Tenker jeg tjuvstarter en lett tripreport her dagen før, men et håp om at dette ikke jinxer hele opplegget. LH F har jo vært et mål for meg (også) ganske lenge, og for en stund tilbake solgte jeg dette inn til The Dudeline, som er 11-åringen i The Dude Family (noen husker kanskje at The Dudelutt ble med til Chicago). Da nevnte familie også består av både eldre og yngre barn, visste vi at dette ikke kom til å bli lett. The Dudette, som i skrivende stund ikke er reiseklar, fikk organisert The Dude-vikarer i juni, men stjernene ville ikke legge seg på linje og prosjektet ble lagt i kjøleskapet. Heldigvis ble det ikke noe dårligere innsats fra henne nå i August, og jeg begynte så smått i tråle AF hver morgen. Vi hadde egentlig gitt opp litt og mumlet om biz til Tokyo ved senere anledning, men så dukket det plutselig opp en mulighet på begynnelsen av uken. Jeg fikk booket en optimal rute i C, OSL-FRA-ICN-FRA-OSL på nett, med CT, og ringte sporenstreks inn på CT-telefonen og fikk hanket to F-plasser. Et ganske så magisk øyeblikk når agenten begeistret ropte "Ja, här hittar jag två i F!!!", og datterens ansikt perlet mer enn den beste Moscato d'Asti. Min egen puls var nok over Helsedirektoratets anbefaling, men etter minimal fikling kunne den med-lykkelige agenten formidle at oppdraget hadde blitt lagt inn til backoffice og ønsket oss en herlig tur. Ti minutter senere sa det ping på telefonen og billetteringen var i boks.Pulsen og sommerfuglene tok endelig en liten pause. Med C hjem var vi egentlig greit fornøyde, men mye vil selvsagt ha mer. Klokken syv onsdag morgen ringte jeg Gold line, der agenten mente han hadde fått reservert billettene. Klokken ni lå jeg på CT-telefonen. Hver gang telefonen ble tatt ble den automatisk lagt på. Adrenalinet steg, og heldigvis kom jeg igjennom på fjerde forsøk. En mer behersket agent denne gangen, men oppdrag ble kjapt lagt inn. Timen frem til billettering var svært tung og lang, og når jeg så at endringsgebyret ble belastet kortet, kjente jeg endorfinene skyte igjennom kroppen. Vi slapp LH C i 13 timer! Alt i alt vil jeg si at hele prosessen har vært en veldig hormonell opplevelse. Summa summarum sitter vi en full F-kabin til ICN - inkludert folk fra forum, og hjemover er vi i skrivende stund 2 IF-ere med følge (5 totalt). Ergo blir det neppe Porsche, noe jeg kjenner ikke skuffer meg et sekund. Hotell er nå booket i Seoul, tenker vi pakker en liten carryon etterpå. Har allerede plukket ut hvilken Pan-Am bag det blir. Vurderer å se etter et oransje belte på senteret etterpå.
Til info, da jeg reiste i mai med noen timer i fcl b-gates, var det et annet par som tok heisen ned til bilene samtidig som meg og skulle med samme flight. Jeg sier så at det da vel blir Vito til flyet. Men neeeida. Det stod det to porsche og ventet
@The_Dude har det travelt med å underholde underteikna med følge, samt eige følge og eit par andre. Så eg smett inn med ein kort post om at stemninga på LH712 er god. 6 bonusnissar (4 norske og 2 svenske) samt 2 Asiatar som ikkje skjønnar ein pøkk av kva som skjer rundt dei med unformering (i pysj) blant dei norske m.o.a. Skal overlate til @The_Dude å ta seg av vidare oppdateringar!
Absolutt! Eg har kun køyrt Vito i Zürich ein gong (då var ikkje @Travellingalf heilt frampå). Ellers har tigging og knegåing gjett gode resultat med LH. Tenk å kunne ha vore med på denne turen. 75% bonusnissar i kabinen... Fantastisk!
Kan rapportere at purser på returen mente at dette var "a historical occation, only norwegians in first class today". Oppsummering følger når jeg har fått sovet litt.
