Hei. Er det noen som vet om man får registrert reiser med Ethiopian Airlines til Stockholm som flygninger i SAS EuroBonus?
Flygninger skal kun være SAS-flighter etter hva jeg vet. Dette gjelder også der hvor SAS har leid inn andre for å fly for seg slik jeg har fostått.
Nei, det er kun SAS/SAS Connect/SAS Link flyvninger som teller. Men innleide selskaper teller med også (f.eks. "Scandinavian Airlines, Operated By CityJet/XFly/JetTime/Air Baltic/HiFly"), mens codeshare (f.eks. Lufthansa flyvninger med SK flightnummer) ikke gjør det. Meg bekjent er følgende flight number code share og gir ikke segmenter: SK3000–SK3999 SK6000-SK9999 Enkelte Widerøe flyvninger teller også med, men det er mer komplisert da SAS har utelukket en del Widerøe ruter der dem er i direkte konkurranse med WF. Anbudsrutene til WF teller heller ikke med. Ethiopian Airlines teller 100% sikkert ikke med.
Det var det jeg var redd for, men takk for fyldig svar. Da er det bare poeng som gjelder hvis man vil opparbeide seg status på Star Alliance-reiser hvis jeg forstår dette riktig.
Ja, poeng som du får fra Ethiopian teller med for EuroBonus statusen hvis du har en booking klasse som du finner i denne tabellen: https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/ethiopian-airlines/ Ellers kan du i teorien melde deg inn i ShebaMiles og få gull etter 50 kvalifiserende segmenter fra dem (med mindre du flyr mye ET vil jeg tro at det ikke er særlig interessant ). Men samler du de 20 000 statuspoengene fra AMEX Elite, plus SAS MasterCard Premium eller DnB, så kan det jo være enkelt å få status med Star Alliance også (billig er det derimot ikke). Du finner sikkert mye inspirasjon til det her på forumet.