Fly mellom Norge og Tyskland - Hvilket bonusprogram?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av SASlovah4evah, 18. aug 2016.

  1. Hvis man rent teoretisk (....) skulle begynne å fly mye mellom Norge og Tyskland, er det første spørsmålet som popper opp i en flynerds hode: hvilket bonusprogram skal man gå for. SAS og Lufthansa er de mest realistiske valgene, da jeg skal fly til Tromsø. Ingen andre aktører tilbyr flights til Tromsø.

    Den mest nærliggende flyplassen er Bremen, og det finnes derfor to scenarios.

    Eurobonus & SAS:
    BRE-CPH (operated by Jet Time og ATR72 bestandig)
    CPH-TRD (operated by CIMBER og CRJ900 ganske ofte)
    eller
    CPH-OSL (operated by SAS og A320/B737)
    TRD/OSL-TOS (operated by SAS & B737)

    Miles and More & Lufthansa:
    BRE-FRA/MUC (operated by Lufthansa & A319)
    FRA/MUC-OSL (operated by Lufthansa & A320/A321)
    OSL-TOS (operated by SAS & B737)


    Det er mange ting å tenke over her. For det første er BRE-TOS "umulig" å gjøre på en vanlig dag, da BRE-CPH er en kveldsavgang. Blir layover i OSL eller CPH. Men TOS-BRE er fullt mulig å gjøre på en dag. Flytider er omtrent de samme, fordi ATR72 flyr sakte, selv om BRE-MUC flyr fullstendig feil veg ifht hvor jeg egentlig skal. Men på den andre siden, hvem vil egentlig fly ATR72 på fast basis? Urk. Derfor frister Lufthansa-valget veldig. Prisene til Lufthansa er en del stivere enn SAS', SAS vil ha ca 1600kr for TOS-OSL-CPH-BRE, mens Lufthansa vil ha 2000kr for TOS-OSL-FRA-BRE.

    Lufthansa gir jo elendig opptjening til Eurobonus, burde jeg gå over til Miles and More? Jeg skjønner ikke helt, for når jeg ser på lufthansa.com sier de at jeg får 500 miles for BRE-FRA-OSL-TOS i bookingklasse S (economy), mens jeg "bare" får 125 miles for TOS-OSL-FRA-BRE i bookingklasse T (economy). Selv om begge koster det samme? WTF lufthansa?

    Og hva er egentlig 500 miles hos miles and more? Er det mye eller lite? Finnes det mange måter å tjene opp bonuspoeng på i Tyskland, f.eks med signup bonuses på kredittkort osv? Eller er det veldig traurig ifht hva vi har i Skandinavia?

    Det vil innimellom bli flighter fra Düsseldorf og/eller Hamburg (da DUS-OSL-TOS/HAM-OSL-TOS). Det blir da enklere å velge SAS igjen. Ser gjerne for meg et annet alternativ som er å fly ut fra Düsseldorf og inn til Bremen. Gir SAS-flights noe særlig mileage-opptjening til Miles & More?

    Hva tror dere gir mest "bang for the buck"? Har det noe for seg å bytte bonusprogram?
     
  2. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    For å kvalifisere til det som tilsvarer EBG (Senator) så må du ha 100.000 miles, om jeg husker rett. Miles and More har vel heller ikke segmentbasert kvalifisering. Dersom du kan holde deg til SAS og opptjening av segmenter der vil jeg tro at det er enklere å opptjene status i EB. 5-6 segmenter på hver tur så trenger du kun 7-8 turer så er du EBG.
     
    braathens safe liker dette
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville nok beholdt Eurobonus.
    Om du flytter til Tyskland går det muligens an å vurdere det, men EBG er langt mer oppnåelig enn senator.
    45000vs100000 poeng.
     
    braathens safe liker dette
  4. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Miles & More er dessverre ganske enkelt, jo mer penger du bruker jo mer poeng får du... Det finnes svært få gunstige billige reiser som gir god opptjening i forhold til statuskort.

    500 miles hos MM er faktisk bare 500 poeng, eller med andre ord veldig lite. Det vil kreve deg 70 slike turer før du har sølvkortet, M&M FT som er helt hinsides. Da er du vel EBD og vel så det hvis du holdt deg til SAS.

