Strategi for Eurobonus etter oppkjøp av SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av LaDuden, 09. okt 2023.

?

Kommer dere til å satse på å nå Eurobonus gull/diamant via SAS i 2024

1. Ja, men kommer til å gå for gullstatus

79 vote(s)
    58.5%
  2. Ja, men kommer til å gå for diamantstatus

29 vote(s)
    21.5%
  3. Nei

17 vote(s)
    12.6%
  4. Vil satse på gull via en annen carrier i Star Alliance nettverket

10 vote(s)
    7.4%
  1. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,653
    Bonuspoeng:
    93
    Så var dagen her og man kunne lese at Air France-KLM med flere har kommet inn på eiersiden.

Hva blir deres strategi videre for Eurobonus etter Chapter 11 og videre i 2024?

Personlig tenker jeg at nå kan det være viktig å gå for Diamant, siden man ikke helt vet hvordan man blir behandlet videre i SkyTeam og ikke minst kan det være en bra måte å bli sikret statusmatch i andre Star Alliance bolager.

Rykter om oppkjøpet og konsekvenser diskuteres her: https://insideflyer.no/forums/threads/air-france-klm-inn-på-eiersiden-i-sas.19882/

Reelle konsekvenser diskuteres her: https://insideflyer.no/forums/threa...tiske-konsekvenser-for-sas-bonuskunder.19888/

2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Er nesten LTG, så jeg har ingen planer om å avslutte opptjeningen. (Før det kommer noe håndfast som gir meg grunn til å tenke annerledes)

Det er litt usikkert om LTG blir Lifetime hos SkyTeam, så jeg tenker å jobbe for EBD, i tilfelle det faktisk er noe i ryktene om LTD, som ble nevnt på EBD-treffet i Stockholm(?) i forrige måned.

3. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,301
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg går for gull i SAS og slik sett Elite Plus i SkankTeam i 2024. Jeg holder Aegan litt på sidelinjen enn så lenge, men ser ikke bort fra at jeg vil kjøre *G hos dem. Det blir en del Ethiopian innen KQ og SV eventuelt er sterke nok i Afrika.

Synes generelt vi snakker for lite om Saudia, som har potensial til å bli et formidabelt selskap. Kombinasjonen av "må slå lokal konkurranse", omfattende rutenett for både Hajj og forretningsreisene og bunnløs skattekiste kan jo blir bra - så lenge man serverer alkohol etterhvert.

Kaffen liker dette
  4. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Satser på å fornye EBD for å være best mulig posisjonert hvis overgangen kommer allerede neste år og det kommer diverse statusmatch tilbud å velge mellom.

Dessuten har jeg et par år igjen til LTG. Siden jeg flyr klart mest med SAS blir jeg å fortsette å sikte meg inn på LTG som minimum. Må vurdere LTD, hvis det kommer. Men det er jeg litt mer usikker på om jeg skal legge mye energi (og penger) i.

5. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer nok til å gå for diamant, men sånn som SAS driver på med å kutte avganger og gi kunder til konkurrentene, skal det nok holde hardt.
    Man kan alltids håpe på en periode med dobbel eller trippel opptjening, men det er muligens tvilsomt.
    Evt. om de kommer med en pott poeng for de som kun mangler litt...

Har LTG, men det spørs om det er det helt store om SAS bare flytter gull over i Elite Plus, der man ikke kan bruke lounger på tvers av selskap i alliansen, og da er mye av poenget for min del borte.
    Gjør de det, vil jeg påstå at det er en stor degradering av nåværende status, noe SAS påstår de ikke skal gjøre.

jonss liker dette
  6. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Say what?

Jeg spurte Anko personlig om akkurat dette på EBD event i Oslo og han sa det var alt for dyrt og kom aldri til å skje..

Hvorfor det koster så mye mer enn EBG kan man jo stille spørsmålet om, men om man kan dele ut gullkort i evig tid så er det jo en bonus.. Men det kan man jo tilpasse ved å gjøre om kommunikasjonen til at man får en gull-voucher ved opptjening av x flights/poeng istednefor å kyntte det direkte til statusen..

Mulig vi EBD'ere drikker for mye på flyet, men ser ikke helt at det skal være et stort problem heller.. Flyr vi mye så får vi vel statusen uansett.. og flyr vi lite så drikker vi ikke så mye fra tralla heller....

Sunnfjordingen and holmen like this.
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Det ble sitert fra et av disse EBD-eventene, husker ikke hvor jeg leste det. Noen har tenkt at det kanskje er LTD som får overgang til Llifetime Platinum i Flying Blue, men det er vel bare spekulasjoner.

8. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,629
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kommer til å fortsette med alternativ 2 og 4.

LaDuden and holmen like this.
  9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det spekuleres vel også i at EBG kan få overta LIfetime Platinum.
    Det er vel ingen offentlige tall på hvor mange pensjonistgullkort som er der ute, men det er antakeligvis et relativt lite antall sånn totalt sett mot at det er 7.5 mill EB medlemmer.

Det er også 20 mill FB medlemmer, så kanskje det er verd å konvertere det antallet som finnes med EBG til FB Plat bare for å sikre at de fortsetter å holde seg til sjappa.

Jeg ser for meg at en god del med eviggullet, om de skulle miste alt, kommer til å få et ganske bittert forhold til FB og nok unngå det om de klarer og heller fly andre selskap der det går..

