God kveld, Det er en liten evighet siden sist jeg postet et reisebrev her, men tenkte at det var på tide igjen nå. Det er ikke mange bilder i denne første posten men det kommer en del etterhvert i de neste postene. Jeg jobber med strategiske innkjøp og skulle i den forbindelse en tur til Kilkis (Kilkis Industrial Area som er en ganske stor industripark) i Macedonia distriktet. Kilkis ligger da ganske langt nord i Hellas, 50-60 kilometer nordenfor Thessaloniki. Og det er ikke langt til grensen hverken til FYR Macedonia eller Bulgaria. Egentlig skulle jeg dra dit tirsdag 18/06, ha et 10 timers møte onsdag 19/06 for deretter å dra hjem igjen torsdag 20/06. Men så slo det meg; det er lenge siden siste Hellas tur, og når du først er der, attpåtil i et område av landet du ikke har vært tidligere, så er det ganske dumt og ikke benytte sjangsen til noen ekstra feriedager der. Så etter en kort konsultasjon med min sjef så utsatte jeg hjemreisen til mandag 24/06. Ergo fikk jeg 4 fine feriedager i Thessaloniki. Så da ble det slik. REISERUTE: 18.06 SK 305 HAU-OSL 06:50 – 07:40 Plus 18.06 SK 816 OSL – DUS 09:15 – 11:05 Plus 18.06 A3 541 DUS – SKG 12:25 – 16:00 Business 24.06 SK 782 SKG – CPH 12:30 – 14:25 Plus 24.06 SK 1460 CPH – OSL 15:25 – 16:35 Plus 24.06 SK 320 OSL – HAU 20:20 – 21:15 Plus OVERNATTING: 18.06 – 19.06 Evridiki Hotel i Kilkis 19.06 – 20.06 Royal Hotel i Thermi (Perea) 20.06 – 24.06 Elisabeth Boutique Hotel i Thessaloniki Hadde leiebil fra Budget de to første dagene, en Citroen hybrid SUV, helt grei. Tar for meg flyreisene først, deretter hotellene for til slutt å fortelle litt om destinasjonen. SK 305 HAU – OSL Plus Ble hentet av taxi kl. 05:30, fremme på HAU kl.05:45. Relativt sett mye folk her på morgenkvisten, men kjapt gjennom sikkerhetskontrollen, som vanlig. Rakk en kaffe før boarding tok til. Reiser nesten statusløs (er silver) i Plus så boarding gruppe 2 på meg. Brage Viking skulle ta oss det korte hoppet over fjellet i dag, og avgang ble litt før tid, kl.06:40. Hyggelig betjening ombord, og fikk både kaffe, frokost og påfyll av kaffe. Grovt rundstykke med ost og skinke, hylleblomstjuice og melon og pasjonsfrukt yoghurt med nøtter, helt greit. Reiser med kun håndbagasje selv om jeg skal være borte i 7 dager. Sloss en halvtime med kabin kofferten i går kveld for å få alt på plass og få den lukket. Alt i alt et fint hopp over fjellet. Frokost HAU - OSL Rakk en kjapp tur i loungen på OSL, men det var ingen høydare i dag heller. OSL – DUS Plus Avgang 5 minutter sent, beregnet flytid ca. 90 minutter i følge flight deck. Skule Viking sto for turen. Satt på 1D, og der var det forsåvidt hyggelig, og med tomt midtsete. Dagens andre mat ble lettrøket kyllingbryst med potetsalat (ihvertfall et dårlig forsøk), med solbærkrem! Og noe de kalte carroll shavings? Det så rett og slett motbydelig ut, og det ble pakket inn igjen uten at jeg engang pirket i maten, her må det betydelig skjerpings til. Fikk en Cola og en kopp kaffe, og litt motvillig fikk jeg påfyll også. Besetningen hadde stått opp på feil fot denne dagen, svært lite imøtekommende, rett og slett småsure faktisk. Attpåtil er det dessverre slik at flyet i seg selv svært gjerne kunne vært bedre ryddet og rengjort før avgang. Jeg er absolutt ikke prippen av meg, men dette var ikke bra. Det var lett turbulens helt fra utflyvning fra OSL og nesten hele veien til DUS, noe den svenske kapteinen advarte om før avgang, men bare lett risting. Landet nøyaktig kl.11:06 har jeg notert. Dette var en stor nedtur, spesielt med tanke på hva firmaet jeg jobber for betalte for denne reisen. Fikk en sånn da, aller nådigst. DUS flyplass Hva kan man si om denne flyplassen da? Har aldri vært her før, men det var ihvertfall lavt under taket bokstavelig talt, delvis