TAP-kompensasjon for ødelagt sete

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av joskje, 05. mars 2022.

1. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,163
    Bonuspoeng:
    93
    Etter velykket boarding på TAP178 PUJ-LIS fikk jeg plutselig besøk av en flytekniker som fortalte meg at businessetet mitt var ødelagt (ingen av setejusteringene/recline fungerte). Alternativet mitt var ifølge han å vente 5 dager på ombooking, da han påstod at alle flyene frem til da var fullbooket (I call bullshit, men lite jeg fikk gjort med det der og da).

Reisen er booket med EBpoeng. Hva tror folk jeg kan kreve i kompensasjon her? Og skal jeg ta det med gullmailen eller TAP direkte?

2. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Tilsvarende sak var nylig oppe i Transportklagenemnda. FLYKN 2021-01576

Det ble anbefalt refusjon av 10 000 med billettpris på ca. 60k. Det kan jo gi en indikasjon.

joskje liker dette
  3. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,163
    Bonuspoeng:
    93
    Vanskelig å komme gjennom med Transportklagenemda når selskapet er portugisisk kanskje? De har vel ingen grunn til å høre på deres anbefalinger? Og dette er jo i tillegg en poengreise.

4. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
  5. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Reisen er trolig kjøpt i Norge. Slik jeg tolker Nemndas vedtak har de behandlet saken sett i lys av norsk regelverk ved forbrukerkjøp der selger har levert en mangelfull ytelse. Det var en mangel på varen, mangelen ble forsøkt rettet uten hell som da gir grunnlag for forholdsmessig prisavslag.
    Nemnda behandler ikke saker som angår EC261 der situasjonen har oppstått utenfor Norge, men det er ikke tilfelle her. Jeg tenker derfor at Nemnda vil vurdere saken, og at SAS er ansvarlig som selger i dette tilfellet. I saken som ble nevnt i forrige post var det KLM som fikk kravet selv om reisen var operert av Air France. Selgers ansvar.
    Henvend deg til begge selskaper, de vil trolig bare peke på noen andre enn seg selv. Deretter kjører du sak til Nemnda. Ingen selskap er forpliktet til å føye seg etter vedtak fra Transportklagenemnda, men SAS har det som intern policy å føye seg.

Last edited: 06. mars 2022
    joskje and travelislife like this.

Del denne siden