En stor andel av mine transaksjoner er i utenlandsk valuta. Dessverre tar alle norske korttilbydere et helt hinsides valutapåslag. Selv banker som påstår de er gebyrfrie tar opp mot et 2% jafs av pengene mine. Amex vil ha hele 2,5% og er helt uaktuelt. Jeg har i dag DNB SAGA MC med EB-opptjening. De tar 1,99% i valutapåslag. Det er i tillegg til en dårlig spread. Kjøp i USD på 150000 NOK resulterer i en kostnad på 4125 kr for 30000 poeng. Har nå sett meg lei på dette. Vurderer derfor å flytte over mitt utenlandske forbruk til Revolut. Med Revolut Metal får jeg da 1% i cashback. Korter er riktignok dyrt, 1680 kr pr år. Og jeg vil få merkbart mindre Eurobonus-poeng. Kjøp i USD på 150000 NOK resulterer da i en kostnad på 168 kr men ingen poeng. Har et forbruk på ca 350000 kr. Halvparten av dette er i USD, EUR og andre valutaer. Foreløpig er tanken min å: avslutte DNB Eurobonus (1200 kr pr år), bruke Revolut Metal (1680) til alt annet enn NOK, bruke Shell Mastercard (gratis) til NOK-kjøp og konvertere Trumf til EB. Alternativet er å fortsette med DNB Saga EB men bruke Curve slik at transaksjoner blir belastet i NOK og gir bonuspoeng. Jeg mistenker dog at Curve har en mindre gunstig valutakurs enn Revolut (gjorde noen små tester i høst men finner ikke disse nå). Da får jeg heller ikke vist frem et kult metallkort men det er ikke det viktigste. Noen som er i lignende situasjon og har gjort noen tanker om beste strategi?
Har samme dilemmaet, da mitt forbruk også i all hovedsak er i valuta (EUR, SEK, RON osv.). Jeg har gått over til Curve Black), men har også Revolut (og Monese for den saks skyld). For min del så er det det et transaksjonene føres «direkte» mot underliggende kort, og mulighet for time travel som gjør at det er Curve som er mitt daily driver. Overføring til Revolut gir vel heller ikke eb-poeng?
Kun curve her for min del. Har curve black legacy idag men vurderer å gå over til curve metal når den er tilgjengelig i europa. Samtidig dropper jeg revolut metal når årsmedlemskapet mitt går ut om noen uker da jeg ikke får ebp ved påfylling av revolut-kontoen min.
Bruker Curve 90% av speed og er fornøyd med det. Kursen virker å være like bra som Revolut på hverdager, og ca 1% i helgene. Vil man optimalisere foe kontanter så velger man relevant valuta for Revolut kort i Curve, belaster et annet kort og time travler til Revolut over helgen. Jeg lever med kostnaden og tar litt ekstra poeng, men det er litt hipp som happ da man betaler 1 kr for 10-20 poeng.
29.12.19 Rituals Stroemstad 15.01.20 219,86 227,50 SEK Kurs 0.96642 SAS EuroBonus poeng: 55 29.12.19 CRV*Rituals london 15.01.20 217,99 SAS EuroBonus poeng: 33 Ref Curve og Dnb mc over. Jeg tester ofte blant like kjøp fra Dnb mc pb direkte og gjennom samme kort via Curve. Dette kjøpet ble urutinert gjort på en søndag så 1% valutagebyr gjennom Curve,allikvel slår de Dnb sitt valutagebyr med mer en 1% vs 1,99% Eb blir mindre gjennom Curve da :-( Hva mener man blir beste dealen når man gjør kjøp gjennom helg?
EB poengene dine her ble vel "mindre" pga feil valuta? Handler man med utenlandsk valuta så får man "full pott". Her kan det virke som det er trukket i NOK for kjøpet som ble gjort i London (?).
Alle transaksjoner fra Curve registreres i London, med underliggende valuta (=NOK; med mindre man aktivt velger annen valuta). DnB gir mer EBP på transaksjoner i utenlandsk valuta, ikke utenlandsk bruk.
I utgangspunktet vil jeg sakt Curve, time travelled til Revolut kort i riktig valuta over helgen. De 5 ekstra poengene er ikke påslaget på 1% man sparer med denne metoden. Dette gjelder dog ikke når det er kampanjer. Selv ståe jeg over pga det er litt mye styr, så jeg og tar heller litt dyre poeng.
Når Curve er gebyrfritt eller mot valutaer som Dollar,Euro og Pund mener jeg Curve alltid er beste dealen. Men mot andre valutaer med helgegebyr er jeg usikker...