forfallent, ganske skittent, spesielt på toalettene (ihvertfall på det ene jeg benyttet) og generelt sett småkaotisk og overbefolket. Så at de hadde et stort røykerom i nærheten av vår gate der døra ikke gikk helt igjen og røyken sivte ut. Kan bare tenke meg til hvordan det var der inne med 20-30 personer stående tett sammen og panikkrøyke. Glad jeg ikke hadde noe der inne å gjøre. DUS – SKG Aegan business Mitt første møte med Aegan. Startet ikke så godt da hele boarding prosessen var litt kaotisk, men det kan jeg kanskje ikke klandre Aegan for da det blant annet skyldtes veldig mange som var avhengige av rullestol som skulle være med. Dog prioritert boarding ble strengt overholdt. Men resten er rett og slett en gladsak, hvilken positiv overraskelse dette var. Ble møtt av en smilende og høflig kvinnelig purser, og sannelig sto også kapteinen der og ønsket velkommen ombord. Ved boarding completed ble vi der fremme kjapt tilbudt en velkomstdrikke, valget var mellom appelsinjuice, vann eller musserende vin. Siden jeg skulle kjøre 80-90 kilometer på gresk motorveg ved ankomst så ble det vann på meg. Samtidig ble det utdelt meny. Ble møtt av en smilende og høflig kvinnelig purser, og sannelig sto også kapteinen der og ønsket velkommen ombord. Nå var det ikke så mange valg på denne menyen, det var kun valg mellom to hovedretter; kyllingbryst eller havabborfilet. De resterende rettene hadde bare «et valg», men hyggelig nok. Det var fem viner å velge mellom, 2 hvite, 2 røde og en rose, samt et brukbart utvalg av andre drikkevarer. Tre rader var satt av til business på denne flighten og det var tilsammen 11 personer her. Jeg hadde mine tre seter for meg selv. Alle midtsetene var følgelig fysisk blokkert. Blokkert midtsete Myk og fin avgang fra DUS i denne A320’n, og straks setebelte skiltet var avslått begynte de å jobbe i kabinen. Det første de gjorde var å trekke for gardinene mellom rad 3 og rad 4, og den forble fortrukket til vi var på final mot SKG. Deretter ble vi tilbudt mer drikke samt at de spurte hvilken hovedrett vi ville ha. Noen minutter senere kom de med hvite duker og stålbestikk. Noen minutter deretter kom det varme kluter, og så kom maten på et brett, ganske fint dandert, i godt gammeldags porselen. Det fulgte med pepperbøsse, saltbøsse og selvsagt et par små flasker med gresk olivenolje. Ble da også tilbudt ny drikke til maten og gikk for en cola i glass med isbiter. Det jeg fikk servert var følgende: Forrett; salt tomatkake med Gruyere fra Paros, erter i røkt olje og glaserte cherry tomater Hovedrett; havabborfilet med sitron og oregano saus, varm broccolisalat og ovnsbakt tomat risotto og merian urter Ost; gruyere ost fra Mykonos og Naxos med gode crackers Dessert; baklava med revet pistasj Ser kanskje ikke så fint ut på bildet, men dette er det absolutt beste måltidet jeg har fått ombord i et fly på mange år. Alt var godt, alt var fint lagt opp, masse gode smaker og ikke minst det var skikkelig varmt når vi fikk det servert, altså det som skulle være varmt. Meny Baklava har jeg spist før og det er ekstremt søtt og mektig, men det ble allikevel en verdig avslutning på måltidet. Havabboren var fantastisk god, og jeg som aldri har vært særlig begeistret for risotto likte også denne. Alt gikk ned og kunne faktisk tenkt meg enda mer. Servicen var også ypperlig, de var innom et par ganger mens jeg spiste og spurte om alt var i orden og om jeg ville ha mer drikke. Etter at matserveringen var over kom de ganske kjapt rundt igjen og spurte om hvilken type kaffe jeg ville ha (tror man kunne velge mellom svart kaffe, espresso, cappucino og latte, muligens en til). Jeg fikk meg da et stort hvitt porselenskrus med herlig sort kaffe. Så kom de rundt med herlig sjokolade, og man ble bedt om å ikke være beskjeden; ta