Thailand uten visum

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 30. des 2014.

  1. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Hei godtfolk! Det er jo en god del her som har besøkt Thailand opptil flere ganger, så jeg tenkte jeg kunne prøve å få hjelp til et spørsmål jeg sliter med å få et konkret svar på. Jeg reiser til Thailand 20. januar og har bestilt billett hjem igjen 37 dager senere. Problemet er at jeg ikke har vært på ambassaden i Oslo og ordnet med turistvisum på 60 dager, da jeg har blitt fortalt at jeg kan ordne med en utvidelse av 30 dagers turistvisumet som man som norsk statsborger får på flyplassen i Bangkok. Er det korrekt at jeg kan reise ned uten å ordne visum, og besøke et lokalt immigrasjonskontor for å få utvidelse på 30 dager (dette var tidligere 7, endret i august til 30)? Vil jeg eventuelt få problemer med KLM når jeg har hjemreise 37 dager etter utreise og ikke kan vise til 60 dagers visum? Takker for all hjelp. :)
     
  2. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    (Jeg regner med at du er norsk statsborger) Du kan få forlengelse, men betingelsen er at din opprinnelig intensjon var å reise tilbake innenfor 30 dager, så kravet om at du må kunne presentere returbillett innenfor det vinduet gjelder. Nå er det ikke vanlig å sjekke returbilletten for reisende fra Europa, men de har all rett til å nekte deg å fly.
     
  3. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vanlig med "VISA runs", der man bare tar billigste internasjonale flight tur/retur for å forlenge visumet. Så det kan være en mulighet.

    Ved innsjekk kan du si - men jeg vet ikke om det blir godtatt - at du skal ta buss tur/retur Kambodsja, og vil få forlenget visum da. Og hvis du faktisk gjør det (Siem Reap er verdt å få med seg), vær oppmerksom på at man får kortere visum ved ankomst med buss, så det må i så fall tas mot slutten. Tror det er to uker du får.
     
  4. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det lureste du kan gjøre er å stikke innom den Thailandske ambassaden i starten av januar og få ordnet med det der før du reiser. Så slipper du alle bekymringer!
    Lenger visa der skal være nokså problemfritt har jeg hørt.
     
  5. jefi99

    jefi99 Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    På nedennævnte adresse kan du få dit visum forlænget med 30 dage. Du kan også betale en "overstay fine", når du forlader Thailand. Vistnok 500 baht pr dag . Kom til lufthavnen i god tid i så fald.

    2014-12-30 22.16.45.jpg
     
    tommy777 liker dette
  6. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43

    Dette har juntaen strammet dramatisk inn på i følge Wikitravel for å hindre at folk bosetter seg permanent på turistvisum.
    Overstaying:- Overstaying in Thailand is possible with a 500 baht fine per day. Earlier it was fairly simple to avoid overstaying by doing a visa run to a neighbouring country overland or via a cheap flight, but since 12 August 2014 this will not be possible according to latest developments.
     
  7. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal til Hua Hin, og der har de også et immigrasjonskontor som visstnok kan ordne en forlengelse av turistvisumet på 30 dager som du får på flyplassen. Men siden jeg har flybillett ned 20. januar og hjemreise 37 senere, så risikerer jeg altså trøbbel med flyselskapet? Får vurdere en tur til Oslo og ambassaden da hvis ting er så uklare, men hadde ønsket å sluppet å bruke en hel dag på en tur til hovedstaden.
     
  8. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Mener å ha lest at dette ikke er en innstramning, men en oppmykning, overfor turister som har hjemreisebillett. Nå er det mulig å gjøre dette i Thailand, istedenfor å måtte dra ut av landet. Myndighetene så at andre land tjente store penger på dette, og ville heller ha pengene selv. Derfor mener jeg at man etter de nye reglene som kom i august kan få utvidet turistvisumet med 30 dager på et immigrasjonskontor i Thailand. Men det hele virker litt uklart. o_O
     
  9. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Du har delvis rett angående det der, du kan få en utvidelse en og bare en gang på 30 dagersstempelet.
    http://bangkok.immigration.go.th/popup_anounce.html
     
  10. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Sånn som det fremstår her virker det veldig unødvendig å ta turen til Oslo for å ordne visum, når det ikke skal være noe problem å få utvidet de 30 dagene når man allerede er i Thailand. Er vel egentlig bare å få klarert med flyselskapet at det ikke blir noe problem med innsjekking med hjemreise senere enn 30 dager da.
     
  11. jefi99

    jefi99 Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    Der er stadig daglige organiserede visaruns fra BKK til Cambodia.
    Jeg var selv i Thailand oktober til december og havde sidetrips/visaruns til TPE og BWN (well, kald dem bare BAEC TP runs :D:p )
     
  12. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Hm da kan det godt hende regelen ikke praktiseres så strengt. Men ville uansett frarådet folk å drive med visaruns på generelt grunnlag. Plutselig en dag får man entry denied.
     
  13. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan gikk turen, alt vel?

    En liten presisjon, dette 30 dagers stempelet vi får i passet ved ankomst er ikke et vanlig turistvisum. Men et unntak fra visumbestemmelsene som gjør att blant annet vi nordmenn får opphold inntil 30 dager i Thailand uten å måtte søke om visum på forhånd.(Visa Exemption) Og det er korrekt som det sies att det kan søkes om forlengelse i inntil 30 nye dager på et lokalt immigrasjonskontor.
     
  14. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    I en del land kan dette omgås om du fikser et ekstrapass (lett i Norge), og tar en visa run. For KLM kan du fremvise utskrift av en flybilletbekreftelse videre. En fullt refundable.
     
  15. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Alt gikk vel. Jeg besøkte det lokale visumkontoret og fikk 30 dagers ekstra på turistvisumet jeg fikk på flyplassen. Ingen problemer. Betalte mindre enn jeg hadde betalt for å få fikset dette på forhånd på ambassaden i Oslo. Eneste minuset var en god del kø og venting i varmen. Hadde jeg bodd i nærheten av Oslo ville det nok vært mer avslappende å ordne det på ambassaden på forhånd.
     
    Edvard, SASDC8 and Flemming Poulsen like this.

Del denne siden