Surface Pro 3! Kanon!

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Jørgen, 21. aug 2015.

  1. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    For å fortsette den tekniske diskusjonen her fremfor i god morgen-tråden :) Viktig at @Fnate og @tommy777 får hodet ut av ræ** og ser hva de går glipp av :D

    Surface Pro 3 rocker båten fordi:
    - Mye kraft og mye lagringsplass. Kan utvides med microSD-kort!!
    - Lett nok til å bli brukt som tablet, samtidig som den er strålende som laptop
    - Fantastisk tastatur
    - PC-mus som gjør at den gruser iPad og andre konkurrenter på alt presisjonsarbeid, feks bilderedigering.
    - Rå skjerm
    - MYE enklere å overføre filmer (og alle andre filer), som igjen gjør at du lynkjapt kan fikse multimedieinnhold til flyturen.
    - God batterikapasitet, som har blitt enda bedre med Win10!

    Jeg er Apple-nerd til vanlig, men når det kommer til tablet/laptop er MS3 Pro helt sjef!

    Negative ting? Jada..
    - Batteritiden kunne vært enda bedre
    - Ikke mulig å lade via USB
    - Savner apper fra AppStore
     
    Last edited: 25. aug 2015
    Fnate, kiev, PlusGo and 2 others like this.
  2. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Forhåndsbestilte i7-versjonen når den kom i fjor sommer/høst, og er fortsatt strålende fornøyd. SP3 anbefales!

    Jeg henger ikke helt med på de negative tingene, du nevner batteritid både som negativ og positiv? USB kan du naturligvis ikke lade en datamaskin gjennom USB. Suface 3 kan du derimot gjøre det med, om du ønsker noe litt nærmere nettbrett.
     
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Batteritiden er god til å være en PC. Men langt fra best i klassen for å være et nettbrett! Og lading via USB kan være viktig all den tid mange fly tilbyr USB-lading ombord, mens kun enkelte også har "vanlig stikkontakt".. :)
     
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,211
    Likes mottatt:
    4,276
    Bonuspoeng:
    113
    Så eng, så enig.
    Og legge til et par andre ting:
    - En helt fantastisk penn som gjør at man er uavhengig av whiteboard for interaktive presentasjoner. Bare bruke projektor og tegne i vei til forsamlingen
    - USB ladeutgang på poweret, slik at man får ladet sine Apple-ting uten å dra med Apple-power.
    (Disclosure: ja, jeg bruker iFøn og iPædd i tillegg der disse har best formfaktor og apps til et gitt bruksområde)
    Ulempe:
    Selskapet nekter å legge den inn på domenet, så må bruke BYOD-tilgang noe som kan være hassle. Men det gjelder alt som ikke er en Lenovo levert og tanket opp av IT.
     
    Jørgen liker dette
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Sånn for å være litt seriøs (jeg vet det ikke kler meg)... Det er nok et veldig bra arbeidsverktøy.

    Hvis du skal kverne Excel og gjøre fornuftig arbeid med Outlook når du reiser så er jo en iPad eller Samsung Tab helt utelukket. Jeg reiser med en Macbook Air, som er mer sammenlignbar, og selv der fungerer Officepakken rimelig dårlig. iOS er rett og slett ikke et bra verktøy for kontorarbeid.

    Så jeg har stasjonære PC'er på hjemmekontoret og bortekontoret.

    Mobilt bruker jeg Mac, da jeg vil ha en litt universell plattform som er behagelig å skrive (MYE) på. Der er et Macbook air tastatur bedre enn Surface (syns jeg). Mac er også smudere på synkronisering av bilder og multimediainnhold. Den er også usedvanlig rask i oppstart. Men ikke minst så er den holdbar. Min er 4 år gammel og den fungerer like forbaska bra fremdeles. Den er 99% like rask, og den ser nesten ny ut. Prøv det med et Windows basert produkt. Etter 2 år er det søppel.

    Hadde jeg vært tallknuser på tur, eller var opptatt av spill hadde jeg nok også valgt Surface.

    iPad'en min... var entusiastisk til den en stund. Men helt ærlig, er det et ubrukelig produktsegment synes jeg. Det eneste jeg bruker den (og en Samsung Tab) til er som fjernkontroll for NAS.

    Det var den seriøse siden fra meg. Jeg er ikke ekspert, men en flittig bruker. Og jeg pleier å kjøpe ALT som kommer, og leker med det. Først og fremst fordi det er viktig i jobben min å henge med på hva folk vil bruke.