så mange du vil. Etter kaffe og påfyll av kaffe samlet de inn krusene, men presiserte at det var fortsatt litt igjen av turen og dersom det var noe jeg hadde lysst på måtte jeg bare gi beskjed om det, om det så var mer drikke, mer sjokolade eller noe annet snacks. Forresten, det glemte jeg nesten; etter kaffe fikk vi også ny varm klut. Etter en fin innflyvning til SKG taxet vi til fjernparkering. Da vi hadde parkert stilte en av kabinbesetningen seg opp mellom rad 3 og 4 med hendene hevet og proklamerte at ingen bakenfor rad 3 fikk forlate flyet før vi der fremme hadde forlatt flyet. Synes nesten at det var litt flaut. El Al på SKG Nærmer oss SKG Litt av byen sett fra oven SKG Vi fikk da med oss våre ting, gikk ut og ombord i bussen som sto der og jeg tenkte; «hva var poenget med dette. Skal vi nå stå her i 40 graders varme og vente på de andre passasjerene (det var faktisk 40 grader akkurat da i følge ankomstmeldingen ombord ved landing), men neida, plutselig lukket bussen dørene og kjørte oss 11 som satt der fremme bort til terminalen, god service det. Det er nesten litt trist og tenke på at jeg hadde en miserabel opplevelse ombord SAS fra OSL til DUS for deretter like etterpå få oppleve min beste opplevelse ombord på business intra Europa på sikkert 15 år eller så der hos Aegan. Kollegaen jeg reiste sammen med, som er mye mer bereist enn meg, overalt i verden egentlig, konkluderte med at dette var over all forventning og egentlig utrolig bra. SAS må begynne å skjerpe seg! Det er jo også et poeng at vi reagerte på mangelen på orden og renhold hos SAS, mens det hos Aegan var pertentlig ryddig og rent over hele linja, og dessuten hele tiden et vennlig smil fra kabinbesetningen. Men ok, fortsetter med flyturene hjem i neste avsnitt (ikke i dag tror jeg), og tenkte å kalle det «The Empire strikes back», altså SAS slår tilbake, da første flytur hjemover fra SKG til CPH faktisk ble en høydare, men så kom det deretter 2 nye nedturer, vel ihvertfall en, før jeg var hjemme igjen. Ha en fin kveld. Mvh Fjordheim
Det ble travelt på jobb etter at jeg påbegynte her men her kommer fortsettelsen. Tar det videre i kronologisk rekkefølge: Fant Budget skranken kjapt og fikk signert ut leiebil. Ble deretter kjørt til parkeringen og straks etterpå var vi på veg til Kilkis. Har selv aldri kjørt i Hellas før og det var jo en ny opplevelse. Skilt og slikt er vel egentlig nærmest bare til pynt, i beste fall kanskje det kan betegnes som en anbefaling. Det gikk stadig nordover, stort sett i 20-30 km/t fortere enn anbefalt, med diverse mer eller mindre stopp på grunn av veiarbeid. Fartsgrensen på motoroveien varierte fra 90 km/t til 130 km /t, og fra 40 km/t til 90 km/t ! på landeveger og gjennom landsbyer. Brukte vel knappe 2 timer fra SKG til Kilkis. Fant omsider hotellet etter å ha kjørt feil et par ganger. Hotel Evridiki i Kilkis sentrum var helt greit det, og kun et par minutter å spasere så var man midt i hovedgaten. Kilkis er en liten by med ca. 25,000 innbyggere, men også her var det mange fortausrestauranter og ganske mye folk ute på kveldstid. Utsikt fra balkong Hotel Evridiki Hotel Evridiki Hotel Evridiki Vi fant sted og spiste en pizza og tok et par øl før det bar tilbake til hotellet. Sto opp tidlig neste dag, fortærte en helt ok frokost, og la avgårde på de knappe 20 minuttene det tok med bil til Kilkis Industrial Area, som er en ganske stor næringspark. Ble veldig godt mottatt av folkene vi skulle møte der, og dagen gikk som planlagt, stort sett. Vi hadde vel ikke helt planlagt at lunchen skulle ta gode 2 timer, og befaringen av de forskjellige fabrikasjons- og montasje lokalitene mv. tok også mye lenger tid enn vi hadde sett for oss. Hyggelig møterom Hadde en hyggelig lunch her Lunchen var forøvrig ganske