Taiwan - en reiseguide

Tråd i 'Reisemål' startet av mathiasfe, 14. febr 2017.

  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Har tenkt på å skrive denne i lang tid, men først nå, når jeg egentlig har 2 eksamener å øve til, har jeg funnet tid. Noe av det jeg skriver her er basert på et tidligere reisebrev til Taiwan.

    Taoyuan Airport er den største flyplassen i Taiwan og det er her du mest sannsynlig vil ha ankomst på.

    Vi nordmenn får 90 dagers turistvisum ved ankomst, så ingenting å tenke på der.

    Når du kommer ut av pass og toll på Terminal 2, snur du 90 grader til venstre og går rett fram. Da kommer du til kioskene hvor man får kjøpt SIM-kort. Av de to kioskene, ble jeg anbefalt å bruke den til høyre (Chunghwa Telecom). Her valgte jeg en unlimited-dataplan. Denne fungerte utmerket under hele oppholdet.
    Prisene er som følger (1 NTD er ca 0,27 kr):
    [​IMG]

    Deretter følger man skiltene «Bus to High Speed Rail». Ubus tar deg dit og det koster ca 8-9 kr for en billett.

    Jeg tok aldri toget inn til Taipei herfra, men det skal være en ganske grei affære med høyhastighetstoget. I Taipei bruker man metroen til å komme seg rundt. Et veldig enkelt system og om du skal være der i mer enn et par dager, kjøp deg et Easycard.

    Easycard får du kjøpt og kan fylles på i alt av kiosker (og til og med bruke som betalingskort flere plasser) og kan brukes på det meste av lokal transport, inkludert busser, metro og lokaltog.

    Hotel i Taipei brukte jeg aldri, da jeg hadde oppholdssted i Hsinchu, som ligger 1 time med buss fra Taipei. Men her finner du alt fra store internasjonale kjeder til små koselige hosteler. Hvor man bor har ikke så mye å si, da man lett kommer seg rundt med metroen.

    I Taipei er det verdt å få med seg følgende:

    Taipei 101 - verdens høyeste bygning fram til 2009 (da det ble slått av Burj Khalifa).

    Shilin Night Market - det største og mest berømte nattmarkedet i Taipei. Her kan man gå å småspise i mange timer. Er du tøff nok, prøver du Stinky Tofu.

    Libery Square - her ligger en konserthall, nasjonalteateret og minnesmarkering.

    Yangmingshan National Park - utrolig scenisk område, som man enklest kommer til ved å ta buss.

    New Taipei og Shifen Waterfall - fin destinasjon for dagstur fra Taipei. Her kan man stoppe ved Houtong Cat Village på veien for å klappe på litt katter. Hit kommer man seg enklest med buss. Før man fortsetter innover i landet til Shifen Waterfall. Etter at toget har reist, er strømmer folk ut i jernbanen og det er et yrende liv. Fra togstasjonen og bort til Shifen, kan man enten gå, eller leie en elektrisk scooter. Det siste er klart det gøyeste, men effekten på disse er veldig svak, så en person per scooter er å anbefale.
    CD114B62-5B25-4359-B660-E45107965CB1_zpsci8q8b2n.jpg

    På returen kan man stoppe ved Jingtong og spise en Rou Bao med ost. Fantastisk godt. Dette kan du lese mer om her.
    B886D1E5-376D-4A8C-973F-67B45954C258_zpsv0ppopr6.jpg


    Etter noen dager i Taipei, drar du videre med tog til Hualien. Anbefaler å bestille billetter på forhånd for å sikre seg seter (som regel går det greit uansett, men man kan risikere å måtte stå hele turen).

    Fortsettelse følger ..
     
    Last edited: 15. jan 2018
    mrsB, Edvard, watchaddicted and 23 others like this.
  2. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    I Hualien bodde jeg på Mini Voyage Hostel. Det kan virkelig anbefales. Ligger rett ved togstasjonen og relativt sentralt i Hualien.

    En kort spasertur unna hostelet, ligger Dos Tacos. Begynner du å gå lei kinesisk mat, så er dette et fantastisk avbrekk. Drives av en veldig hyggelig Nord-Amerikaner (husker ikke om han var fra USA eller Canada).

