Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Det har vært mye fokus på SAS og mulig streik på forumet, men det er også flere andre lønnsoppgjør i Norge (og også i resten av Europa) som kan komme til å påvirke oss som reiser.

    Oppretter denne tråden for å samle opp potensielle streiker og konsekvensene det vil kunne få for oss.
     
    Avixlo, Gribb, Calling and 4 others like this.
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Første mulige streik.

    Det er nå brudd i meklingen mellom Fellesforbundet og NHO Reiseliv:
    https://e24.no/boers-og-finans/i/mr9WAL/brudd-i-meklingen-mellom-fellesforbundet-og-nho-reiseliv

    1250 arbeidstakere i hotell, restaurant og catering kan bli tatt ut i streik fra søndag 24. april dersom man ikke kommer til enighet. Det er i første omgang primært bedrifter i Trøndelag og Vestland. Britannia Hotel i Trondheim vil blant annet bli hardt rammet ved en eventuel streik.
     
    Baldrick and themichael like this.
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Baldrick, themichael, Gribb and 4 others like this.
  4. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke akkurat streik, men kan definitivt påvirke oss som reiser. I Polen har 180 av 205 flygeledere sagt opp i protest. 44 har allerede sluttet, og det er store forsinkelser hver eneste dag i Polen nå. Mange av flygelederene jobber ikke bare på WAW, men også i områdekontrollen som kontrollerer hele luftrommet over Polen, og det vil derfor også påvirke flere flyplasser enn kun WAW. Omrutinger rundt polsk luftrom kan påvirke transittrafikk.
    Fra 1.mai planlegges det kun åpent på WAW fra 09:30-17:00. Det er lagt en plan om å prioritere LOT-flighter, de fleste andre må kansellere…
    Mer info på https://www.reuters.com/business/ae...-due-pay-dispute-says-safety-body-2022-04-22/
    (Disclaimer: Hentet fra naboforum flyprat)
     
    Baldrick, Kristian, kaiarne and 3 others like this.
  5. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis man vil sjekke om det er forsinkelser på gang dit man skal reise, så kan man se på denne linken fra Eurocontrol.
    Velg «Forecast» i menyen til høyre, så ser du situasjon akkurat nå, eller opp til 4 timer frem i tid.
    En mer detaljert beskrivelse av «plan for dagen» med årsaker til forsinkelser, kan du finne her, og så velge «Network plan» oppe til venstre.
     
  6. hege_a

    hege_a Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    tobeornot999 liker dette
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
  8. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Kan bli SAS-streik fra 29.juni
    Det melder NRK.

    Pilotenes fagforening leverte inn plassoppsigelse torsdag. To fagforeninger er involvert, og det går mot mekling og mulig streik fra 29. juni.

    Også svenske og danske piloter levert streikevarsel, skriver danske Extrabladet.
     
  10. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    246
    Bonuspoeng:
    43
    Vil eventuell SAS-streik gå utover alle flygninger på samme måte eller vil f.eks flygninger som flys av Cityjet (og eller de nye datterselskapene) sannsynligvis være unntatt?
     
  11. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    154
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har en reise med SAS og Air Canada i sommer der første leg er med SAS til Zurich. Dersom denne kanselleres som følge av streik, mister jeg da resten av billetten (type det som skjer når man ikke møter opp), eller kan jeg bruke en annen, frittstående billett til Zurich og hoppe på resten av legsene derfra?
     
  12. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    727
    Bonuspoeng:
    93
    Du har fortsatt gyldig billett med SAS, så dem plikter jo å få deg frem hvis dem ikke bestemmer seg for å kansellere hele turen og heller kompensere deg etter gjeldende regler. Er derfor SAS er lite glad for streikvarsel nå. Blir svindyrt for dem hvis det blir pilotstreik
     
  13. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Skikkelig helvete det. SAS sier at Streieken vil knuse sellskapet for godt... Og å sende folk på ferie med andre selskap vil koste ekstra penger som de ikke har. Er jeg pessimist kan jeg allerede finne meg en annen tur enn Calgary som jeg har Bonusticket til... Kanskje med Norwegian eller Flyr noen sted...
     
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Får bestille noen bonusturer i sommer med SAS og fiske etter penger. En kan jo tjene gode penger på EU regelverket i begynnelsen av juli ser jeg :rolleyes:
     
    The_Dude liker dette
  15. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan bli booket om med SWISS/lufthansa/Austrian ned til ZRH.
     
    TElg78 liker dette
  16. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Smått utrolig at dette er det første du tenker på når et selskap som ligger med brukket rygg får ytterligere utfordringer, for ikke å snakke om hvordan dette kan påvirke ferien til utallige reisende.
     
    Kalsnes, ejoa, Eddie47 and 14 others like this.
  17. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,669
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har en tur booket med SAS Connect fra OSL til LHR i sommer. Etter det jeg har lest så vil ikke disse flygningene være en del av streiken?
     
  18. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    246
    Bonuspoeng:
    43
    Skal selvfølgelig reise nedover i Europa akkurat 29.jun og sitter og teller på knappene i.f.t hvorvidt det kan være taktisk smart å bytte billettene over til flighter som opereres av CityJet eller SAS Link, men ref. tidligere spørsmål så aner jeg ikke om det vil hjelpe meg noe. Jeg antar jo derimot at det kanskje ikke vil være der pilotene streiker, all de selskapene er en del av stridens kjerne. Jeg har fleksibel billett, men SAS som operatør på en leg begge veier, så kanskje det er verdt å bytte flighter for å sikre seg mer selv om det vil koste mer.

    Noen som husker bedre enn meg og som kan erindre om SAS opp mot en varslet streik har myknet opp på endring-/avbestillingsregler slik at man f.eks kan melde seg til å fly dagen før eller til andre tider i forkant?
     
  19. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    246
    Bonuspoeng:
    43
    Hvor har du lest det? Litt det samme som jeg lurer på...
     
  20. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    1,735
    Bonuspoeng:
    113
    SAS hadde vel 8.5mrd i cash ved forrige kvartalstall, så de har sånn sett pengene til å levere, så langt det er plass andre steder.
     

Del denne siden