Hei, Har vært lojal kunde hos Qatar Airways (Platinum) i 7-8 år og alltid skrytt av service og komfort, noe jeg fortsatt står for. De har vel verdens beste business class med den hyggeligste betjeningen som er å oppdrive. Sist jeg flydde med dem (BKK - DOH - OSL) kom imidlertid kofferten frem med en skade som gjorde den ubrukelig. Registrerte skaden på Arrival service på OSL og trodde det var grei skuring, en koffert koster jo ikke mye. Uten å gå nærmere inn på en lang historie med scanning og utfylling av dokumenter, endte det iallefall med at jeg har fått det selskapet så langt opp i halsen nå at jeg har rett og slett lyst til å kutte dem helt ut. Cluet er at siden jeg har en lang historikk med QA, samt opparbeidet meg Platinum/Emerald status så blir det litt kjipt å starte fra scratch hos et annet selskap. Har tidligere hørt om status match men finner ikke mye info det. Noen som vet om dette er noe man kan gjøre hos Emirates? Er så sint på QA nå at det byr meg rett og slett imot å bruke dem lenger.
Emirates matcher mot hva som helst, men de matcher deg kun ett nivå opp. Så om du ikke har noe status der så blir du matchet til Silver.
Platinum i 8 år er lenge. Jeg ville skrevet en mail der du legger ved dokumentasjon på kundehistorikk og forklarer kort om at dårlig service nå gjør at du ønsker å skifte til Emirates permanent, og spør om de kan matche deg på samme nivå. Kanskje være litt pro-aktiv å si at du er villig til å ta en status match? Altså binde deg til et visst antall flighter innenfor en gitt periode om du får statusen fra første flight.
Reiset alltid Biz når jeg reiser via jobb. Men privat blir det oftest økonomi. Er egentlig ikke noen forskjell mellom Platinum og Gull, men fasttrack, fast innsjekk og lounge er et gode jeg setter stor pris på ..
Jo, er en stor forskjell. OneWorld Emerald status gir tilgang til alle de fantastiske F loungene i alliansen. Det får du ikke med kun en C billett.
Wow, det var jeg ikke klar over. Betyr det at jeg egentlig kunne ha brukt FC loungen i Doha og? Den er jo helt fantastisk. Har kun vært der et par ganger, men da flydde jeg First Class.
Ja, Qatar har en OneWorld F lounge i DOH men denne er ikke noe spesielt bra. Da er Qatar C loungen bedre. Jeg tenker heller på The Pier i HKG, Qantas F loungene på LAX, SYD og SIN eller MH F i KUL eller alle de gode F loungene på LHR T3 Den F loungen du refererte til på DOH er kun for de som flyr F med QR, eller de som flyr QR C og betaler rundt 800 kr for å komme inn. Det skal jeg gjøre neste gang
Qatar slipper nå inn Platinum i Al Safwa lounge hvis de fly Business... https://onemileatatime.com/qatar-airways-platinum-lounge-access/
Al Safwa kommer du også inn i hvis du flyr BA F f. eks. - eller QR regional F (f. eks. til BAH, MCT osv.). Emerald er bare greit for å komme inn i F-loungene, men i HKG f. eks. er de så overfylt at det egentlig ikke er noen vits lenger. Blir ingen ekte First-følelse av det. Emirates og Qatar har noen av de dårligste programmene i hele industrien. Hadde jeg flydd EK, ville jeg definitivt kreditert reisene mine til Alaska Mileage Plan. Du samler en haug med poeng (langt flere enn om du hadde brukt Skywards) - og Alaska-poeng er de mest verdifulle som finnes. De har masse partnere. Inntil nylig kostet f. eks. India til Singapore i Japan Airlines biz med gratis stopover i Tokyo kun 25.000 poeng. Qatar-reiser burde man heller kreditere til British Airways. Du får også fast track og lounge i DOH med BA-status. Du kommer bare ikke inn i Al Mourjan, da må du fly biz. Som sagt, det skal veldig gode grunner til for å velge EK eller QR sitt eget program. Kanskje hvis man reiser veldig mye eco og ellers ikke får fast track (du får selvfølgelig ikke fast track på DXB med Alaska-status) f. eks. - men ellers ville jeg holdt meg langt unna.
Jeg har QR gull og funnet ut at i min situasjon er QR programmet best, med tanke på å oppnå status. Jeg flyr mest CX, MH og QR, flyr ikke BA. QR gir poeng på billige eco billetter hos CX, MH, mens de fleste andre Oneworld program bare gir poeng på de dyreste eco klassene hos andre selskaper. Bonusreiser med QR er dyrt, men oppgradering kan være ganske god deal. Feks kun 20000 miles DOH LHR (med ganske dyr eco billet). Er dog vanskelig å oppgradere både online (errors) og i DOH (stå å vente 1 time) så det trekker ned.
Som sagt, det kan være spesifikke tilfeller der QR sitt program kan være greit, men for de fleste vil det være en dårlig deal, spesielt om man flyr biz. At man ikke flyr BA har lite å si, så lenge man kan få til fire flyvninger med BA (codeshare teller) eller Iberia i året. Som du selv sier, så kan man i praksis bare bruke QR-poengene på QR. Flyr man bare QR uansett, trenger ikke det være en ulempe. BA-poeng er veldig lette å bruke og det lønner seg spesielt på relativt korte strekninger. Vi er alle forskjellige, men for de fleste gir BA sitt program mer mening enn QR sitt. Det samme gjelder Emirates og Skywards vs. Alaska Mileage Plan.
Hvis man generelt flyr billig economy så er altså qr et godt valg, det nå vel være aktuelt for mange? Hvis man ikke flyr 4 segmenter med ba eller Iberia så er ba en dårlig deal.
Hva nytter det om man får et par flere poeng hvis man ikke kan bruke dem? Ja, det kan godt hende at du får flere poeng, men bonusbilletter koster jo LANGT flere poeng enn med alle andre programmer, spesielt med andre selskaper enn QR. Jeg kan ikke alle detaljene ang. QRPC, men det du sier bekrefter mitt inntrykk: Det "eneste" man kan bruke poengene på (etter devalueringen) er å oppgradere QR-billetter. Det samme gjelder Finnair sitt program: Ja, du tjener flere poeng, men poengene er også bare verd halvparten. MAD-ORD koster f. eks. 34k Avios (BA/IB-bonuspoeng) i biz, og av og til har de kampanjer for halv pris. Shorthaul-eco koster bare 4500 poeng. Jeg har flydd KIX-PVG til 9000 poeng i economy. Vanlig pris var 10.000kr den dagen. PVG-HKG i CX biz koster 9000 poeng, det og. MUC-DOH koster ca. 50k i QR J. Etc. etc. Én longhaul-tur (f. eks. Europa-Asia) med QR biz gir nok poeng til BA Silver (tilsvarer EBG), så lenge man også har 4 flyvninger med BA/IB (eco holder, BA-codeshare holder). American AAdvantage eller JAL Mileage Bank kan også være greie. Jeg sier ikke at det er generelt "feil" å bruke QRPC eller Finnair sitt program, bare at man bør sette seg godt inn i hva man får igjen. For deg virker det som et godt valg, men for "folk flest" som bor i Europa og som ikke orker å studere detaljene er nok BAEC et bedre program. Og man trenger ikke nødvendigvis å fly BA/IB, det holder å fly en BA-codeshare. De finnes f. eks. i Afrika.