Stopover eller t/r til HUB. Alltid dyrere enn en transfer videre .. :/

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Paalk, 17. jan 2018.

  1. Paalk

    Paalk Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Reiser en del rundt i verden i fb.m jobb og prøver å være trofast med de alliansene og selskapene jeg benytter.

    Det er sjelden det klaffer med direkteruter så jeg må ofte innom en hub, og ta fly videre derfra.
    Siden jeg flyr mye til Asia har jeg brukt Qatar Airways en del. Vi har en kunde i Doha også, så jeg har ofte sjekket hva det koster både for Stopover (Multi city flight) samt tur/retur flight.

    Stopover eller t/r er uten unntak mye dyrere enn om jeg tar en videre flight. Det er samme flight både ut og tilbake til/fra hub (det har jeg sjekket)).

    Har spurt Qatar Airways et par ganger om hvorfor det er slik, men fikk svada svar begge gangene.

    Vet at f.eks Icelandair hadde gratis stopover tidligere (og kanskje enda), noe som gjorde at landet fikk en liten turist-boom siden mange som var på vei til f.eks USA fra Europa fikk oppleve litt av landet på kjøpet .. og selvsagt la igjen litt penger med det samme.

    Jeg fatter bare ikke hva som ligger i bunnen for denne prispolitikken. Sitter og skal bestille ny tur nå og ser at det blir bare transfer i Doha denne gangen også, selv om jeg gjerne skulle ha likt å vært innom en natt eller to der ..
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
    Om du skal videre på veien er det nå bare å booke multi-city så ordner det seg. Sjekket OSL-DOH-SIN t/r med to netter stopp på tilbakeveien og det koster nå det samme som t/r uten nattstopp.

    OSL-DOH t/r er en annen historie, men sånn er det nå som regel til sandkassene. Da QR fløy til DXB var det alltid billigere å booke OSL-DOH-DXB t/r sammenlignet med EK OSL-DXB t/r.
     
    Paalk liker dette
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,102
    Likes mottatt:
    1,818
    Bonuspoeng:
    113
    En direkte flight er et bedre produkt, derfor tar flyselskapene seg bedre betalt. Mindre konkurranse er ofte også.

    Til Doha er det stort sett forretningsreisende og de har ofte høyere betalingsvilje, dette kombinert med overnevnte gir høyere priser.
     
    Paalk liker dette

Del denne siden