Thailand og søknad om turistvisum

Tråd i 'Reisemål' startet av BangkokBob, 18. aug 2015.

  1. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Skal søke om turistvisum før neste tur fordi jeg iflg immigrasjon har litt for mange visumfrie 30 dagers stempel i passet :(

    Bare lurte på en ting, krever ambassaden i Oslo e-ticket eller holder det bare med en bekreftet booking?
     
  2. Franco63

    Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    43
    Det holder med en bekreftet bestilling ja. Men du må laste ned søknadsskjema på nett og fylle den ut og legge ved noen bilder før du møter opp der (Oslo):)
     
    BangkokBob liker dette
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Men du fikk altså slippe inn forrige tur mot å søke visum neste gang? Er det pga for mange stempel i år, eller totalt i passet?
     
  4. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, ble stemplet inn etter en utspørring av Immigration offiseren. De får opp en advarsel når man har 6 eller flere stempler i passet. Det er sikkert andre parametre også.

    Selv var jeg på min syvende innreise de siste 12 mnd når jeg utspørt.
     
  5. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant! Mulig det er et resultat av innstramningen ang visum. De begynte med grenseoverganger og tydeligvis nå flyplasser. Vanligvis er det ikke så mange som tar seg råd til å gjøre visum-run med fly. Må nesten sjekke hvor mange stempel jeg har i passene. De får det opp digitalt etter 6 ganger innen 12 mnd regner jeg med?
     
  6. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Ja de får opp advarsel på sin pc, men hvor lang tidsperiode osv er ikke helt kjent. Sannsynligvis ble denne ekstra sjekken innført rett etter Nyttår. Det er heller ikke kjent hva som skal til for å nulle ut disse "6 stemplene" Jeg tar 1-2 turistvisum så får jeg se videre hva jeg gjør.
    Jeg kjenner ihvertfall til mange pendlere og frequent travellers som har blitt utsatt for dette. Og noen jeg kjenner har nå søkt om andre type årsvisum på grunnlag av ekteskap, barn eller pensjonist(over 50 år) Selv kan jeg ikke gjøre det da jeg ikke kvalifiserer til slike visa.

    Men for noen uker siden annonserte turistministeren et nytt 6 mnd multi entry turistvisum som vil koste 5000 Baht. Som skal være gyldig opp til maks 60 dager pr innreise. Om dette nye visumet blir iverksatt av myndighetene vil det være meget godt nytt for oss som reiser ofte inn og ut av Thailand :)

    http://www.nationmultimedia.com/nat...ple-entry-visas-to-tourists-fro-30266029.html

    http://www.nationmultimedia.com/business/Multiple-entry-visas-welcomed-with-caveats-30266105.html
     
    Insomnia4u and Franco63 like this.
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Har to gyldige pass (pga jobb), så får bytte litt på dem inntil det nye 6 mnd visumet er klart. Før var det vel et maks antall dager pr år om jeg husker riktig, og ikke antall innreiser?
     
  8. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, men det er en del år siden det ble slutt på det tror det var i 2008. Det var vel 90 dager i løpet av 180 dager tellende bakover, men tror det ble litt for mye jobb for immigrasjons-offiserene å sitte å finregne på det ;)
     
    Insomnia4u liker dette

Del denne siden