Strengere kontroll på OSL/Avinor?

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av Ida, 24. sept 2015.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gikk gjennom fast track slusa i går, for første gang på 1 mnd. Jeg har gått gjennom der minst ørti tusen gang (okei, kanskje 200gang?) de siste 3-4 årene og har alltid hatt med meg min roll-on deo i håndbaggasjen uten at noen reagerte på det. Orker aldri ta den ut og putte i en pose. Denne går umerket hen gjennom security både på OSL og alle andre sikkerhetskontroller (TOS - samme dagen var den problemfri gjennom ARN security). Men i går, skjedde altså det store. De mente jeg hadde noe flytende i sekken. Tok meg til siden etter scan og spurte. Ja, har en deo, sier jeg. Så måtte jeg putte den alene i en plastikkpose jeg fikk hos de, før jeg fikk gå (herregud så teit, men jeg ville ikke være han siv.øk.dusten fra aftenposten så jeg sa ikke noe).

Har andre opplevd dette? Jeg ble veldig overrasket, for deoen har gått gjennom i Dubai, Canada, Skagen, Longyear, Los Angeles og har vært fast inventar ARNOSLTOS i flere år nå. Er det slutt på latskapen min? Har de økt kontrasten på OSL? :p

2. elgaaen

elgaaen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    136
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg fløy med samme pose 4 mandager på rad en måned, og på den siste Mandagen fikk jeg beskjed om at posen var for stor. I tillegg var jeg bak to par med utenlandske turister som skulle dblsjekke kofferter osv.. Tok mye tid og når jeg fikk svar at jeg hadde venter i 5-10 min fordi posen var for stor så må jeg innrømme at jeg ble litt kvass i tonen.. (Var ikke en OSL pose, men det var 1 deodorant, en liten tannkrem og en hårpaste så ganske oversiktlig uansett)
    Så svaret er: Nei de er egentlig fortsatt like slappe, men noen ganger møter du en som er ny på jobben og de er bare litt for flinke!

3. Helikopter

Helikopter Senior Medlem

Likes mottatt:
    252
    Bonuspoeng:
    63
    Regelen er at alt flytende skal ut, sånn har det vært lenge. Men en del kontrollører bruker skjønn og velger sine kamper med omhu.

4. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Alt flytende eller smørbart skal ut, så deoen hører hjemme i pose. Opplever at dagsformen til vekterne avgjør hvor strengt de håndhever reglene.

Kunne nesten satt opp odds for hvor slappe evt. strenge de er hver dag :p

5. henrikvd

henrikvd Medlem

Likes mottatt:
    46
    Bonuspoeng:
    18
    Da jeg tok FT på OSL tidligere i september swab-testet de sekken min. Har aldri opplevd det i Norge før. Er det noe de har begynt med permanent eller er det er prøveprosjekt?

6. Jameson

Jameson Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    Er også innført at alt kamera utstyr skal ut av sine vesker. Kun OSL og FRA hvor det skjer hver gang nå

7. Misterix

Misterix Senior Medlem

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har merket noe til ekstra kontroll? Tenker da spesielt på dop testing... Før ble jeg aldri stoppet for noe som helst, har aldri kommet noen ulyder før når jeg har gått igjennom men på 3 av mine 4 siste reiser har jeg blitt stoppet. Da peip det uten grunn og dem ville ta dop test av hender osv. 2 ganger på OSL og 1 på TOS. Egentlig litt plagsomt da jeg bare for å slippe og bli stoppet aldri reiser med f. eks belte (da også selvfølgelig for å spare tid og jeg er alltid 100% klar når jeg først bipper igjennom inn til Fast Track).

8. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Doptest i sikkerhetskontrollen, du kødder nå?

Men det forklarer hvorfor kontrolløren dro håndbagasjen min til side og åpna et tomt rom, for å gå gjennom med noe bomullsgreier. Han oppga ikke noe grunn, men bare åpna den.

Misterix liker dette
  9. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    1,585
    Bonuspoeng:
    93
    Er nok rester av eksplosiver de "swab'er" for, ikke dop

10. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Skriver swabbing opp i listen over meningsløse ting i sikkerhetskontrollen som jeg bare må finne meg i, får ta det med et smil neste gang.

Prøver å ikke bli som de mest hardbanka amerikanerne som kjører på med "Am I being detained, or can I go now?".

11. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,221
    Bonuspoeng:
    113
    Det er for å sjekke etter rester av eksplosiver, og det er et langt mer relevant og nyttig søk enn etter deo og jodlevann. Imidlertid gir visse makeup-typer utslag, men det plager ikke oss gutta så mye.

12. Brunello

Brunello A heart's a heavy burden

Likes mottatt:
    625
    Bonuspoeng:
    93
    Var det ikke så at geitost hadde samme tetthet som C4?

Adrian E liker dette
  13. Shanker

Shanker Medlem

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Dette erstatter håndsøk ved tilfeldig kontroll. Har vært gjeldende siden 1. september

http://oslomedia.avinor.no/news/inn...i-sikkerhetskontrollen-fra-1-september-126627

Misterix liker dette
  14. view

view Senior Medlem

Likes mottatt:
    720
    Bonuspoeng:
    93
    Trolig langt flere som hadde blitt nervøse om OSL hadde innført dop-testing enn swab testen (for eksplosiver) som de har begynt med :p

Ble forøvrig plukket ut til denne testen 2 ganger sist uke, synes den er VELDIG mye greiere enn tilfeldig klåing av personalet.

15. RemiWM

RemiWM EBS

Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
  16. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,221
    Bonuspoeng:
    113
    Har aldri hatt problemer med geitost, så det tror jeg ikke. Men engelsk pudding er en sikker hit i julerushet .....

17. Helikopter

Helikopter Senior Medlem

Likes mottatt:
    252
    Bonuspoeng:
    63
    Mye rart som kan ha samme tetthet. Derfor man kan sniffe baggen fort for å få 100% klarhet om hva det faktisk er.

18. shyneno

shyneno Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    jeg ble "swabbet" i starten av august... som flere sier er det eksplosiver og ikke dop de leter etter ;)

19. elgaaen

elgaaen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    136
    Bonuspoeng:
    43
    Det har skjedd meg på OSL også, regne Sydney Boarder controll tv programmet!! Det er ikke like kult i USA når de doptester hendene dine etter å ha gått gjennom hele EWR.. Blir nervøs for alt man har vært nær på veien!

Misterix liker dette

Del denne siden