overdådig sett med norske øyne. Den ble inntatt i loungen deres (med full utstyrt bar) og besto av masse forskjellige flott tilberedte salater og mye annet tilbehør, 3 forskjellige grillede kjøtttyper, masse godt brød og gode dipper osv. Vin takket vi høflig nei til. Da vi trodde lunchen var over, og de begynte å rydde av bordene så var ikke lunchen over allikevel. Fikk vi beskjed om. Nå var det tid for kaffe, greske bakedelikatesser og frukt må vite. Det var tungt å fortsette møtet etterpå kan man si. Jeg har aldri vært i Bulgaria, men fjellene i bakgrunnen er faktisk Bulgaria Ble kjørt rundt på området i denne, var alltfor varmt til å gå rundt sa de Men alt gikk fint og litt over kl.1600 takket vi pent for oss og satte oss i bilen, dvs. temperaturen viste 46 grader på det tidspunktet, så bilen fikk stå på tomgang en god stund med A/C på full guffe mens vi tok tilflukt under et oliventre for mest mulig skygge. TomTom sviktet oss også Turen tilbake til Budget ved flyplassen gikk stort sett fint, selv om TomTom sviktet oss et par ganger og vi måttet ty til Google på mobilen. Fikk levert bilen og tatt en taxi til Royal Hotel i Thermi (Perea). Kjapt innsjekket der og var heldig og fikk et rom med stor terasse og utsikt over havet og Thessaloniki og med flyplassen midt i mellom. Hotellet ligger på en høyde rundt 20 kilometer utenfor byen og er en ferieresort med fint parkanlegg og hyggelig pool bar. Pool bar Og nå var min miniferie i området offisielt startet så for min del bar det rett ned i baren, der jeg først tok meg en herlig dukkert i bassenget før det ble både en og to, og muligens også tre GT’er. Kjøpte så et par øl i baren som jeg koste meg med på terassen før jeg traff kollegaen for en middag i restauranten; linguini carbonara for min del. Meget velsmakende. Solnedgang fra terassen Hotel Royal, Thessaloniki i bakgrunnen Kollegaen tok kvelden etterpå p.g.a. tidlig fly hjemover neste dag. Jeg kjøpte noen flere øl og tok med meg til terassen, nøt utsikten og solndegangen, og så var det et meget bra sted for å observere flyutrafikken på SKG. Fra terassen Hotel Royal Hotel Royal Stod relativt tidlig opp neste dag og hadde en helt grei frokost også her før jeg tok en taxi til Elisabeth Boutique Hotel i Thessaloniki sentrum. del 3 ganske snart
Hei igjen, Litt om byen; Thessaloniki er en havneby beliggende i the Thermaic Gulf i Egeerhavet. Byen er historisk og sentral både med hensyn til romersk, bysantinsk og ottomansk historie. Det er mange gamle bygg fra nevnte perioder, spesielt i Ano Poli (the upper town) som unnslapp den store bybrannen i 1917. Litt av bymuren i Ano Poli og et tårn Utsikt fra Ano Poli Ano Poli var jeg også innom. Ligger i høydedraget ovenfor byen. Her er det igjen ganske mye av den gamle bymuren, samt at det er en del eldre bebyggelse. Utsikt fra Ano Poli Det beste her syntes nok jeg var stillheten. Nede i byen summer det av allskens lyder hele tiden, mens her oppe var det akkurat som man befant seg på den greske landsbygden. Og så selvsagt; her var det en fantastisk utsikt over byen. Som nevnt var det storbrann her i 1917, og derfor er det meste av byen bygget opp igjen som en moderne europeisk by. Thessaloniki er ganske stor by, ihvertfall etter norsk målestokk, med litt over en million innbyggere i metropolitan area, og ca. 300,000 i bykjernen. Trafikken er særdeles kaotisk i indre by, vel i områdene rundt også forsåvidt. Elisabeth Boutique Hotel er et lite 4 stjerners hotel (35 rom) beliggende i en trang sentrumsgate, 4-500 meter fra havnen. Jeg trivdes godt i de fire nettene jeg bodde her. Og det er rimelig sentralt også. Betalte 1,250 kr per natt her inkludert frokolst. Frokosten var grei den, og eggeretter ble laget på bestilling. Prøvde både et par omelett varianter, speilegg og eggerøre, alt meget godt. Kaffe ble også laget på bestilling og var god som som vanlig svart kaffe og god som cappucino. Lobby Lobby Også helt greit rom her med det meste man har behov for på et kort opphold. 