Tilståelse: Jeg har aldri vært i Syden. Har hørt mye om dette forjettede stedet, og tenkte det var på tide å få noen råd hos ekspertisen. Altså, jeg har reist verden rundt på jobb i 40+ år, men alltid på rutefly. Ferieturer til alle kontinenter (unntatt antarktisk…) har alltid meg selv som turplanlegger, reisebyrå og reiseleder. Slitsomt. Så kommer spørsmålet: Hvor i Syden reiser man som voksent ektepar med forventninger om rolig resort med topp mat og drikke, og med hvem reiser man komfortabelt foran i flyet?
Jeg er ikke den med mest detaljert kunnskap om Syden, men for en førstereis ville jeg på det sterkeste anbefalt Hellas. Mer særegen kultur og identitet enn Spania vil jeg påstå. Og mulighetene i Hellas er jo uendelige .. Med full "pakketur" som forutsetning blir det jo en av de større reisemålene. Jeg ville kanskje anbefalt Rhodos, men her er det sikkert flere som melder seg på.
Doha er vel det nærmeste jeg kan anbefale syden. Dattera i huset spurte pent om vi også ikke kunne dra på charter som «alle» de andre gjorde når henne var 10-12 år gammel, ikke barr ta Brasil, Thailand, Hawaii, Dubai, Bali og sånt… Henne fikk ikke helt viljen sin der. Men, om du skal til the forgjettede land så kan du jo trampe i klaveret sånn skikkelig å ta Radisson BLU på Gran Canaria. Ikke noe widebody jeg kommer på i farta så da blir det vell LX elle BA.
Støtter denne, bare å klaske til med skikkelig syden når man først går ned den gaten. Og for å dytte deg i "riktig retning", det er vel kanskje eneste syden destinasjon med widebody og skikkelig business class. Man må da vel sørge for å reise med stil, selv om det er til syden https://www.aeroroutes.com/eng/240314-aynw24lpa Husk å få med deg grisefest og kjøttkaker på en av de utallige Norske restaurantene for den skikkelige sydenfølelsen
Enig med @Wiolenze , Granca, og Radisson i Arguineguin. For å fly standsmessig anbefales Iberia via Madrid.
Joda, Finnair flyr meg bekjent A350 til LPA, i hvert fall nå om vinteren. Som bonus blir det også mange tier points til BA executive club med på kjøpet, siden det er mer enn 2 000 miles.
Stemmer på Hellas, men kommer litt an på når på året du vil reise. Rundt Middelhavet er det mye turister juni, juli og august, så ville i tilfelle reist enten første halvdel av juni eller helst september. Vi er på Santorini i skrivende øyeblikk, og selv om det er en mye besøkt øy er det null stress om man bare holder seg unna trøkket i Fira (øyas hovedstad). Om vinteren har vi vært et par ganger på Kapp Verde, og det er både innen behagelig reiseavstand og temmelig værsikkert.
Selv om jeg ofte (vanligvis?) farer med skjemt her inne, så er denne tråden litt seriøst ment. Hvis det er noen konkrete selskap, operatører og hotell/resorts man kan anbefale så mottas det med takk!
Jeg er en ganske erfaren sydenfarer. Pendler til hytta i ALC og er på Gran Canaria noen turer i året. Neste helg skal jeg til Gran Canaria igjen. Pleier å fly SAS plus, men denne gangen ble det Finnair i business. Ryker på en overnatting i HEL, men hva gjør man vel ikke for å fly Biz i A350. Gran Canaria er mye bedre enn sitt rykte. Radisson Blu i Arguineguin/Patalavaca er veldig bra. Restauranten der SW222 er kjempebra og kun et lite trask sørover er La Aquarela som er en Michelin anbefalt restaurant. De har sjukt bra mat. Ellers i området Meloneras litt lenger nord er det mange svært, svært bra resorter, flotte forretninger som selger merkevarer (barer i nærheten mens kona handler). Søk på resorts Meloneras, så finner du mye gromt.
Sant. My bad. Glemte de faktisk har stjerna Spist der mange ganger og virkelig vært fornøyd hver gang. Blir nok en tur dit denne gangen og!
Gjorde nettopp et kjapt søk på businessbilletter BGO-LPA i månedsskiftet august/september 2025 for 2 personer: KLM/AF - ca 49000kr Lufthansa - ca 22000kr SAS (Plus) - ca 17000kr
Hvem faen er det som gidder betale 49k for business for to til Granka? De kan da umulig selge noen billetter for penger?
Skulle jeg driste meg til å bestille bonustur BGO-LPA vil den korteste reisetiden i slutten av august være 19 t 5 min med overnatting i CPH eller denne snasne reisen (samme fly fra CPH) på nesten 24 timer
Masse ledig bonusbilletter til LPA i Mars og Mai. SAS Plus med seatblock holder lenge, det er mer hassel å fly feil vei til HEL for business dagen etter.. Direktefly går som smurt, hvis jeg klarer det 3 ganger i året med 2 små barn klarer du det på voksentur si hehe..
@kiev , jeg trenger litt mer å gå på her. Syden er ikke geografisk, det er et mindset. Ønsker du å dra til middelhavet generelt, eller ønsker du "The Syden Experience"? Av den informasjonen du gir, så er det allerede Sunclass eller Condor som er alternativene. Condor har lieflat, men du må da belage deg på å bruke et tysk reisebyrå som tar betalt i EUR samt posisjonering - altså dyrere. Så er det bare et spørsmål om hvilken "Degree of Syden" du er ute etter.
Du sjekket ikke Iberia? (Ser ikke ut til at de har satt opp rute enda for sep 2025) Uansett, for alle gjelder at et år fram i tid selger de for den prisen de i utgangspunktet drømmer om. Når det kommer nærmere og de har faktiske tallene, daler prisen.
Tror mitt beste tips til Syden-erfaring er Puerto de Mogan på Granca. Vi bodde på Hotel Cordial Mogan Playa. Mogan har fordelen at det ikke er det mest tettpakkede charterstedet, men likevel nære nok om man skulle ønske å oppsøke Lillebrors party bar i Puerto Rico og tilsvarende steder for den ekte charterstemningen...