Statsansatte, bruker dere bonuspoengene på dere selv?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av thecoldfish, 12. okt 2016.

Tags:
  1. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Staten har jo bestemt at ansatte som tjener poeng på tjenestereiser ikke har lov å ta de ut til private reiser og formål. Dette gjelder forsåvidt også fylke- og enkelte kommuneansatte.

    Hvordan forholder dere som er offentlig ansatte dere til dette regelverket?
     
  2. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,778
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilket regelverk ???????
     
  3. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    SAS skriver for eksempel: "I henhold til norsk lovgivning kan statsansatte ikke benytte poeng privat til flyreiser, hotellopphold, leiebil eller annen aktivitet dersom arbeidsgiveren har betalt for tjenestene det er opptjent poeng av. Forøvrig gjelder i prinsipp samme regler for alle offentlige ansatte i Norge."

    Ref: https://www.sas.no/eurobonus/om-eurobonus/Medlemsvilkar/
     
  4. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,778
    Bonuspoeng:
    183
    Det der ble for innviklet for meg.
    Jeg skjønner rett og slett ikke hva som står der ;)
     
  5. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Du skjønner nok ;)

    Grunnen til at jeg spør er at dette tydeligvis er noe som ikke håndheves særlig sterkt, men hva skjer den dagen poengopptjening rapporteres til myndigheter eller statsansatte blir bedt om å bruke opptjente poeng til tjenestereiser?
     
  6. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Statens Personal Håndbok (SPH)
     
  7. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    Det er for så vidt også nevnt i statens reiseregulativ, så spørsmålet er relevant nok. Det finnes deler av forvaltningen som har et økende fokus på dette og eksplisitt angir samme ordlyd i reisepolicyen for sin virksomhet. Privat bruk anses som brudd på arbeidstakerens tjenesteplikter og det er neppe kult å ha på CVen. Hvorvidt det håndheves er en annen sak..
     
    Ursa liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,520
    Bonuspoeng:
    293
    Makta lager regler for å tilfredsstille almuen, men "glemmer" å følge dem opp. Enda et eksempel på dusteregler som i praksis ikke blir fulgt opp. Enten pga at man ikke vil, eller fordi det simpelten blir for omfattende å gjøre det.
     
    Bernd and Ursa like this.
  9. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,778
    Bonuspoeng:
    183
    I den boka står der mye svada.
     
  10. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gir pliktskyldigst mine bonuspoeng opptjent på statens regning til byråkratene, som så bruker dem til egen vinning - slik de gjør med alt annet.

    Nidkjære danske byråkrater ved min institusjon følger faktisk med, men ikke lenger enn ved anvisning av faktura å kontrollere hvorvidt det i bestillinger er oppgitt EB-nummer eller lignende. Hvis det er det, så får man ubehag. Hva man eventuelt legger til ved for eksempel innsjekk, har de imidlertid ikke kontroll over.
     
    grisefod, Sykkelthor and bighc like this.
  11. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,778
    Bonuspoeng:
    183

    Jeg lurer da på hvor mange statsansatte som skal sitte å tråle poengopptjeningen til folk?
    Det blir nok meget dårlig bruk av offentlige midler og ingen innkomme for staten. For det andre vil dette ramme byråkratene selv, så noe slikt har jeg ikke tro på blir en realitet.
    Bare se på kostpengene for diverse utenlandske storbyer, der den gjengen reiser er kostpengene skyhøyt over det som er gjeldene for innland. Tiltross for at det i Norge er temmelig kostbart å oppsøke restauranter.
    Kan ellers melde om at avtalen Forsvaret har med Norwegian, så blir cashpoints aldri synlig på kontoen. Vi får ingen poeng, enkelt å greit - skikkelig tullkukeri

    Fra spøk til alvor. Med +350k på EB konto klarer faktisk ikke jeg å holde styr på hvilke poeng som benyttes. Jeg har aldri vert under 50k siste 5 årene og kommer neppe til å tømme kontoen helt, så det blir statens poeng som til enhver tid står igjen.
     
    PVflyer and no-backpacker like this.
  12. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan det håndheves er én ting, men man har jo et selvstendig ansvar for å følge retningslinjene arbeidsgiver har. Er ikke så vanskelig å gjøre jobbreiser uten å registrere bonuskortet sitt.
     
  13. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,778
    Bonuspoeng:
    183
    For en bonusjeger er det komplett umulig, det må du vel forstå. Også for andre er det lite smart å la være å tjene opp poengene. Videre er lovlig å opptjene poeng, også på jobbreiser.
    Opptjent bonuspoeng kan lovlig benyttes til å oppgradere til høyere klasse samt handling av mat og drikke ombord - på jobbreiser.
    Statusfordelene vi opptjener som fastrack og lounge tilgang, kan også benyttes - lovlig.
     
    kiev, Are, mhsalv and 4 others like this.
  14. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Deilig å jobbe for et selskap som kun er deleid av staten :D
     
  15. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    Spørsmålet kan vel også stilles til ansatte i helt eller delvis private selskaper, om en betaler skatt på privat bruk av bonuspoeng opptjent i jobbsammenheng? Selv har jeg jobbet i både offentlig og privat sektor, og har da brukt bonuspoengene opptjent på jobbreiser til oppgradering av nettopp jobbreiser. Det er helt innafor, greit for arbeidsgiver, skattemyndighetene og meg selv :)
     
  16. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Jobber i det private. De få, usle poengene jeg får fra reiser med jobben er ikke mer enn at det stort sett brukes på oppgradering av jobbreiser. Reiser nesten bare innenlands, og nesten bare i Go..
     
  17. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Javisst erru gærn, rapporterer inn rubbel og bit :p

    Nei, som en kompis i staten sa til meg forleden, har får minutt for minutt avspasering når han er på reise. Alt ut over arbeidstid telles som overtid, så han tok seg 8 uker ferie i år... da kunne han leve uten bonuspoeng.

    Rekk opp hånda alle de i privat næringsliv som har slik ordning? Tenkte meg det... så de bonuspoengene brukes på koner, unger og familie, samt en liten LH F for far sjæl i ny og ne for å kompensere for alle ubetalte reisetimer, lange dager og kvelder sippende på 3,5% øl i lounger rundt om mens man venter på å komme hjem.
     
    Arvid1410 and thecoldfish like this.
  18. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    Manglende kontroll er jo ingen unnskyldning - egentlig. Som bonusjeger antar jeg at du har såpass kontroll på kontoen din at du ville sett at det manglet en flygning eller to? Det ville jo vært krise for en som er lidenskapelig opptatt av poeng. På samme måte tror jeg du med relativ enkelhet kunne ført et skyggeregnskap i excel over poeng opptjent i jobbsammenheng. Det er for øvrig ikke noe forsøk på moralisering fra min side, selv om jeg ser at det fort kan leses slik.
     
    thecoldfish liker dette
  19. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,778
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror du og de andre har tatt poenget mitt.
    "Jeg vil IKKE høre om SPH og tjenestemannsloven"
    På den annen side flyr jeg stort sett bare DY i jobb sammenheng, og det er ikke lite.
    Har vell hatt 4 SAS flighter i inneværende år med SAS på tjenestereiser.
    Eventuelle poeng benyttes sporadisk, da til oppgradering og/eller kjøp ombord på nettopp tjenestereiser.
     
  20. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Er i omtrent samme situasjon selv, men har en "II"-er jobb som er privat, og jeg er i tillegg helgependler. Jeg har foreløpig samlet alt på ett kort, men vurderer om jeg rett og slett kan gjøre en liten ekstra innsats, f.eks ta en Norge- rundt bill. til sommeren. Da bikker jeg glatt EBD. Kan jeg da "gi bort et EBG til meg selv og ha to kort ?
     

Del denne siden