2 flasker vann ble satt inn i minibaren hver dag (det gikk mye vann) og disse var gratis. I tillegg ble det satt inn to nye flasker øl også hver dag for det gikk unna ølet også (i varmen). Det måtte jeg betale for. Og absolutt alle jeg møtte som jobbet her var fantastiske når det gjelder service og imøtekommenhet, kan absolutt anbefales. Rom Rom Bad Ellers var det veldig ryddig og rent på hotellet inkludert på rommet mitt. For å komme meg rundt i byen brukte jeg taxi en god del. Det var som nevnt veldig varmt, mellom 35 og 40 grader, så da var det greit og slippe å gå rundt overalt. Taxi var billig og lå på mellom 4 og 6 Euro når man holdt seg til turer inne i byen. Pit stop Pit stop, særdeles god frappe Litt av hva jeg brukte dagene i Thessaloniki til: The White Tower Det hvite tårnet ble bygget på slutten av 1400 tallet etter at Thessaloniki ble slått av Ottomanerne og innlemmet i deres rike. Det har hatt mange andre navn opp i gjennom historien, blant annet The Tower of Blood (Kanle Kule) når det ble brukt til fengsel og henrettelsessted for dødsdømte. De dødsdømte ble visstnok slaktet på terassen øverst og tårnets yttervegger ble sågar farget rødt. Tårnet fikk sitt nåværende navn i 1883 av Sultan Abdul Hamid II. Etter at Thessaloniki ble frigitt fra Ottomanerne i 1912 og ble en del av Hellas har tårnet blitt brukt til litt forskjellig. I dag er det en attraksjon, museum, sted for utstillinger og et av de mest kjente landemerkene. Jeg brukte vel en time eller halvannen her, ganske interressant men også ganske varmt inne her selv om det var haugevis med vifter rundt omkring. Veldig fin utsikt fra toppen, både innover mot byen, mot sjøen og bortover mot havnepromenaden. Inne fra the White Tower The Rotunda (Rotonda) Dette er det viktigste romerske monumentet i Thessaloniki. Like sør for denne ligger the Arch of Galerius. Dette er omtrent midt i byen. Rotunda’en er også kjent som the Church of Agios Georgius. Det er en sylindrisk bygning som ble bygget 306 AD. Etter at Ottomanerne erobret Thessaloniki ble denne gjort om til en moske i 1590, samt det ble lagt til et minaret. Etter at grekerne frigjorde byen i 1912 ble den så omgjort til ortodox kjerke. Og den står på Unesco sin verdensarv liste Jeg gikk og kikket her en god stund, men deler var sperret av p.g.a. vedlikehold, og mesteparten av uteområdet var også avsperret av samme grunn. Men imponerende uansett, spesielt all mosaikken, bl.a. helt oppe i kuppelen. Rotunda inni Vandret så noen få meter hit bare for å få det med meg: Arch of Galerius Arch of Galerius ble bygget 3 år tidligere altså 303 AD. Den skulle være en feiring av seieren over perserne og det er gravert kampscener i marmoren. Litt imponerende selvsagt, men ganske kjapt å få sett denne. Arkelologisk museum ( The Archaeological Museum of Thessaloniki ) Dette er faktisk et av de største museene i Hellas, og som litt over middels interessert i historie, synes jeg det er både fascinerende og imponerende. Det inneholder gjenstander prehistoriske, arkaiske, klassiske, hellenistiske og romerske perioder. Det meste stammer fra Thessaloniki, men det er også en del som stammer fra andre områder i regionen Macedonia. Afrodite Jeg brukte mange timer her, hadde to pauser underveis, en for lunch på den hyggelige restauranten her, og en til bare for påfyll av øl. Afrodite og Mini Afrodite Det får en til å stoppe opp litt og filosofere bittelitt selv når man ser hva de presterte å lage for inntil 2800 år siden som noen av de eldste gjenstandene var fra. Får ikke inn flere bilder så fortsettes.....