    Men de fleste av greien ender raskt i skuffen. Som f.eks Apple Watch... Selv om den også er relativt kul som fjernkontroll.
     
    Flemming Poulsen, kiev and Jørgen like this.
  6. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Enig i stort sett alt du skriver fnatesen :)

    Mac'en har nok enda bedre tastatur ja, men elsker muligheten til å fjerne det på Surface!

    Surface har også en rimelig bra oppstartstid. Tar aldri mer enn 20 sekunder fra avslått til klar!

    Noe jeg også setter veldig pris på på Surface er den trinnløse støtten som gjør at du kan vinkel den akkurat som du vil! Det er smud!

    Når det kommer til å fungere etter 4 år har du nok et poeng. Håper Win10 er bedre enn tidligere produkter fra Microsoft :eek::confused:
     
  7. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Og bare sånn til info @Jørgen hvorfor du opplever bedre batteritid på Win10 kontra Win8.1:
    Den ene USB-porten dro strøm hele tiden selv om det ikke var tilkoblet noe på den. Det er fikset i ny Windows.
     
    Jørgen and kiev like this.
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har satset på heller å ha to separate devices, en kun for jobb, en for surfing. Det er mange grunner til det

    -- Jeg ønsker ett skikkelig integrert tastatur, mus og skjerm når jeg jobber. Jeg har ikke ett eneste spill på laptopen min, ferdig med det. Den brukes utelukkende til jobb og surfing.
    -- Det er en masse ting en tablet ikke kan gjøre som en laptop kan, det har mest med størrelsen på tastaturet og skjermen å gjøre, men også docking etc.
    -- Tablet er genialt, en viktig oppfinnelse. For meg er det suverent viktigste størrelsen. De første generasjonen iPad var alt for tung til den bruken tablet er så genialt til. Jeg kan holde en iPad i timesvis uten å bli sliten i armen. Det er den letteste tableten som finnes der ute.
    -- Min laptop har 12 timers batterikapasitet, tableten har omtrent det samme. Er man masse på veien, er det utrolig kjekt at moroa ikke går ut over jobbkritiske ting, akkurat som med telefonen. Jeg har ikke musikk på mobilen, men heller en iPod på 128 gig så jeg ikke bruker mobilens batteri til lek siden jeg er i telefonen i timesvis hver dag.

    Så derfor fungerer ikke en hybrid for mitt bruk. Jeg må ha en annen device med meg uansett, derfor en Macbook Air og en iPad Air2
     
    Last edited: 24. aug 2015
    kiev and Jørgen like this.
  9. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,211
    Likes mottatt:
    4,276
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel forsåvidt enig i det meste du skriver, og praktiserer verden nokså likt med noen unntak.
    Kjører også iPadAir2 pga vekt/format til bakoverlent hjemmebruk. Dette skrives f.eks på iPad ute i haven (21 grader og glitrende sommerkveld her i Trondheim nå...). Har også alt av spill på den: WordFeud og Candy Crush :oops:
    Men liker den ikke til noesomhelst seriøst arbeid, og ei heller medieavspilling.
    Til musikk har jeg fylt opp en iPhone 6 128GB med tapsfrie filer, og det funker bra både hjemme og på tur.
    Til filmtitting fyller jeg opp et 64GB minnekort på SP3, så jeg har ikke noe privatrelatert på selve SSD'en. Fantastisk mediemaskin forøvrig - tar alt av filmformat uten spor av hakking, og der sliter iPad kraftig.
    Til jobbing på hjemmekontor har jeg SP3 docking med storskjerm, tastatur osv, og tilsvarende oppsett på kontoret her i byen. Når den er docket er SP3 absolutt lik enhver annen nyere kjapp PC.
    På reise varierer det om jeg drar med iPad eller kun SP3. Synes SP3 virker ca like tung som den tyngste iPadden (har hatt alle generasjonene :oops:), så det er egentlig ikke noe problem, men siste iPad er dog halve vekten, og det har mye å si for bakoverlent bruk.
    Har også noe Nexus-greier for å vite hvordan Android-verden er. Foretrekker klart Apple og Microsoft.
     
    Kjakan liker dette
  10. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Larata liker dette
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,211
    Likes mottatt:
    4,276
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jo, men interessant artikkel likevel. Spesielt religionskrigen i kommentarfeltet. Helt utrolig hvordan folk klarer å henge seg opp i slike ting som operativsystem istedet for å konsentrere seg om alvorligere sider i livet. Som for eksempel bonusprogram :cool:
     
    Kjakan liker dette

Del denne siden