Strengere innreise til USA- også for nordmenn

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 11. des 2015.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    USA har vedtatt innskjerpinger i visa waiver programmet. Det mest relevante for nordmenn gjelder de om har vært i Sudan, Syria, Iran eller Irak siste 5 år før innreise. Da må det søkes visum på vanlig måte.

    Noen som har klart å finne ut når dette implementeres?

    Erfaringer med ventetid, saksbehandling og pris ved ambassaden i Oslo?
     
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Å, faen! Da dropper jeg kanskje Teheran-turen jeg hadde planlagt i 2016.
     
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Trikset er jo evt å ha eget pass for dette, samt krysse på landgrenser, eller med lokale flyselskaper. Men man skal åpenbart vite hva man gjør om man lyver til bigbrother. Akkurat som den andre hasjrøykertråden her.

    US amb sidene nevner ca 10 dager fra intervju + et fett gebyr. Vet ikke hvor lenge man må vente på intervju.

    Hovedspørsmålet er egentlig når dette implementeres? Noen som er flinkere enn meg på google?
     
  4. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Trodde ikke det var lov å ha og bruke to pass?
     
  5. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Tja. Det er etter sigende mulig om man kan dokumentere et behov for dette. Hva som skal til er jeg imidlertid litt usikker på.
     
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Det er det som gjør juss morsomt! Unntakene.

    Ja du trenger en grunn, men så er det opptil politidistriktene å bestemme dokumentasjonkravene.

    Du kan trenge to pass i jobbsammenheng pga mye reiser og noen land holder passet ditt mens du venter på visum.Eller fordi du skal besøke land som har sikkerhetspolitiske utfordringer, typisk Israel og en den andre gale land.

    Jeg brukte sist sistnevnte grunn, men Bærum krevde kopi av flybilletter. Ettersom jeg skulle kjøre gjorde jeg det enklere og fylte ut en egenerklæring i Oslo.

    Disse ekstrapassene er kun gyldige i to år.
     
  7. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det jo meget mulig at jeg kan skaffe meg et ekstrapass før jeg turer avgårde til Iran. Takk for info!
     
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Man venter på at Senatet skal behandle det. Ingen dato satt, men vil nok skje snart.
     
    SASlovah4evah and milehigh like this.
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Et spørsmål kan også være i hvilken grad enkelte immigrasjonsagenter- som har stor makt- forskutterer dette. Spesielt om man har stempler. Jeg ville iallfall skaffet nytt/ekstra pass kjapt om jeg hadde slike stempler og skulle dit med det første.
     
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Vet du noe om normal ventetid der?
     
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Aner ikke. Men sjekk nettsiden til ambassaden. Kan være de har en indikasjjon der.
     
  12. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Du får skrike ut om du ønsker selskap på turen til Iran :)
     
  13. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Det hadde vært veldig hyggelig! Det må ikke gå i glemmeboka :) Min far vurderer også å bli med, men det er ikke helt sikkert at han gjør det.
     
  14. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Så absolutt :) du får si i fra hvis det blir aktuelt :)
     
  15. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Har kjørt bil gjennom landet et par ganger. Siste gang ble det t/r da vi ikke kom inn i Turkmenistan. Kan uansett anbefales på det varmeste.
     
    SASDC8 and MadsVaHa like this.
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Spesielt morsomt er jo dette for et sekssifret antall mennesker fra land som har visa waiver program som har vært i disse landene som et ledd i USA støttet NATO oppdrag. Dette inkluderer noen tusen nordmenn også. Mulig tallet er en del mindre med tanke på 5 års fristen.
     
  17. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ganske lite hokus pokus å få et duplikat pass. Som andre her er inne på er blant annet nærinsvirkomhet som krever ekstra pass grunnlag nok, jeg har i skrivende stund 3 aktive pass selv. For eksempel har enkelte land og grisgrente strøk to ukers behandlingstid for å få innvilget visum, dersom du må reise utlands under behandlingstiden må du jo enkelt og greit ha et ekstra pass. På Grønland Politistasjon har det holdt med dokumentasjon fra kunde/oppdragsgiver som forklarer overlappende reisevirksomhet. Men jeg har og fått innvilget duplikat pass bare ved hjelp av snakketøyet.

    Anyways, med duplikat eller ikke: Jeg hadde hvertflatt glatt byttet fem års "innreisenekt" til USA mot en tur til Tehran ;)
     
    milehigh liker dette
  18. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Takk til svg flyer som sendte meg flg (som han ikke kunne poste selv da man ikke kan poste linker uten en viss fartstid her for å hindre span)

    Skal forklare deg kort hvordan det fungerer med visum til USA om du ikke har gjort det før.

    1. Du må fylle et søknadskjema på denne linken her:

    https://ceac.state.gov/genniv/


    (DS-160 form) gjelder i 90 dager og går under navnet B1/B2 som turist visum.

