Jeg kommer til å pendle mellom Stockholm og Oslo en stund framover pga. jobb, ofte må jeg booke billetter på kort varsel. Jeg tipper det blir mellom 3 og 6 turer i måneden. Hvilken strategi ville dere valgt for å få billigst mulige billetter? Kan det lønne seg med "klippe-/månedskort" fra SAS (huske ikke nøyaktig hva slags tilbud de har, men mener det var noe slikt)? Eller flyr jeg for sjeldent til at det lønner seg? Kanskje det er smartere å bare booke det som alltid er billigst, f. eks. Ethiopian? Å booke ARN-OSL-TRD og "miste" flyet til TRD kan også gi billigere pris, men det er kanskje ingen god idé i lengden? Gullstatusen min fra A3 får jeg forlenget omtrent i søvne (tror jeg hadde nok poeng i mars i år eller noe), så status er ikke så relevant. Tror ikke jeg hadde klart å få diamantstatus fra SAS uansett, bortsett fra at den ikke virker spesielt interessant uansett.
Ethiopian tror jeg ville stått over. Styr med passkontroll mm. Hvor planlagt vil hverdagen din være? Hvis du har en viss ide i forkant, så er fleksible billetter ok priset fram til ca. 2,5 uke før. Da får du også Fasttrack. Grensen for når klippekort/årskort gir mening er vel rundt 2 t/r i uken. Fordele er fa uansett mest full fleksibilitet (bookes i C) og ikke så mye pris. Hvis du ikke får lov til å bestille flex/plus så er det verdt å se på American Express Platinum som gir både Fasttrack og bra lounge (Pontus in the air) på Arlanda. Hvis bedriften er pragmatisk så er en strategi å booke masse billigbilletter og ikke bruke alle, men det krever endel jobb av deg og ikke alle bedrifter liker et sånt opplegg. ARN-OSL-TRD kan være litt billigere og er en fin måte å få en «gratis» innenriks reise (stop over i Oslo), men jeg ville ikke styrt med det i stor skala uten å møte opp for å spare en hundrelapp eller to.
Takk for svar. Jeg vet ofte ikke om jeg må fly før det bare er et par dager til avreise (må f. eks. reise i dag, fikk beskjed på tirsdag, og har et møte til på mandag som jeg fikk beskjed om i stad). Det er i utgangspunktet ikke noe problem for meg å kjøpe fleksible billetter på forhånd, men jeg antar at jeg ikke bare kan kjøpe 20 billige billetter et halvt år frem i tid og så endre dem til avreise neste dag uten gebyr? Som sagt, jeg har gullstatus fra før, så fasttrack osv. har jeg uansett. Har også gratis fasttrack via Norwegian Rewards. (Og i verste fall kan man jo kjøpe en fleksbillett som man kansellerer etter sikkerhetskontrollen... ) Men jeg har også et amerikansk Amex Platinum og Priority Pass (inkl. 2 gratis gjester). Jeg får lov til å bestille hva jeg vil siden det er jeg som betaler. Er selvstendig næringsdrivende...
Om det er absolutt billigst mulig du vil ha det og du må booke på kort varsel er det vel bare å kjøpe DY flex litt frem i tid og endre til ønsket dato. 1900,- t/r ca. Gir ikke mye status, men flyr du en del kan du jo få mange kjekke rewards på kjøpet, samt disse limited rewards.
Jeg tenkte mer på kjøpe go/lowfare til forventet tidspunkt, men hvis du ikke har 2,5 ukers horisont i et flertall av tidene så er det ikke mye vits. Det billigste er nok som nevnt å ha mange Norwegian flex booket inn og så endre dem etter behov. DY har dog litt lavere frekvens enn SAS, så noen kompromisser blir det (men du jo supplere med SAS når det er nødvendig).
Oj, kan man bare booke DY et halvt år frem i tid, og endre avreisedato til neste dag gratis? Jeg har allerede omtrent alt man kan ha av rewards hos Norwegian (bortsett fra gratis bagasje som jeg ikke trenger), limited rewards bryr jeg meg ikke om. Det er ikke bare pris jeg bryr meg om. Hvis billetten er 200 kr dyrere, foretrekker jeg definitivt SAS (bl.a. fordi de har priority boarding og jeg hater å stå i kø). Men jeg ser ikke poenget med å betale 3000 kr for SAS når jeg kan reise med DY til 500 kr. Vet noen om SAS corporate kan lønne seg (med klippe-/månedskort)?
