Svalbard NOW

Tråd i 'Reisemål' startet av Fnate, 23. mai 2015.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Legger til: fant dagsturer med båt til Barentsburg og Pyramiden, begge til 1700. Hvem velger man?
     
  2. tafta

    tafta Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Pyramiden var betre tidlegare. Då var dei forlatte bygga opne og du kunne ta deg ein spasertur inne. No er det berre ute pluss den gjenopna Posten/restauranten. Men veldig spesiell plass for det.

    Barentsburg er eit levande samfunn, men du finn ikkje så veldig mykje meir der enn Pyramiden.

    Er litt same, same, but different for min del dei to plassane. Båtturen til Pyramiden kan kanskje vere meir naturskjønn enn ut til Barentsburg...
     
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker. Vel, de hadde kun Barentsburg tilgjengelig, så da var valget enkelt ;)

    10 timer, innom en isbre på veien, minus 4 meldt. Kan bli bra ;)
     
    LN-FHU and Shyneno like this.
  4. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Har tenkt meg en tur til Svalbard i Februar så hadde vært fint med en liten rapport hvordan det gikk, eventuelt andre ting du fant som var verdt det.
     
    tommy777 liker dette
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Skal bli.

    Kostet som sagt 1700 for 10 timer, inkludert varm lunch og oppslukt/avlevering hotell. Siden dette er en 10 timers båttur, er vel ikke det så gærnt. Kommer tilbake sent neste uke med bilder mm
     
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183

    Står 2-3 timer hver vei, tipper 10 timer inkluderer henting på hotellet, lunch og tassing i Barentsburg

    http://www.spitsbergentravel.com/start/Adventures/Summer-Excursions/boat-barentsburg1/
     
  7. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Svalbard Snøscooterutleie, guide og et skikkelig beltedyr.. Da går 10-12 timer i isødet fort..
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    På tide å ta opp denne igjen da jeg har booket tur til Svalbard i mars med familien. Vi har ca 3 døgn til rådighet og jeg har lyst til å få med meg en scootertur og noe hundesledekjøring. En dag til hver, eller bør vi prøve oss på en overnattingstur med scooter? Hva bør en få med seg? Pyramiden? Barentsburg? Isfjorden Radio?
     
  9. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    346
    Bonuspoeng:
    63
    Barentsburg er klart innafor. I normal tempo tar det ca 1-1,5 time hver vei, med mindre man er på arrangert tur og du må vente på de andre turistene fordi de putrer av gårde i sneglefart…

    Pyramiden og Isfjord Radio er lenger unna. Husker ikke hvor lang tid det tok til Isfjord Radio, men ved gode forhold bør det vel ikke ta mer enn 2-2,5 timer via Barentsburg, litt kortere hvis man dropper Barentsburg og kjører via Synndalen og Grønndalen. Problemet med Isfjord Radio er at det er trangt et par steder og der kan det være dårlig fremkommelighet. Satt selv fast to steder mellom Grønndalen og Isfjord Radio sist. Men guidene bør ha oversikt over hvordan fremkommeligheten er.

    Pyramiden er enda lenger unna, og hvis Tempelfjorden(Sassenfjorden?) ikke er frosset igjen, blir det fort en mye lenger tur. Har vært i Pyramiden en gang og da var det is over Tempelfjorden og vi raste over på få minutter og kjørte Gipsdalen videre. Men turen tok likevel ca 3 timer hver vei. Det var litt skremmende å se hvor fort forholdene skifter. Da vi kjørte over isen var det solid is så langt vi kunne se, da vi var på ny tur og passerte fjorden to dager senere var den isfri…

    En annen grei tur er Fredheim og «båten i isen», hvis den fortsatt er der. Det er en fin tur, ca en time hver vei.
     
    geddi, Are and Upsaker like this.
  10. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Svalbard er best å besøke i vinterhalvåret og aller helst om du har kjentfolk der med snøskuter. Tur til von Post-breen, Pyramiden og Barentsburg er å anbefale om mulig på denne tiden.
     