Så spørsmålet koker vel ned til om FB tror at de kan kaste oss ut i kulda og at vi etterpå skal stå med lua i hånda, eller om de tenker at det kan være smart å alliere seg med oss og heller gi oss en "oppgradering". Forskjellen mellom Plat og Gull hos FB er relativt marginal, så ser nok for meg at de er som selskap bedre tjent med å sørge for at vi er fornøyd og holder oss til FB istedenfor å bli forbanna og unngå selskapet om det går..

EndreD, Storbaba and holmen like this.
  10. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    Vurderte i noen timer å få meg Jordbærstatus og ikke noe annet.

Men har tjent opp 7 år i LTG så satser på at informasjonen faktisk stemmer. Flyr heller ikke noe på kjøpte billetter til å satse på noe annet *A program. Så det blir å fortsette. Dvs en milage run eller en reise for å brenne opp voucher i vinter som samtidig sikrer gull nr 8.

Selv tipper jeg at vi vipper ned, ikke opp i spekulasjonen om hvilket nivå en eventuelt havner på i FB systemet. Litt penger spart er litt penger tjent. Og en kan alltid finne en " fordel" i det nye systemet som kan frontes som forbedring.....

Poengmessig har jeg brent av det meste både for egen del, og litt på de andre i systemet. Kommer til å fortsette opptjening på samme måte som før, men ser ikke for meg at overgangen til FB poeng vil gi mer å reise for, heller mindre. Så holder nok kontoen lavere en før.

EndreD and Lars J like this.
  11. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsetter med gull. Regner med EB består i noen år ennå, så får jeg ihvertfall gullfordeler når jeg flyr med SAS-metall. Forhåpentligvis klarer jeg LTG før vi blir slukt av Flying Bluewhale

12. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Har 3 år igjen før LTG og må uansett fly litt så kommer nok til å vedlikeholde EBG, håper jeg rekker LTG før evt FB kommer(og at denne konverteres til Elite Plus)

Når det gjelder poeng satt jeg med en solid bunke etter covid og har ikke overført Trumf siden Mai '22. Har booket reiser jeg ser for meg gjennomføre frem sommeren 2024. Poengbunken holder seg fortsatt på mellom 100-200k grunnet opptjening fra CC og flyvninger. Disse poengene blir nok brukt til å booke reise for høst 2024 eller vinter 2025( kanskje det blir siste *A booking)

Kommer til å bruke CC(Amex / SAS MC) som før.
    Tenker ta en ny vurdering av trumf->eb sommeren 2024 når det etter planen skal bli overgang til ST.
    Skulle det vise seg at bonusprogrammet blir helt ubrukelig har jeg iallefall nok trumf kroner til en long haul C..

EndreD and holmen like this.
  13. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,287
    Bonuspoeng:
    183
    Er allerede LTG, og er vel på 6-7års på veg til «LTD» kva skal ein finne på? Vel er jo godt på veg til EBD dette året, så får ein vurdere neste periode frå 1.April neste år. Då veit ein kanskje litt meir.
    Ellers så har ein uansett brent eindel poeng siste 2åra så har ikkje så masse poeng lenger.

holmen liker dette
  14. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Etter noen år som ROP Gold (TG) er jeg 12K fra SK Gullkort. Dropper å fullføre det i år og ser an utviklingen. Har jo Kenyan Air Gullkort i en overgangsfase uansett. A3 kan være aktuelt på sikt.

15. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Sitter stille i båten foreløpig. Så vil nok rekvalifisere til Diamant i 2024.
    Jeg er allerede LTG, og har vært sammenhengende Diamant siden det ble lansert i 2014.

Regner med at det kommer statusmatch-tilbud fra flere selskap når SAS forlater Star Alliance, så får ta en vurdering da på hva man gjør med tanke på Star. Ellers er som flere nevner A3 den letteste måten å få Star Gold.

holmen liker dette
  16. Kallingen

Kallingen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    13
  17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Siden det koster 3500 for 100 000 aksjer akkurat nå så gjør det jo lite om aksjen nulles uten at man får solgt først siden mange setter verdien av et gullkort høyere enn det.

Det er derimot ikke sikkert man rekker å få et gullkort i tide. Vær obs på dette:
    Og dette:
    EDIT: Og dette:

18. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    Merk også at det kreves 100 000 aksjer i snitt over siste 12 måneder, som muligens betyr at man må kjøpe ca. det tidobbelte for å være innenfor når aksjene telles opp den 30. november?

19. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Regner med at LH kommer til å tilby statusmatch mot EB. I krav til opptjening ligger egentlig Senator nærmere Diamant, mens frequent flyer ligger nærmest gull. Frequent flyer gir tilgang til business innsjekk og business loungene hos LH, så LH tenker kanskje at det er bedre, noe det strengt tatt er enn SAS sølv. Det blir spennende å se om de tilbyr EB gull mot Senator eller om de bare tilbyr diamant mot Senator. Jeg ville ikke ta sjansen på å slippe diamant før man ser hva LH tilbyr.

20. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Det en bør sjekke i forhold til dem er hvem det er som er mest gavmilde i forhold til å kreditere poeng på dem, for hvis de gir 200% på BIZ, så kan de bli ett enormt smutthull til EBG hvis SAS fortsetter å signere poeng på den måten de har gjort til nå :)

Del denne siden