SAS kutter opptjening med kredittkort i Sverige

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av SASlovah4evah, 12. okt 2016.

  1. Tidligere har Sverige vært et eurobonus-eldorado ad kredittkort. Meget romslige velkomstbonuser, og svært gode betingelser på inntjening.
    På ett tidspunkt hadde jeg forskjellige 4 kredittkort, som alle gav forskjellig inntjening til eurobonus:
    COOP MedMera MasterCard => 13,39 EB / 100kr
    SAS Eurobonus MasterCard => 10 EB / 100kr
    SAS Eurobonus Diners => 20EB / 100kr
    SAS Amex blue => 10EB/100kr (30EB/100kr brukt hos sas.se)
    SAS Amex premium => 15EB/100kr (30EB/100kr brukt hos sas.se)
    SAS Amex elite => 20EB/100kr + 20,000 BASIC POINTS hvert år (30EB/100kr brukt hos sas.se)

    Først kuttet COOP, og mer enn halverte inntjeningen. 5EB/100kr ble poengløst for mitt vedkommende.

    Så kutter SAS Eurobonus Diners, fra 1 januar 2017 blir det fast årsavgift til og med for Eurobonus gull-medlemmer, og inntjeninga halveres til 10EB/100kr. Det går forøvrig ikke an å søke på dette kortet lenger, så nå ser det ut til at de vil ha vekk de siste kundene sine...!

    SAS Eurobonus Diners og MasterCard eies begge av SEB bank i sverige, så det spekuleres nå i om SEB MC også kommer til å oppleve kutt.

    SAS Amex premium og elite er begge ikke mulig å søke på lenger, og på nettsidene står det at produktene oppgraderes/oppdateres. Man kan jo undres på om det vil skje i den positive eller negative retningen.

    En ting er sikkert, nå går det bare rævva for oss bonusjegere med kredittkort i Sverige. Jeg har sagt opp alle kortene mine unntatt SAS Eurobonus MasterCard. Må vel bare begynne å fly for å få inn bonuspoints :p
     
  2. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    .. Eller flytte til Amerika. Her får jeg 625 UA-miles hver gang jeg bruker $100 på hundemat. :p

    #Loddnummerseks
     
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Huff, kjipe greier. Håper ikke dette er en trend som kommer hit til Norge også...
     
  4. Spørsmålet er vel om hvorvidt disse EU-reglene for kredittkort også påvirker Norge? For jeg tror det er de som føkker opp ting i Sverige.
     
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    I følge DNB(amex) ville ikke de nye EU-reglene ha innvirkning på dem. Om det bare var vas er jo en viss sjanse for :(
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke bra. De kommer nok hit og. Husk Norge er vel flinkest i "klassen" til å implementere direktiver fra Brüssel. Dessverre.
     
  7. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke gjentas ofte nok, Norge er sånn ca. medlem av EU. Så det som kommer av direktiver blir implementert, når direktivene forfattes sitter vi på gangen. Dette var prisen vi godtok for at jeg fritt skal kunne drive forretning på kontinentet, samtidig som vi skulle beholde noe symbolpolitikk, vi valgte bare en elendig vei til målet.

    AmEx er ikke rammet av direktivet pga. de har en sær struktur å formidle penger mellom bankene på. Visa og MasterCard derimot merker det, men det er ikke negativt egentlig siden det har vært noen sinnsvake gebyrer på å formidle transaksjoner som bedriftseiere blør for.
     
    Baldrick, SASlovah4evah and Xflipper like this.
  8. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis dette er med på å utjevne konkurranse er det jo en bra ting, selv om det rammer negativt for mange bonusjegere.

    Når EU innfører regler som begrenser voldtekten av mobiltelefonbrukere som krysser grenser er det ikke så mange som klager.
     
  9. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    EU-direktivet rammet ikke Amex i første omgang men de vil bli underlagt dette nå like over nyttår. Det gjenstår å se hvorvidt endringen vil trigge produktendringer..
     

Del denne siden