    Upsaker liker dette
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Ser på en scootertur til Barentsburg og en dag med hundeslede, men noen tips til hvor vi kan spise og drikke godt?
     
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Funktionærmessen også?
     
  13. JorgenBL

    JorgenBL EBD

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Svalbard ER magisk bare for å være der litt, det er en helt egen stemning. Jeg vil også slå et slag for å få deg et bedre måltid.

    Huset har blitt foreslått flere ganger her oppe, og restauranten i Spitsbergen Hotell er også meget bra, kalles "Funken" som jeg tror står for Funktionærmessen.
     
    Upsaker liker dette
  14. terjewa

    terjewa Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Det er ikke noe båten i isen iår og med tempraturen vi har, ser det dårlig ut med is i alle fjorder nå.
    I år har det startet opp en ny destinasjon da, det er å reise til gruvebyen Sveagruva, hvor det er mulig å bli med inn i gruva. www sveasvalbard no
    Ellers anbefaler jeg Huset og Gruvelageret som fine spisesteder. Skal man ha mer vanlig mat er Kroa, Coal miners, Barentz.
    For mer utfyllende informasjon om turene og hva som er de dagene du er her vil jeg anbefale at du går til hjemmesiden til visitsvalbard for å se hva som er tilgjengelig.
     
    afirm, Upsaker and Henrik like this.
  15. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Funken er bra hvis du går i restauranten som serverer 1-7 retters meny og ikke i baren

    Evt. også Coal Miners Cabin hvor temaet er grillet mat, MEN de har ikke fries, kun bakt potet, som kan være dealbreaker når du er litt fysen..
     
    Upsaker liker dette
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for tips! Jeg mener jegbegynner å få god kontroll på hva som rører seg der oppe, men ingenting slår personlige erfaringer fra våre medreisende på dette forumet og ikke minst fastboende som jeg antar du er :)
     
    terjewa liker dette
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Ser at mange foreslår Kroa midt i Longyearbyen. Gruvelageret i Sverdrupbyen (sorry hvis det er nevnt allerede) er også bra. Der har jeg ikke spist selv, men jeg har fått servert mat laget av innehaveren og det var slett ikke ueffent :)

    Du finner sikkert god mat i Barentsburg også. I alle fall kunne hotellet i Pyramiden stille med super mat nå i sommmer :)
     
    Upsaker liker dette
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Bookingfingern står i høyspenn og nå prøver jeg å bestemme meg for scootertur til Barentsburg, Pyramiden eller Østkysten. @Ida anbefalte Pyramiden over Barentsburg tidligere her, men de andre turene har også sine fordeler.
    • Barentsburg: litt billigere og en smakebit av Russland
    • Pyramiden: lengst tur, russisk lunsj på Hotel Tulipan
    • Østkysten: størst sjanse for å se isbjørn
    Noen som vil anbefale noen av de?
     
  19. stensth

    stensth Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Vært i Barenstburg og syntes ikke det var noe spesiellt, men det kanskje har mer med å gjør at vi var på vei for å se valross, men blei kansellert pga storm ute og vi skulle brukt 10-12 timer i ribb ut uten mulighet å kunne gå i land. Så for meg som er hobby naturfotograf så blei det en nedtur og svinge innom Barentsburg. Så stod på terassen oven brygga og tok time-lapse istedenfor å bli med på runde rundt. Som ikke var noe spesiellt fikk jeg høre av de andre.
    Neste gang jeg skal til Svalbard så skal det bli scooter til østkysten og også en lenger båt tur over ca 10 dager for større mulighet for hval etc.
     
    Upsaker liker dette
  20. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Østkysten er villest og vakrest, med størst sjanse for bjørn og kjøres nesten uansett forhold feb-mai. Alternativt Pyramiden som er veldig lang og byr på mye natur, men ofte blir kansellert pga. isforhold.
     

Del denne siden