    På hostelet kan dagsturer bestilles. Det er Taroko National Park som er den store begivenheten her.

    Man blir hentet i ganske fine mini-vans og blir kjørt rundt til de fineste plassene hele dagen. Det eneste aberet her, er at det kun går på Kinesisk. Jeg tok en råsjans og hadde flaks da det var to kanadiere, hvor hun ene snakket flytende Kinesisk, med i min bil. Fikk dermed oversatt alt.

    Det er nok stor mulighet for å finne engelsktalende guider, men uansett så må Taroko besøkes.
    1AEA801D-7437-4C7A-87EE-1F7FDA25B411_zps3zbe89bo.jpg

    Etter dagsturen avslutter man dagen på Hualien Night Market, hvor man kan få seg en Mikkeller-øl.
    A8DF4FA8-B2F0-4E97-815F-A35644B9715F_zpse5b5toyc.jpg

    To netter og en full dag er nok tid i Hualien.
     
    Last edited: 15. jan 2018
    geddi, Edvard, watchaddicted and 10 others like this.
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Tidlig dagen etter drar man videre sørover til Taitung.

    Dette er en relativt liten by, men noe over 100 000 innbyggere. Det er også kjent for sykkel-byen i Taiwan, så de fleste hoteller og hosteler leier ut gratis sykler til gjestene.

    Jeg bodde på Walker Inn. Et helt greit hostel, med store rom. Dette ble valgt mer eller mindre kun på grunn av pris. Merk at resepsjonen ikke er åpen hele dagen, så om man kommer tidlig, risikere man å måtte vente en liten stund.

    En sykkeltur gjennom Taitung Forest Park, så videre langs stranden og opp tilbake til der man bor, er å anbefale.
    B27C76FC-A413-4FD0-9E46-E4D9859A5270_zps8zify9oj.jpg
    EBFB7FE7-2C98-4E6F-9633-FAD52EB593B6_zpshisrm8xj.jpg

    På dette tidspunktet hadde jeg vært i Taiwan i flere uker, så enhver mulighet til å spise noe annet enn MacDonald’s eller kinesisk mat ble benyttet. Jeg gikk dermed for en tur på Bigopizzeria, som hadde helt greie pizzaer, samt pasta, men til en noe høy pris.
     
    Last edited: 15. jan 2018
    geddi, watchaddicted, drsyk and 10 others like this.
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Dagen etter drar man videre til Green Island. Hit kommer man seg enten med båt eller fly. Det siste vil nok være å foretrekke for de fleste her inne (samt de som lett blir sjøsyk). For nettopp sjøsyk er et nøkkelord her. Blir du lett det, så for all del ikke ta båten. Det er en humpete tur.

    Rutetidene forandrer seg ofte, så kontakt fergefirmaene i forkant. http://tour.taitung.gov.tw/en-us/Traffic/Island#ship

    Jeg hadde dødsflaks, da jeg bare bestemte meg for å stå opp tidlig på morgenen og ta en taxi ned til fergekaien uten å ha sjekket noe som helst. Når jeg kom fram var det da 10 minutter til båten skulle gå og neste båt etter det gikk om 5 timer.

    Green Island bare må man leie seg en scooter for å komme seg rundt. De kan leies like ved kaien eller hos de fleste hostelene.
    BDAB2709-2C5D-40A3-9A23-9D537A74EBB6_zpszijbw6kr.jpg

    Jeg bodde på Sanasai Inn, som ligger en kort gåtur unna fergekaia. Det var her jeg leide scooter også. Fikk valg mellom elektrisk eller motorisert, og gikk for det siste. Det angrer jeg ikke på. Det er litt bratte bakker som må forseres under turen, så el-scooter kan gå litt sakte.
    807E0878-6632-4C4C-A8B9-B09F72DABCCE_zpsfevzfjdr.jpg

    Man starter ved hostelet og kjører valgfri vei. Det spiller liten rolle. Så stopper man der det ser interessant ut på veien. Så enkelt er det. Man får også utdelt kart ved ankomst på fergekaia, så det kan brukes til å navigere.
    311E108E-FBDB-4824-B0D8-62AF9BCC71D5_zps3elheslm.jpg

    Dykking er en stor ting på Green Island, så har du interessen for det, er det mange muligheter.
    74A8E0D9-1C13-4F13-9D99-1440706844AF_zpsrbzdtler.jpg

    Tamme geitekillinger
    IMG_0862.JPG

    En natt er nok her.

