Svipptur Bergen - Tromsø og Operation Vitamix: part deux

Tråd i 'Reisebrev' startet av Neonex, 22. okt 2023.

1. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Så var det duket for dnb-kampanje hos Power atter en gang, og som vanlig tråler jeg og søker på det ene og det andre. Jeg har en kompis som nylig har kjøpt seg hus og kom over en Vitamix som jeg sterkt anbefalte ham til kjøkkenet sitt. Det viste seg via et tilfeldig søk at Power i Tromsø hadde en særdeles gunstig priset utstillingsmodell. Jeg anbefalte ham derfor å fly nordover fra Oslo til Tromsø for å handle den (den var nedsatt fra ca 6800 til 2520). Han hadde ikke anledning, og på tross av at jeg gjorde tilsvarende stunt i 2021 da jeg kjøpte min (se for øvrig operation vitamix reisebrevet mitt fra da for å skjønne sammenhengen/galskapen - https://insideflyer.no/forums/threads/operation-vitamix.17105/ ), så kom tanken krypende hos meg… "Hva hvis min blir ødelagt, da er det jo greit å ha en til, er det ikke?"

Det gikk som det måtte gå, og EB billetter ble booket. Utreise fredag 1440 fra BGO via TRD, deretter BOO og landing på TOS kl 1940. Som Egon ville sagt var dette nøye timet og tilrettelagt, og Power-butikken lå på Jekta storssenter, knappe 2 km fra flyplassen, og langåpent til kl 2100.

En liten tur innom bollebuen i Trondheim med litt ventetid.
    DSC_1782.JPG

Der fikk jeg kjapt googlet meg frem til tidligere IF-poster ang SAS Plus billetter med Widerøe, og kunne til min irritasjon konstatere at det ikke var noen gratis servering. Rasket derfor med meg det vanlige - muffins, wasa og en pose nøtter på alle 3 segmentene (servering BGO - TRD, TRD - BOO og BOO - TOS) for å bunkre opp, returen skulle nemlig gå lørdag morgen kl 0655 med Widerøe (en liten mellomlanding i Bodø, ellers direkte).

Tok med meg tom koffert til å frakte herligheten i, og til min store lettelse har de krympet emballasjen, slik at jeg faktisk fikk igjen kofferten denne gangen, i motsetning til den andre handelen i 2021.

Rasket med meg en liten bigbite meny med dagens halve sub og inkludert cola for et lite kveldsmåltid. Deretter bar det straka vegen til en airbnb jeg for anledningen hadde fått booket på Kvaløya (knappe 10 min busstur unna). Var et rom i kjellerleilighet og kostet meg den nette sum av 353 kr!

I seng i 23-tiden. Kroppen i tilfeldig alertmodus klarte selvfølgelig å ignorere vekkerklokken som var satt til 0500, og stille inn klokken til 0315 i stedet. Dagens første rutebuss gikk 0540, og 0550 var jeg på plass på terminalen - i mitt hode i god tid før siste frist for innsjekk og baggasje 0625. Oppdager at det ikke er noen prioritert innsjekkingsskranke og at det er en del kø. Forsøker å sjekke inn på automat, og får ikke til og får feilmelding, skal derfor bort til Widerøes fysiske skranke. Der havner jeg så klart bak en amerikaner i køen som skal diskutere et eller annet. Forsøker meg på en spansk en da jeg ser en betjent selv-sjekk skranke, og spør om hun kan hjelpe, men blir da geleidet tilbake bak amerikaneren med beskjed om at det er deres bord.

Får et innfall og det viser seg korrekt - av gammel vane har jeg så klart forsøkt å sjekke inn på SAS sin side på automaten - ikke Widerøe! Et par tastetrykk senere, så er jeg good. Går opp rulletrappen til 2. etasje og lang kø i sikkerhetskontrollen. Heldigvis funket fast track, og jeg smatt gjennom og hadde god tid resten av reisen. Trodde jeg. Jeg skulle nemlig rekke en håndballkamp som startet kl 10.00. forventet landing var 0950. Jeg er ikke så tidsoptimist at jeg trodde det skulle gå, og hadde derfor ordnet noen vikarer, men hadde regnet meg frem til at jeg skulle rekke 2. omgang (25 min omgang + 10 min pause, hallen ca 20 min kjøring fra Flesland).

Flott soloppgang over Tromsø

DSC_1785.JPG

Dagens frokost, i stor grad påspandert av SAS

DSC_1786.JPG

Litt turbulens, så pilot ønsket å fly litt lenger og alternativ rute, og vi bommer i tillegg på slot og møter på 7 stk i innflyningskø og lander derfor 0955. Landing langt borte på B-terminalene og bussgate, i tillegg…. 10 03 i baggasjehallen, okei….Så var det det å vente på baggasje, da…. Det går 15 og det går 20 minutter, og så kommer baggasjen. Eller hvertfall deler av den. Deretter stopper båndet. Og tiden går. Det går både 5, 10ja til og med 15 minutter (til). Jeg får lyst til å spørre ground handling om samtlige stuere har tatt lunsj, eller beltebåndet er blitt ødelagt, men her er det ingen å spore. Jeg ser ingen antydning til bevegelse på båndet (vi hører lyden og det blinker, men skjer ingenting). Totalt teller jeg 40 min fra landingstidspunkt til jeg ikke har fått baggasjen… Jeg følger samtidig kampen live på nett og ser at det er pause, som betyr at jeg bare må komme meg avgårde. Jeg forlater dermed både baggasje og baggasjehall og setter kurs for hallen (og risikerer dermed at baggasjen forsvinner og at hele turen er bortkastet). Kommer 5 minutt ut i 2. omg. På slutten tar vi innpå motstander kraftig og "finner ut av dem", men taper med 2 mål. Jeg klandrer Widerøe for det tapet der, 5 min til, så hadde det gått veien.

Forsøker å ringe Ground Handling BGO på tlf men får ikke noe svar og havner bare hos sentralbordet. Melder baggasjen savnet. Får litt senere beskjed om at baggasjen er "funnet" og hjemlevering blir avtalt på et senere tidspunkt. Tenker høyt for meg selv at dette er kanskje et godt tidspunkt å installere en av de 4 airTagene jeg har hatt liggende i stuen i et år? Baggasjen leveres ca rett etter Brann nedsabler Molde.

Dnb fikset 500 kr avslag gjennom mc-rabatt, og jeg hadde masse mypower-poeng fra tidligere på konto, så mitt totale regnestykke for herligheten ble da

upload_2023-10-22_16-8-16.png

DSC_1783.JPG DSC_1788.JPG upload_2023-10-22_16-8-16.png DSC_1790.JPG

Verdt det? Tja.
    Økonomisk - ja.
    Opplevelsesmessig/for å ha en artig historie å fortelle - absolutt!
    Medførte tap på håndballbanen i en kamp vi burde vunnet - nei!

Until next time.

2. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,525
    Bonuspoeng:
    113
    Galskap - elsker det :D

3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,765
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig galskap! :D

4. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,473
    Bonuspoeng:
    183
    Imponerende, og helt uforståelig for alle andre enn oss på IF. Takk:)

Eddie47 liker dette
  5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke vet jeg hva en Vitamix var og ikke visste jeg at jeg trengte det …

braathens safe liker dette
  6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden