Min koffert er etter mer enn 21 dager forsinkelse blitt bekreftet som tapt. Jeg skal nå sende in kravliste for erstatning. Hva dekker SAS i kroner, og hva er kravet til kvitteringer? Jeg har ikke kvittering på alle ting, samt noe er småtings som toalett saker og gaver. Som diamant og gold member i mange år er det første gang jeg har fått mistet min baggasje. Så jeg er spent på hvordan SAS løser dette. På forhånd takk for info.
I min erfaring så er reiseforsikring både kjappere og dekker mer enn det SAS gjør. Min reiseforsikring ba om bestillingsreferanse hos SAS så de eventuelt kan sende krav videre for det som dekkes der. Om de gjorde det aner jeg ikke, men det er uansett ikke noe jeg trengte å forholde meg til.
Skal vel ikke være noe krav til kvitteringer. I følge vilkårene til SAS er det 1288 SDR (special drawing rights/XDR) som dekkes. https://www.sas.no/juridisk-info/vilkar-for-befordring/ Basert på dagens kurs er da maks utbetaling ca 16 000. https://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount=1288&From=XDR&To=NOK Men som nevnt over, start med reiseforsikringen. Hadde ett vennepar som kjørte sak direkte mot Lufthansa da de mistet bagasjen på vei til et bryllup og de fikk vel maksbeløpet, men det tok gud bedre så lang tid. Vet ikke hvorfor de ikke brukte reiseforsikringen.
Takk for svar. Jeg har vært i kontakt med Frende og de sier selvsagt at jeg må kontakte SAS først for erstatning og så kontakte dem igjen.... Verdi på koffert er jo på fort 60k, så 16k fra SAS blir et stort tap....
Der hadde jeg smelt tilbake til Frende at de fint kan ordne det opp seg imellom, og brukt forsikringen for det den er verdt. Hvis du har en PIR-referanse og en skriftlig bekreftelse fra SAS på at bagasjen er ansett som tapt, bør de klare å håndtere resten og kreve regress på deler av beløpet fra SAS. Håper det bare har vært en misforståelse, for det er jo nettopp ting som dette en reiseforsikring er tiltenkt å kunne håndtere. Vilkår er åpent tilgjengelig, min utheving.
Ah, jeg husket feil. Det er selvsagt PIR reiseforsikringen skal ha og ikke PNR. Lenge siden jeg har hatt muligheten til å reise noe sted som gjør at man potensielt må forholde seg til sånt nå
Ingen som har klart å spore opp hvor kofferten din er? Skal jo egentlig være en smal sak å finne ut hvor den har endt opp, men spørs litt på selskapet. En bekjent av meg «mista» hele flyttelasset (3 kofferter) på rute New York-Bordeaux med DY, men dukka opp i Frankfurt noen uker etterpå. Ordna seg til slutt, men den garderoben hu hadde ville ikke bli dekt av forsikringa. Var veldig glad da det dukka opp. Så håper det ender bra for deg til slutt.
Noe tap for deg bør det ikke bli samme hva, det SAS ikke dekker krever du da på reiseforsikringen, er jo bare mer jobb for deg og vil ta lengre tid. Men som @Henrik sier, ta en runde til med forsikringsselskapet. Jeg har Apple AirTags i all bagasje og ofte kan man nesten følge den gjennom flyplassen og "se" at den ligger klar til innlasting utenfor flyet. Tar gjerne ikke lang tid etter landing før man får et ping og man vet jo da at bagasjen ihvertfall kom med flyet.
Takk for gode råd og tips. Det aller beste hadde vært å fått kofferten tilbake, men når det ikke skjer håper jeg å unngå et "vanskelig" forsikringsselskap... Jeg har sendt en e-post til saksbehandler nå så får vi se hva Frende svarer. Jeg skal gi oppdatering på saken. Takk igjen.
Det ser ut som Frende vil dekke det som ikke SAS dekke heldigvis. Til info så fikk jeg beskjed fra SAS om at de dekker inntil 1131SDR, ikke 1288SDR. Hva som er rett vet ikke jeg....
Har vært igjennom noen runder nå og kan informere om at Frende forsikring har dekket alt av tapt baggasje med unntak av forventet erstatning fra SAS og mine briller. Ettersom turen var betalt med DNB Mastercard platinum, så hadde jeg også reiseforsikring via Fremtind forsikring, som dekket brillene og nødvendig kjøp av klær (inntil 4000kr) utover det som Frende dekket (inntil 6000kr). Hodetelefoner i baggasje er forøvrig ikke noen dekker så det tapet må jeg ta. I det store og hele så har prosessen med forsikringseslskapene gått veldig smooth og raskt, så nå håper jeg at SAS ordner opp gjerne innenfor de 8 ukene behandlingstid som de oppgir.
