIN-HKG koster 40k Avios og rundt 1000 NOK i avgifter.
SAS Gull / Star Alliance Gull
Fordeler:
Tilgang til C lounger, også når man flyr i økonomi
25% ekstra Eurobonus opptjening
Seat block er også en fordel som SAS gir sine gull medlemmer, men det er vel ikke en offisiell fordel.
SAS tillater inntil 4 familiemedlemmer i loungene.
SAS Gull gir 1 ekstra bagasje rettighet på 32 kg, dette inkluderer også alle personene på samme booking.
SAS har avtaler med ulike kreditt kort selskaper som gjør at man kan opptjene inntil 52.000 grunnpoeng uten å fly. 45.000 status poeng er som kjent nivået for gullkort.
SAS gullmedlem kan gi vekk et sølvkort til et annet medlem. SAS gull gir tilgang til Fast Track og priority boarding, men det er ikke egne soner ved gaten for gull medlemmer.
SAS gir mulighet til å delbetale en tur med Eurobonus poeng. Da tjener man også poeng på flyturen på vanlig måte. Gull medlemmer får 15% rabatt på poeng prisen.
En reise fra OSL - CPH - SFO vil generere følgende Eurobonus opptjening i Y (nest laveste nivå) og C (laveste nivå I eller R)
Y : 6635 Eurobonus
C : 26250 Eurobonus
Hvor mange bonus turer får man til LHR fra OSL med Eurobonus poengene man har opptjent til SFO. En t/r fra OSL til LHR koster 30.000 Eurobonuspoeng.
En tur til SFO i Y med SAS vil da gi 0,22 bonus tur til LHR t/r i Y. En tur til SFO i C vil da gi 0,88 tur til LHR fra OSL i Y.
SAS har faste lave priser ved bruk av Eurobonus poeng, også på langdistanse. Avgiftene til USA er kun rundt 600 NOK i tillegg til poengene.
SAS har flere kredittkort i Norge og også Amex som gir tilgang til CT. Dette er en stor fordel. De har også SEB MC som gjør at man kan fly i business / Plus og betale poeng summen det koster å fly i GO.
KLM Platinum / Sky Team Elite Plus
Jeg håper noen som er kjent med KLM kan fylle ut disse punktene, da jeg ikke kjenner til KLM sitt bonus program og fordelene der.