    (Et passbilde må lastes inn i dette skjemaet som skal fylles ut, og det må være i farger slikt som i passet).

    Denne tar tid, og ALT må være korrekt når du fyller ut dette! Gjør du noe feil her inne og reiser inn til ambassaden med det du fylte ut og de finner "noe" ukorrekt blir du nektet visum. Og da må du gjøre alt på nytt. Men for at du ikke blir forvirret av alt så kan du gå til denne linken:

    http://www.ustraveldocs.com/no/no-niv-visaapply.asp


    Les den nøye til punkt og prikke og alt vil gå bra!

    2. Når du har fylt ut denne (DS-160 form) vil du komme til siste side der du må betale et beløp. Beløpet er 1000NOK og kan betales direkte via nettbank. Det kommer da opp en ny side med beløpet du har betalt (altså kvitteringen) og denne tar du med til intervjuet du skal ha på ambassaden. Du vil også få et nummer med tall og bokstaver på denne kvitteringen, den skal du bruke til å bestille time i ambassaden. Se punkt 3.

    3. Når du har betalt går du til siden der du skal avtale time på ambassaden. Her trenger du 3 ting.

    - 1. Pass nummert ditt

    -2. Koden som står på kvitteringen du betalte for (DS-160 formen).

    -3. Når du starter å fylle ut (DS-160 formen) vil du også få et registreringsnummer som du må ta vare på. Siden det tar 2-3 timer å fylle ut alt så kan det hende du blir lei av å skrive så mye på en gang. Derfor kan du logge deg av, ta en liten pause, får så å logge deg inn igjen og fortsette der du stoppet opp. Linken til siden der du skal booke dag og tid når du skal møte i ambassaden vil komme opp etter at du har betalt (DS- 160 formen). Om ikke, gå til denne siden:


    https://cgifederal.secure.force.com/?language=English&country=Norway


    Når du kommer inn her på denne siden så se til venstre i margen, der vil du se dette:

    Click on Schedule Appointment on the left-hand side menu.

    Her trykker du, og bestiller den dagen det passer deg og hvilken tid. (Min anbefaling, ta første time på morgenen hvis mulig). Det er alltid fullt og ting tar tid bare så du er klar over det. Når du får bestilt time hos dem er usikkert, er det høysesong mai-juni, tar det lang tid med mindre det er noe som haster på liv og død som skal prioriteres (finnes egen link for det når du avtaler time), men om du bestiller time nå i januar eller februar, så tenker jeg at du vil finne masse ledig. Så mitt tips, fyll ferdig DS-160 formen og gå direkte til bestilling av møte med dem.

    4. Når du har bestilt alt, reiser du bare inn og bare ta med deg det nødvendige. Om mulig, ikke ta med mobil, Laptop, mp3 eller noe som helst som er elektronisk. Når du kommer til ambassaden går du gjennom en sikkerhetskontroll slik vi finner på alle flyplasser, der legger du igjen alle ting igjen som du ikke trenger inne i ambassaden og får dem igjen når du går derfra. Det eneste du tar med deg inn er passet ditt, kopien av kvitteringen, DS-160 kopien, 2-3 passbilder, konvolutt med frimerke som de skal ha sånn at de kan sende deg passet ditt tilbake.

    Når du er inne trekker du en lapp og setter deg ned og venter på din tur. Du blir ropt opp etter nummer, snakker med en konsulent fra ambassaden og her forklarer du han hvorfor du søker visumet. Som regel går det fort ca. 15 min, han/hun fyller ut det som skal til og de tar passet ditt til behandling der visumet blir limt inn i passet på en av sidene.

    Behandlingstiden kan variere alt fra 4 uker-8uker, og opp til 6 måneder. Kan også være lengre men da kan det være noe spesielt som også skal ordnes, f.eks at de tar en sikkerhetsklarering av deg i USA. (En vanlig prosedyre).

    Etter samtalen er det bare å takke for samtalen inne hos dem å gå. Cirka etter 6-8 uker kommer passet hjem til adressen din med visumet og du kan bestille flybillettene.

    Til slutt et tips til alle som leser dette her. Fyll ut alt ærlig i (DS-160 formen), ikke skriv noe som ikke er sant, dette kan skape problemer senere om de visser seg at noe ikke stemmer, spesielt ved ankomst i USA. Vær hyggelig på intervjuet, dem er vertfall hyggelige og hjelpsomme. Dette er en krevende prosedyre som tar tid, derfor ha tålmodighet med alt.

    Om noen andre spørsmål, skriv gjerne til meg.

    SVG_FLYER
     
    SASDC8, mhsalv, RoadKing and 2 others like this.
  19. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Djises for en prosedyre...
     
    RemiWM liker dette
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Terroristene har jo nesten vunnet når det blir så pes å reise.
    Måtte ha ny esta i høst og det er jo blitt ekstremt mye mere å fylle ut. Skulle blant annet ha navn på begge foreldre.
     
    milehigh liker dette

Del denne siden