    Kort oppsummert så er Miles & More veldig bra for dem som reiser mye på dyre billetter og er i Senator land, med mange gode muligheter til å ta ut poeng på flotte reiser. For alle andre er det bare å holde seg unna. Det er en grunn til at jeg kjenner flere tyskere som flyr utelukkende med Lufthansa selskaper, men som tjener poeng i Eurobonus... ;)

    Her finner du forresten Award chart for Miles & More, tendenser til ran enkelte steder:
    Star Alliance flight award chart is valid from 15 September 2016
     
    braathens safe and SASlovah4evah like this.
  5. Det blir flytting til Tyskland, så.... Vet ikke om det stiller seg annerledes?

    Men når jeg leser dette føler jeg det er like greit å holde seg til Eurobonus? :p
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    MM har to store oppsider :
    - Booke LH/LX F i god tid
    - RTW billett på poeng

    Men det er vel neppe nok til konvertering:)
    Du skal jobbe litt for å hanke inn nok poeng til dette, spesielt intra-Europa øko...
     
  7. Med prisene til Lufthansa så er det vanskelig å få til noe mer enn eco. SAS er priset lavere; bare det at man får en fullt avbestillingsbar billett med fast track, lounge, og mye mer poeng for samme prisen som en fleksibel economy-billett hos lufthansa... Goes to show.

    Synd at inntjeninga til eurobonus på BRE-MUC-OSL er så crappy. Endog, ville den jo vært crappy også med miles&more slik jeg forstår det - så da kan det jo bare være :p :D
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    SAS Plus er genialt. Trist at de kommer med dette Plus Saver tullet..
     
    Anton80 liker dette
  9. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,840
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Ville holdt meg unna M&M om det bare skal flys på billigste eco billetter, dette belønnes svært dårlig.
     
    braathens safe liker dette
  10. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Holde seg til EB og satse på avganger fra HAM, er ikke det er greit alternativ?

    Bare 55min med tog Bremen-Hamburg. Sikkert hyppige avganger, uten at jeg har sjekket.

    Kanskje har DB noe statuskort. DB Gold?
     
  11. Jeg kommer til å bo ca 1 times kjøring unna Bremen via autobahn, og ca 15 minutter kjøring utenfor største by med togforbindelse. Hvis jeg tar tog til Hamburg fra nærmeste største by, må jeg bytte tog i Bremen. Skakke værra lett. Nord-Vest-Tyskland har et manglende flytilbud, men det beror kanskje på at det er ganske "ruralt" :)

    Er det sinnsykt mye rike folk i Tyskland, eller går det ganske dårlig for m&m-programmet til Lufthansa? Det virker som de ikke ønsker å inkludere "folk flest", men kun ha rikinger/bedrifter i bonusprogrammet?

    Enn så lenge har jeg ikke merket noe til det, men det er jo som alt annet. Priser man et produkt for lavt ifht konkurrentene - så må man justere det. Austrian, Swiss, Lufthansa og de fleste andre legacy carriers har denne PLUS saver-kategorien. Ser ingen grunn til hvorfor SAS skulle være spesiell og ikke innføre det samme. Selv om det selvsagt er kjipt for oss, mens det kanskje er bra for tante Olga som teller 50-lapper når hun velger billigste billigste eco-billett. For meg er verdien enda såpass OK at jeg kommer til å velge å betale oppmot 400-500kr ekstra om det legges til billettprisen per dags dato.
     
  12. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,367
    Likes mottatt:
    28,918
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan jo booke Plus uten saver fortsatt da, så kan de som vil redusere billettprisen med opp til ca 60-70% gjøre det
     
  13. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Enig. Ofte er prisene på Plus Saver bare et par hundrelapper over Go, jeg har til og med sett at prisen har vært lavere. Når jeg vet at jeg ikke har behov for flex tar jeg lett Plus Saver. Mat og drikke, seter framme i bussen og erfaringsmessig langt større sjanse for ledig midtsette betaler jeg gjerne 2-400 kroner ekstra for på en flytur i europa.
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Er Plus saver billigere enn Plus var tidligere...?
     

Del denne siden