Det ble litt å gjøre denne uken, men her kommer endelig wrap-up. Jeg tror de fleste har sett nok bilder av kabinen og maten, så jeg velger heller å fokusere på opplevelsen i seg selv: Etter en kort og liten frokost på gullstua, luntet vi til enden av D-fløyen og boardet nesten sist. Positivt overrasket over legroom på LHs Eurobiz, og hyggelig crew. Vi avsto fra mat, med ønske om å spare plass. Det ble dessverre parkering ved gate, så vi tok beina fatt til FCL. Eneste høydepunkt på veien var en pilot i motgående retning som tok øyenkontakt og hilste høflig. Vel inne på FCT ble jeg litt overrasket over hvor lite det var, og forstod kjapt at dette primært er ment som et tilbud til dem som uansett skal inn i terminal i FRA (jmf FCL på vei hjem). Selvsagt hyggelig personale med full kontroll på situasjonen. Det ble australsk wagyu, schnitzel, dessert, champs, god Pomerol og Virgin Mohito. Det som virkelig utmerket seg var cigar-rommet, hvor far for anledningen hadde kjøpt seg sigaretter. Topp stemning med musikk. Om noe, så vil jeg si at mine forventninger til maten kanskje var noe feilskrudd, den fremstod som relativt ordinær. Her traff vi også @olekvi +1, der +1 viste seg å være en barndomskompis. Etter noe (uvarslet) forsinkelse, ble vi kjørt til flyet i en full Vito. Igjen, noe brutt forventning da turen var mye kortere enn man skulle tro etter å ha sett denne situasjonen på Youtube. Kabinen var full, med 6 bonusnisser og et eldre koreansk par. Crew var av typen OK, men ingen wow-faktor. Området og setet i seg selv må jeg si var en høydare, og jeg har ingenting imot at setet er noe eksponert. Litt vel billig champagne og noe uinspirert amouse, og greit amenity kit. Det merkes at LH First er et steg opp fra LH biz, mer enn en markedsledende First. Dette veies noe opp med takeoff-opplevelsen, som er noe annet helt fremme i 747-nesen. Opplevelsen av gear up er rett og slett uforglemmelig. Crew gjorde en god jobb igjennom hele reisen, 11-åringen prøvde kaviar og livet var godt. Det som derimot ikke var så godt, med tanke på forventningene, var maten. Jeg tok hummer/krabbe og kalv til forrett, samt koreansk sjømat til hovedrett. Ingen av disse overgikk mat jeg har fått servert i SAS C. Ostefatet med portvin (Niepoort 20) var svært godt. Vesla var heller ikke imponert. De norske nissene var mer fornøyd med kalv og breflabb. Etter noen timers søvn våknet jeg ganske kvalm, og ingen av oss klare å spise noe særlig frokost. Turen generelt, på ca 11 timer, gikk ellers svært så greit unna i det ganske herlige setet og sengen. I Seoul klarte vi ikke å spise på over 12 timer, men fikk med oss streetfood-opplevelsen på et kveldsmarket. Dessvere virket det som flere av markedene var stengt, så selve Seoul-oppholdet ble ikke et rush av mat og opplevelser som vi hadde planlagt. Uansett var det fint nok å få oppleve Korea i 25 timer, og vi sier oss fornøyd. Hjemover tok vi inn på Asiana Business Suites, som er en tidligere førsteklasselounge. Fint lokale med svært god utsikt, helt kurant drikke-avdeling og grei mat for en biz. Selv om de ikke hadde naproom, så fikk Vesla noen timers søvn. Personalet var et høydepunkt - ingen påtatte smil, proaktive og så personlige man kan bli i en slik setting. Her er det bare å gratulere Asiana. Jeg traff på @Gullars med følge og slo av en prat.. Når vi alle hadde kommet oss til kabinen, kom purser med sin "historisk"-uttalelse, og crew forøvrig var av topp klasse. Da Vesla ville fortsette søvnen, gikk crew hardt ut med å re opp en ekstra seng og erklære at i dag var det dine on demand, uansett hvilke retter man ønsket. Igjen må jeg bare berømme kabinen og setet, som gjør denne 13+ timer lange turen til en lek. Companion seat ble flittig brukt og fungerte veldig bra. Igjen skuffer maten (Bulgogi til hovedrett), men denne gangen blir jeg i alle fall ikke kvalm. Med unntak av det gastronomiske, så er dette legget en skikkelig førsteklasses tur - ikke minst fordi crew rett og slett er veldig bra. På bakken kjører vi FCL, som etter min mening er like greit etter at man har krysset av for FCT. Nei, man blir nok ikke kjørt til flyet, men man slipper også gåtur og ny security. Dette er selvsagt den beste loungen jeg har vært i, både med tanke på produktutvalg og servicenivå. Full pott til LH her. Oppsummert: Den største skuffelsen var maten, men loungene, kabin og crew var virkelig en flott opplevelse jeg ikke ville vært foruten. Det ble litt murphy's law i Seoul, men dette er lett en by jeg drar tilbake til (kanskje ikke om sommeren, dog). Vesla fikk svært gode erfaringer og lærte masse. Jeg håper virkelig vi får flere muligheter til First i Skyteam.
Åh! steike. Takk for at du minner meg på det. Vi fikk Vito sist. Må ordne meg noe finerer bil denne gangen