Spørs hvor mye risiko du ønsker å ta. Som @tobeornot999 sa, betal med kredittkort, slik at du iallefall får pengene tilbake ved konkurs. Men om du tror at det er fare for det, må du også tenke på at det blir dyrere for deg å skaffe erstatningsbilletter, potensielt på ganske kort varsel. Dette er ikke dekket av noen reiseforsikring såvidt jeg vet. Alternativt droppe turen, men da må du også helst ha laget refunderbare planer på reisemålet for å ikke tape noe på det.
Det er vel ingen risiko forbundet med å booke billetter med Norse. Alle booker vel med kredittkort hos Norse??
Norse kommer med Q3-tall på fredag. For de som ikke kjenner Norse finansielt så er det ikke så voldsomt lang fra der Flyr var. Selskapet har negativ egenkapital, men selskapet hevder at verdien av flyene ikke fullt ut reflekteres i regnskapet. Det er kanskje noe i det, men per Q2 hadde de 180 mill USD i negativ egenkapital. Selskapet blør også penger, både regnskapsmessig og når det gjelder kontantstrøm. I H1 hadde de negativ kontantstrøm på $29m USD og ved utgangen av Q2 hadde de bare $23m i cash på konto. Det har skjedd noe greier i mellomtiden med tanke på utbataling fra kredittkortselskapene og aksjonærlån etc for å holde det flytende. På toppen av dette hadde de per Q2 nesten $160m i negativ arbeidskapital. Det har tidligere prøvd strategiske initiativer (salg) uten å lykkes. De har så langt ikke bevist at de er levedyktige. Det skal nevnes at de har fyllt flyene ganske bra de siste månedene, men på fredag får vi svaret om de har investert i å fylle flyene, i form av billige billetter, eller om det faktisk har klart å tjene litt penger i Q3. Blir Q3 dårlig er jeg veldig spent på om de overlever gjennom vinteren i nåværende form og farge. Uansett, bestiller man med kredittkort legger man risikoen på VISA/MC/AMEX rent økonomisk. Man må dog være forberedt på å bestille noe annet på kort varsel, eventuelle prisforskjeller her dekkes av deg som passasjer. Det er ikke utenkelig at de overlever gjennom vinteren og inn i 2025, men jeg tviler veldig på at Norse i 2026 er det samme som Norse anno november 2024.
Jeg er faktisk litt i tvil om Norse overlever denne vinteren, etter å ha sett hvordan de har gjort det tidligere vintere. Sommersesongene har så langt ikke vært gitt nok til å tære på over vinteren. Vi får se om Q3 kan snu denne trenden. Når det er sagt, så hadde jeg glatt bestilt billetter med kredittkort. Risiko er at du evt må kjøpe nye billetter til en høyere pris.
Du får jo ikke igjen hotell og andre ting du bestiller i tillegg, med mindre du går for dyrere flex-rate. Og da er kanskje ikke mye spart? Jeg har sett på Norse til Asia mange ganger, men ikke tatt sjansen pga at de har dårlig økonomi. I tillegg har de ikke erstatningsfly å sette inn ved irrops, så det blir mye som Norwegian sin policy tidligere. Altså at det fort blir noen dager ekstra. Ser en på prisene ligger de ikke så rimelig ift andre mer stabile nettverksselskap. For meg betaler jeg heller et par tusen ekstra for å slippe å bekymre meg. Med lavprisselskap som Norse, Flyr, Wizz og andre bør man ha en plan om/når det går galt.
Vent til fredag, så får du se på finansnyhetene hvordan det ligger an med Norce, hvis tallene er OK, altså det er greit ut så bokker du da. Hvis du vil være helt sikker så kan du booke SAS Go Pro som er refunderbart på samme dato, så er du mer sikker på at det ikke går veldig galt NB!!----> hvis du er i situasjonen med at du må betale formueskatt, så kan du spare 177 kroner per 10.000 kroner uplasserte penger på flex flybilletter hvis pengene ligger i en flybillett utenfor kontoene dine over nyttårsaften. Så det er ett Gjerrigknark tips fra meg
Gikk ikke akuratt bra med Norse i forrige kvartal, men som sagt... Betaler du med kredittkort er du trygg. https://e24.no/boers-og-finans/i/kwBAjA/norse-sjefen-varsler-flere-nedbemanninger https://e24.no/boers-og-finans/i/8qxnE1/grunderen-skyter-inn-mer-penger-i-tapstyngede-norse-atlantic Ser det ikke som usansynlig at de er borte iløpet av 2025, eller ender opp som et selskap som spesialiserer seg på "wet-lease" av fly til andre.
Norse kan gå konkurs når som helst. Null reserver. Det begynner å tørke opp med investorer som vil skyte inn mer. Men forretningsidé er god. Og de selger billetter nok til å fylle godt opp i flyene. Spørsmålet er bare om de tjener penger. Så langt har svaret vært nei. Kjøp billetten med kredittkort. Super enkel, gratis forsikring.
Det er ikke så mye liv laga for et flyselskap som ikke tjener penger selv i høysesongen. At de nå har inngått en stor avtale på wetlease viser nok en gang at forretningsmodellen med long-haul low cost er utrolig vanskelig.
Nettverkselskapene tjener jo penger på frakt (laks++) i tillegg. Norwegian fikk vel heller ikke til long-haul med kun passasjerer.