Vår bagasje ble stående i BRU på vei til Asia. Den kom tre og fire dager senere, så vi fikk handlet en god del klær som forsikringen betaler for. PIR nummer og litt mere detaljer sendt til Fremtind, og pengene utbetalt uten en eneste kvittering. Mulig de ber om det senere. For tap av bagasje så er det kanskje greit å holde seg litt edruelig når det gjelder kravet. Det har hendt før at bagasjen har dukket opp senere, og da har forsikringsselskapet sjekket innholdet mot kravet. Plutselig mangler det mange dyre saker som ble oppgitt. Forsikringssvindel. For en gangs skyld tok vi bilder av koffertene før vi dro. Det var veldig greit når de skulle etterlyses. Vi har også bilder av passene våre på telefon/IPad.
Forsikringsselskapet har neppe rett til å sjekke bagasjen din før det har gått så lang tid at de har erstattet hele innholdet og bagasjen dermed er forsikringsselskapets eiendom. For min del har jeg vel nesten heller handlet mindre enn nødvendig når jeg har hatt forsinket bagasje, men det har vel mer med at jeg haaater å shoppe og at det ikke er godt nok insentiv at det er gratis
Om jeg husker riktig er det det høyeste som gjelder etter Montreal-konvensjonen, uten at dette er oppdatert i norske forskrifter (men gjelder likevel).
Har denne 21-dagersregelen noe lovmessig krav? Vi har no hatt dialog med SAS i 4(!) måneder etter at bagasjen vår forsvant tilbake fra USA, men de har fremdeles ikke kommet med bekreftelsen på tapt bagasje som vi har bedt om for å kunne bruke forsikringsselskapet istedenfor dem. Bagasjen innehold både barnesete og barnevogn (i tillegg til flere par sko) som vi da naturlig nok måtte kjøpe nytt, uten at det hjalp på tempoet/velvilligheten hos verken SAS eller Gjensidige. For å melde kravet fikk vi derimot beskjed om at vi måtte fylle ut erstatningsskjemaet til SAS, og dermed sitter har de nå brukt måneder på å kreve kvitteringer og nå deretter bankutskrifter fra alt vi har meldt inn. Det er selvfølgelig bare surr, men det går liksom ikke inn og tar 1-2 uker mellom hver gang de svarer. Etter to måneder mente de til og med at de skulle prøve å lete etter bagasjen på nytt. Har også prøvd å forklare at vi egentlig ikke bryr oss om erstatningen, da vi ønsker å kjøre den prosessen via forsikringen uansett, uten at de vil gi oss bekreftelsen på tapt bagasje av den grunn. Har vi noe mer vi kan gjøre her eller må vi dra inn juridisk hjelp for å få SAS til å agere? Kan de kreve kvitteringer (en del av det som lå i bagasjen har vi fått som gaver)? Ser at det står enkelte steder at dokumentasjonskrav kan variere, men man går jo ikke rundt og tar vare på kvitteringer i tilfelle SAS skulle rote bort bagasjen noen år senere. Både meg og min kone er diamant, uten at det har hjulpet noe heller.
Fikk du ingen bekreftelse på flyplassen ved ankomst? Eller krever de en bekreftelse på at det ikke har dukket opp etter 21 dager? Hva med screenshot fra nettsiden hvor det kan spores. Timestamp etter 21 dager som viser at det ikke er funnet. 21-dagers regelen følger av Montreal-konvensjonen og luftfartsloven. De kan ikke kreve kvitteringer, men er et spørsmål om sannsynliggjøring.
Jeg bruker IF og de krever ingen bekreftelse på tapt bagasje fra flyselskap. Det eneste IF krevde som dokumentasjon er PIR-rapport. Riktig nok måtte jeg vente fem uker istedenfor 21 dager pga. bagasjekaoset før IF betalte ut erstatning for en koffert jeg tapte på vei til Bangkok i juli.
Jeg har vært uten en bagasje i 26 dager etter YYZ-DUB-IST-ARN. Turkish sier baggasjen er blitt sent fra Dublin til Arlanda via Frankfurt for ca 3 uker siden, men at handling agent på ARN ikke har funnet den enda. Jeg har fått tilbud av Turkish om at de kan erklære den tapt(gi kompenasjon) men jeg ønsker aller helst få bagasjen tilbake, så har bedt de gjøre ett siste forsøk på ARN. Det er nesten så jeg vurderer ta en liten MR til ARN for å se om jeg kan finne den selv, er det noen sjangse for at den fortsatt står i ankomsthall ved baggasjebånd, eller blir de kjørt til ett ekstern lager etterhvert?