    Et annet alternativ er Orchid Island, som ligger litt lengre unna Taitung.

    Hit kan man ta båt/fly og så dra rett videre til neste destinasjon: Kenting.

    Fra Green Island må man ta båten/flyet tilbake til Taitung, før man drar videre.
     
    Last edited: 15. jan 2018
    geddi, watchaddicted, CKe and 11 others like this.
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Kenting

    Dette er den sørligste delen av Taiwan.

    Hit går ikke toget, så man må først ta toget fra Taitung til Fangliao og så buss videre derfra. Dette gikk smertefritt for min del.

    Man kan også ta buss fra Taitung til Fenggang, men det er ingenting å spare på dette, verken i tid eller penger.

    Kending Street er hvor det skjer. Fikk litt følelsen av å kjøre gjennom en Østerriksk skiby (ala Sölden) når jeg kom dit, da det er litt party-stemning her.
    A19A4D78-48EE-41B1-B3F9-6ED6DBC4B955_zpsicodldnu.jpg

    Hostell ble booket ved ankomst og jeg gikk for det billigste. Det heter Austra Star og kan egentlig ikke anbefales. Mye maur og insekter på rommet.

    På kvelden blir hovedgaten gjort om til et nattmarked. Her finner man mye å både se på og spise.

    Morgenen etter leier man seg en scooter. Det finnes mange tilbydere her. Felles for alle er at man må ha internasjonalt førerkort for å kunne leie motorisert scooter, mens elektrisk får man leid uansett. Uten internasjonalt førerkort ble jeg dermed nødt til å gå for elektrisk.
    3C494676-D9E6-4571-87AF-C0C088C7347C_zpsgmxuc4io.jpg

    Med seg fra utleieren får man et kart over mulige ruter. Jeg tror jeg prøvde alle.

    Det sørligste punktet og parken rundt Eluanbi Lighthouse er hva må man få med seg på den sørlige ruten:
    4A61C375-FCBF-41AB-8AB0-469A8655210E_zpsjijrzyvk.jpg
    7D3121AF-09E6-4B61-9B53-B121283F1B5E_zpsoq3uhtmm.jpg
    C613F6BF-5CD0-46F8-A1CB-CD4FFBED472D_zpsbn8fyqvi.jpg

    Mens Baisha Bay og Nuclear Power Plant Outlet er hva man må få med seg på den litt nordligere ruten.
    IMG_0916.JPG
    A1CC8AD1-4BF1-44BC-8383-3BA665652D6B_zpsqtnqiuxo.jpg


    Leier man elektrisk, kjører man først sørover og ser der, så stopper man hos utleier og bytter batteri før man kjører nordover. Det kostet ingenting ekstra å bytte batteri der jeg leide scooter.


    Bare pass på bruke rikelig solkrem. Dette er den varmeste delen i Taiwan. Da slipper du å bli seende slik ut etter en dag på scooteren:
    IMG_0943.JPG
     
    Last edited: 15. jan 2018
    geddi, watchaddicted, drsyk and 12 others like this.
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 15. jan 2018
    geddi, watchaddicted, drsyk and 9 others like this.
  7. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Etter 1-2 dager her drar man videre til Tainan.


    Igjen ble det billigste hotellet funnet. Det heter The Prince Hotel og var helt OK. Det som er litt gøy med det er at de ikke har frokostsal, men har inkludert frokost i prisen. Man får da en kupong per natt til en liten restaurant som ligger rett utenfor, hvor man kan bestille seg mat. Frokosten der er den eneste gode grunnen til å bo på det hotellet. Utrolig god.


    Confucius Temple og Fort Provintia (som ble bygget av Nederlendere) må sees. Det er mye historie i denne byen.
    7E2E9B44-FD57-4E93-A5BF-A2A8294C6F96_zpsgmrzepvc.jpg
    24406EF6-0B9E-42A1-8B40-D05DB7DFDCC3_zps6nsbtaas.jpg
     
    Last edited: 15. jan 2018
    geddi, watchaddicted, drsyk and 9 others like this.
  8. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Etter Tainan bærer det opp til Taichung.

