Ta tog når reisen er en del av ferien my ass!

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av ValdresBjarne, 27. mai 2019.

  1. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Iblant har eg flyskam, spesielt når eg har reist over ein lav sko til plassar som dei rundt meg ikkje viste eksisterte, og skal på ny på ein tur med eit selskap dei ikkje har hørt om i eit sete dei ikkje kan drøyme om. Eller kanskje ikkje det er skam, men eit ynskje om å ikkje komme ut som ein snobb, som globetrotter verda rundt mens andre tusler rundt i sine raggsokker.

    Det er veldig fokus på miljø om dagen, noko eg setter pris på, men å seie at det å reise med tog er ein del av ferien som ein gleder seg til, og seier "– Jeg blir litt trist av hjemreisen med fly. Man har en lang og traurig innsjekk, og reisen er ofte ukomfortabel. På toget er reisen en del av ferien, sier hun."

    https://www.aftenposten.no/reise/i/...a-en-og-samme-dag-Slik-reiser-du-miljovennlig

    Trur ikkje me tek samme fly eller tog...
     
    drsyk, BendikHa, Ombo and 7 others like this.
  2. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Noen nyanser er det her:

    "First class" på intercity tog i Nederland og Tyskland er ofte svært mye mer behagelig en bil, når man skal langt er selvsatt tog helt håpløst, på samme måte som at tog i Norge stort sett er håpløst. (Flytoget er et hederlig unntak).

    Så at det går Ann å fly til Tyskland, og ta toget derifra innom Nederland og Belgia (og Paris, sør de som av en eller annen grunn vil dit), det skal jeg faktisk være helt med på
     
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,467
    Bonuspoeng:
    293
    Tror nok ikke så mange der ute tar samme fly som oss her inne. Og vi er ikke så veldig representative for befolkningen.

    I tillegg så blir det vanskelig å sammenligne tog med LH F til Tokyo. Må nok heller sammenligne OSL-TRD med Trondheimstoget, eller OSL-ARN med SJ. Og da blir det jo noe annet.

    For den gemene hop er jo det å reise med fly trangt og masete. På en annen side, hvor mange her inne har faktisk reist langt med tog? Tog gjennom Europa er noe annet enn L1 til Lillestrøm i rushen. :p
     
    ChrisTW liker dette
  4. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil foretrekke at Ludvig Holbergs stil benyttes litt oftere.

    Den gemene hop er egentlig vulgus indoctum.
     
    Eddie47 and Wiolenze like this.
  5. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    5,395
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tok med familien med toget til Italia. Først Kielferge, så en liten tur Kiel-Hamburg, så nattoget Hamburg-Munchen, etter et par dager i Munchen toget vi gjennom Brennerpasset og endte opp i Verona. Kan fint gjøres som en del av turen, og spesielt i Europa kan det fint gjøres som en del av ferien på en bedre måte enn fly.

    Men for all del, jeg holder til her på forumet jeg også og er selvsagt altfor glad i å fly:)

    K
    PS: Selv holder jeg meg til "Hoi Polloi" når Kreti og Pleti omtales. Spesielt glad i Wikipedia sitt eksempel på bruk: «Jeg måtte kjøre rundt kvartalet flere ganger før jeg fant en parkeringsplass. Slik går det når hoi polloi får så god lønn at de har råd til å kjøpe seg biler»
     
    sness, cuivien, OttoL and 3 others like this.
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,467
    Bonuspoeng:
    293
    :D
     
    democomputer liker dette
  7. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Ja takk begge deler.

    For et par uker siden fløy jeg med SK til Málaga og tog toget hjem igjen til Trondheim. Det var en meget fin tur :)

    Nå sitter jeg og forsøker å finne ut hva fjorårets CT skal brukes på ..
     
    RoadKing liker dette
  8. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er innerst inne en liten tog entusiast så jeg synes det kan være rett trivelig å ta tog noen ganger. Min siste togtur som varte mer en 15 minutter tokk jeg for noen år siden i Tyskland fra Frankfurt til Nürnberg i forbindelse med en jobbreise.

    Hadde kjøpt den aller billigste billetten, men på vei til bistrovognene for å kjøpe øl fant vi en ledig kupé i førsteklasse som vi okkuperte med konduktørens velsignelse som til slutt endte opp med og servere oss øl og vin med 10 minutters mellomrom.

    Jeg tror at enhver reise, om det er med båt, tog eller fly er mye hyggeligere når man reiser F.
     
    Grooo, sness and ChrisTW like this.
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Har reist europa rundt med tog da jeg var ung. Interrail het det :)
     
  11. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,102
    Bonuspoeng:
    183
    Trodde det bare fantes hest og kjerre når du og @Eddie47 var unge? :eek::rolleyes:
     
    Are, Misterix, drsyk and 2 others like this.
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke bland meg opp i det der ... har reist nok med tog!
     
    drsyk, OttoL, RoadKing and 1 other person like this.
  13. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,046
    Bonuspoeng:
    93
    I riktig gamle dager tok jeg flere ganger tog t/r Oslo-Bodø. Forsvaret sponset ikke annet enn sitteplasser, det ble laaange timer. Verste tur var Bodø til Kristiansand i 1987 for å gå på kurs, det tok godt over et døgn å komme seg ned. Forsvarets flyruter var ikke alltid flust med ledig kapasitet! Selv C130 Hercules knuste NSB på komforten på slike reiser!
     
    RoadKing liker dette
  14. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    861
    Likes mottatt:
    2,988
    Bonuspoeng:
    93
    Aldri skjønt hatet mot fly...
    Det er jo kollektiv transport - som i ilegg ikke trenger subsidier!

    PS: jeg er ivrig tog-fan også, med 5 interrail turer i beltet. men fly er absolutt moro
     
    cuivien liker dette
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,467
    Bonuspoeng:
    293
    NSB , eller VY, er jo mye billigere..
     
    flying_all and drsyk like this.
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
    Som jeg skrev, kanskje et par ganger i året. Hvis jeg skal reise fra sentrum. Hjemmefra er det enklest med flybussen.
     
    flying_all liker dette
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde tog hatt "First Class" Biz, plus og eco, med Lounge tilgang og bobler, Fast track og bil som henter/leverer til/fra togstasjonen eventuelt egen FCT, JA TAKK... (goder avhengig av CLASS you are traveling) ;) Ellers, blir det bare mer flyskam
     
  19. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Oi #trøtt :cool::rolleyes:
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,467
    Bonuspoeng:
    293
    Og her ligger nok mye av problemet med dagens diskusjoner.

    Det er alltid "ekstremisme" eller "hat" den ene eller den andre veien.

    Hvis vi hadde klart å ha en faktabasert diskusjon, uten (alt for mye) følelser, så hadde man kanskje funnet ut av hvordan man best kunne løse de utfordringene vi står overfor.
     
    Travellingalf and flying_all like this.

Del denne siden