VG melder i dag om at passkontrollen inn og ut av Schengen skal skjerpes, nå skal alle pass sjekkes opp mot EU registeret. Med så mye trøbbel det har vært i passkontrollen på OSL i perioder, hvordan tror dere dette vil slå ut? Jeg tenker at det ikke burde ta så mye ekstra tid med en skanning av passet utover en manuell sjekk, men mulig jeg tar feil?
Forskjellen er nok at passet skal trekkes igjennom skanneren ved inn- og utreise. Det har man tidligere ikke gjort.
Når vi først har en passkontroll, så er det bra at denne endelig skal gjøres skikkelig og faktisk bruke data vi har tilgjengelig. Krysser fingrene for at de automatiserer dette på samme måte som de har gjort på Kastrup, så kan politiressursene på Gardermoen brukes bedre.
Hadde vært knall om *A fikk på plass Gold Track Passkontroll på både avgang og ankomst noe dem har startet med på div andre flyplasser.
Gardermoen fikk vel ny passkontroll i går? Mange nye boder, så da går det vel ikke tregere selv med scanning av passet..
Hvordan skal de løse dette rent praktisk, hvis det innebærer adgangs-/ankomstkontroll, ikke bare sjekk ved boarding? Ikke si de må begynne å bygge om den nye terminalen ... ?
Samme som i dag, bare at de trekker passet igjennom en passleser slik de gjør i mange andre land, istenenfor bare å se på bildet.
Beklager, jeg misforsto hele opplegget. Jeg leste så raskt at jeg trodde de skulle begynne med sjekke pass internt i Schengen. Hvis det bare er å oppgradere dagens passkontroll er det ikke noe problem. Rart de ikke har gjort det før, spør dere meg ...
Med fin skrift nederst står det at dette gjelder alle Schengenoverganger UNNTATT Galemoen. Der kan man ikke innføre dette konsekvent da det vil bli kaos i rushtiden. "Business as usual" med andre ord
Reiste fra Gardermoen til London nå i ettermiddag og køen i passkontrollen var lengre enn jeg har sett den siden i fjor sommer... skal sies at turkish skulle til Istanbul og Norwegian til Boston i løpet av den nærmeste timen, men likevel... fine nye boder for kontrollørene, men bare 1 sluse oppe for ikke EU og alle måtte stå i den samme køen, som strakk seg langt ut i terminalen, før man kunne komme dit hvor køen delte seg. Ikke imponert. Men virket som om de brukte mer tid enn før på passene allerede selv om saken sier Gardermoen er unntatt...
Fy faen, fy fy faen som Hkeem sier. Passkontrollen i dag kl. 17 startet ved gate E8. Useriøst lang, så frykter forsinkelser ut herfra i kveld.
Lange feriekøer på OSL gir fin mulighet for InsideFlyer å lage rapport fra: avinor.no/flyplass/oslo/vip-terminal
Passkontrollen på OSL er en skam! Legg heller turen via f. eks CPH. Der er det hvert fall stort sett mere enn en klovn på jobb!