    Der kan man ha litt byvandring eller gjøre hva jeg/vi gjorde: Leide sjåfør i to dager, som tok oss med dit vi ville, her er noen anbefalinger:

    Dag 1:

    Tunghai Universitetet - mest for å se på kapellet de har her.

    Xinshe Castle - fantastisk fint slott.

    Kaomei Wetland - for å ta litt bilder.

    Dag 2:

    Sun Moon Lake - den største naturlige innsjøen i Taiwan.

    Wen Wu Temple - flott og stort tempel.

    Sun Moon Lake Ropeway - for en nydelig utsikt.

    Mer info om Taichung finner du her: https://insideflyer.no/forums/threads/muc-tpe-muc-via-via-via-via-i-business.4946/page-2
     
    geddi, watchaddicted, CKe and 9 others like this.
  9. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Kan selvfølgelig ikke unngå å nevne plassen jeg i all hovedsak oppholdt meg: Hsinchu.

    Her må man dra til tempelet som ligger ved No. 75, Zhongshan Rd, bare for å nyte det yrende livet.
    C2FE6771-AB72-42C3-ACBF-73AB229FF31C_zpsgoukh9fd.jpg
    bd78e15a-d38e-4729-8d64-340531967d4c_zpsbqrta8bi.jpg

    Så en tur ned til Nanliao Fish Harbor.

    Og til slutt til World Expo Taiwan Pavilion, helst ved solnedgang.
    BC699095-02BE-4BC2-8C54-817EE0E304A9_zpsrwvqxg3c.jpg
     
    Last edited: 15. jan 2018
    geddi, mrsB, watchaddicted and 13 others like this.
  10. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Så der har du det.

    Bruk 10-14 dager og du har sett hele landet.

    Har du spørsmål, så fyr løs. Eller om du selv har tips til hva man bør gjøre.
     
  11. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,367
    Bonuspoeng:
    183
    Thumbs up!

    Fan altso, du skriv raskare enn eg rekk lese. Klarte ikkje å ta deg igjen før heilt på slutten her :)

    Dette bidraget gjer at eg må vurdere å stokke om på lista mi...
     
    mathiasfe liker dette
  12. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Nja .. Er nok heller at jeg "CTRL+C og CTRL+V-er" raskere enn deg. Alt ble skrevet i et separat dokument og limt inn her nå. ;)
     
    Stuttfeiten and RoadKing like this.
  13. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for ein strålande guide!
    Taiwan har lenge stått høgt på lista, skal i alle fall klare ein tur dit i løpet av neste år. Angrar framleis litt på at eg ikkje hoppa på KLM-"salget" frå CPH.
     
    mathiasfe liker dette
  14. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Kjempemessig! Tusen takk skal du ha, mye gode tips å ta med seg her!
     
    mathiasfe liker dette
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,168
    Bonuspoeng:
    293
    Fabelaktig! Fikk lyst til å reise nå!
     
    mathiasfe liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    mathiasfe liker dette
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Kjempebra @mathiasfe! Komplett umulig å ikke få reisefeber av dette! :)
     
    mathiasfe liker dette
  18. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk god timing.. Skal til Taipei neste uke! 3 dager bare.. Antar det er litt greit med kontanter når man tar seg rundt med buss og evt leier seg scooter her og der?
     
    mathiasfe liker dette
  19. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Med type by-buss (i alle fall i Hsinchu) må man ha akkurat det billetten koster i kontanter. De veksler nemlig ikke. Kun en slags sjakt man slipper pengene ned i. Mener på at prisen der var 15 NTD per busstur, så om du så kun har 20er, så må du betale det (i dette tilfellet er det jo snakk om å betale 4 eller 5 kr for bussturen, så det spiller ikke så stor rolle, bare sørg for å ha mynt på deg).

    På metroen derimot kan du betale med hva det måtte være. Du kjøper en pollett på forhånd i automater, som er gyldig dit du skal. Veldig enkelt system.

    Scooter er fint mulig å betale med kontanter.

    God tur!
     
  20. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig @mathiasfe :) Dette vekker virkelig reiselysten hos meg!
     
    mathiasfe liker dette

Del denne siden