Tidmessig er jeg fleksibel. Jeg har et sted å sove begge steder, så jeg kan godt reise kvelden før osv. Noen møter vet jeg selvfølgelig om litt på forhånd, men mye skjer på ganske kort varsel.
Ja, så lenge du kjøper flexbillett slik @OttoL skriver.. Har gjort dette flere ganger selv over til LGW.
Hadde ikke samme strekning men lik problemstilling som deg. Jeg reiser to flights i uken (4 tur retur i mnd). I tillegg opererer ikke DY der men bare WF konkurrerer med SAS. Hos meg bruker vi reisebyrå (pålagt) så hver gang jeg måtte endre så fikk jeg behandlingsgebyr og endringsgebyr på billettene også siden vi er pålagt økonomi. Da jeg satte opp et regnestykke for et travelpass viste det at med 100 flights i året så var det billigere enn snittprisen av de billettene jeg hadde fått frem til det tidpunktet (de var også litt sporadisk bestilt da jeg ikke alltid visste når jeg måtte reise). I tillegg tar det meg nå 5 minutter å booke fly mens jeg før ble sittende et kvarter å snakke med byrået for å få bestilt billetter best mulig. Tilslutt var det også mindre administrasjon for reiseoppgjør. En tilleggsbonus for min del var at jeg fikk Southern Norway som gjorde at alle utenlandsreisene mine får OSL som start og dermed blir billigere når jeg kan fly dit på TPU. Summa summarum: Sett opp regnestykket på et Travelpass. Det kan godt hende at det er bedre for alle.
Det er ingen "bra" løsning på dette problemet. Billigste og mest fleksible løsning er DY flex kjøpt på tilbud. Travelpass med klipp koster ca det samme pr flight som å kjøpe fullflex plusbillett. Travelpass med unlimited må du fly minst 2ganger per uke i Plus flex før det lønner seg. SAS priser sine billetter slik at 1-2 uker før avreise er det bare dyre og svindyre billetter igjen. Om du absolutt vil fly SAS er det en "enklel løsning". Når det er tilbud kjøper du en bråte med SAS Plus (ikke saver) billetter og så avbestiller du de løpende når du ikke trenger de.. Det krever litt logistikk og likviditet, men da har du plusbilletter og mulighet til å flekse. Normalt er jo plus også såpass greit at man kan få en annen flygning samme dag ved å møte opp tidligere i gate. Dog ingen garanti på dette.. Har regnet på dette selv og flyr 1 gang tur-retur i Norge, ingenting annet enn å koste på med økonomibilletter på salg lønner seg, selv om man må bite i det sure eple i ny og ne. (Kan være anderledes til ARN, men mine observasjoner til CPH som jeg har vært en del tilsvare mine observasjoner innenriks).
Takk. Ja, jeg får vel bare kjøre en kombinasjon av masse SAS-Plus-billetter samt Go-billetter kjøpt på salg. Fikk nylig en telefon fra SAS da jeg ikke møtte opp i gaten, tror ikke det er en spesielt god idé å "miste" flyet videre fra OSL/ARN altfor ofte...). Jeg fløy med ET på fredag og skal fly med dem igjen i morgen. Hadde ikke flyet vært omtrent tomt på fredag, hadde det vært fullstendig kaos... Tror de brukte flere minutter for å boarde en enkelt passasjer. Får håpe det bare var et engangstilfelle pga. IT-problemer, ellers er det nok definitivt ingen løsning...
Har undersøkt dette litt nærmere nå. De billigste Plus-billettene koster ca. 2300kr t/r. DY flex koster ca. 1800 kr t/r. ET har ofte billetter til 1200 kr t/r, også om man bestiller få dager før avreise. Generelt må jeg si at det var helt greit å fly ET. Eneste ulempen er at boarding tar litt mer tid og det er litt lenger å gå til gaten. Men jeg har ikke opplevd kø i passkontrollen så langt i alle fall. I og med at jeg har gratis fast track med DY og lounge-tilgang via Amex tror jeg rett og slett at min strategi fremover vil være å booke de billigste billettene jeg finner, med et tak på 1800 kr t/r i form av DY flex. Tror definitivt ikke det er verdt styret med å booke masse Plus-billetter på forhånd og kansellere dem fortløpende. Takk for alle innspill!